Home Blog Page 84

Τι μήνυμα στέλνουν οι ΗΠΑ στην Τουρκία μέσω Chevron

1

Γράφει ο
Ζαχαρίας Μίχας *
© slpress.gr

Κατανοητός είναι ο ενθουσιασμός από την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα ελληνικά θαλάσσια οικόπεδα, νοτίως της Κρήτης, από τον αμερικανικό ενεργειακό κολοσσό Chevron. Όσα καταγράφονται τις τελευταίες μέρες έχουν αθέατες σε πρώτη ανάγνωση πλευρές, απολύτως θετικές για τα ελληνικά συμφέροντα. Στο ζήτημα της απάλειψης υδρογονανθράκων όμως, δεν έχει κριθεί ακόμα τίποτα, όπως έχει διδάξει η ιστορία των σχέσεων ελληνικού Δημοσίου και ExxonMobil.
Βέβαια, προκύπτει ένα καταρχήν συμπέρασμα για την εξέλιξη των σχέσεων ΗΠΑ-Τουρκίας, που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Η εκτίμηση ότι η έλευση της Chevron στην Ελλάδα ενισχύει τις ελληνικές θέσεις στο ζήτημα της χάραξης θαλασσίων ζωνών είναι έγκυρη. Αφενός, μέσω της εκδήλωσης ενδιαφέροντας για τη θαλάσσια περιοχή στο νότιο Κρητικό Πέλαγος (σ.σ. όπως πρέπει να αποκαλούμε το ήμισυ του Λιβυκού), αμφισβητεί στην πράξη, ή μάλλον απορρίπτει αδιαφορώντας, τον τουρκικό ισχυρισμό ότι τα νησιά δε δικαιούνται θαλασσίων ζωνών πέραν των χωρικών υδάτων.
Αυτό πλήττει στον πυρήνα του το τουρκικό ιδεολόγημα περί «Γαλάζιας Πατρίδας». Η Τουρκία προσπαθεί να στηρίξει τον βολικό, αλλά καταφανώς παράλογο ισχυρισμό περί «ειδικών περιστάσεων» στην περιοχή, που αποστερούν τα νησιά από κάθε επήρεια σε ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδα. Η Chevron διαθέτει εξειδικευμένα επιτελεία στα ζητήματα θαλάσσιας δικαιοδοσίας, αλλά κυρίως έχει τις ευλογίες του αμερικανικού κράτους, δηλαδή χαίρει της υποστήριξης της ισχυρότερης ναυτικής δύναμης παγκοσμίως, του US Navy.
Οι θέσεις που υιοθετεί η Chevron με την εμπλοκή της στην περιοχή πλήττουν ευθέως το περιβόητο Τουρκολιβυκό Μνημόνιο, το οποίο στηρίζεται στην αυθαιρεσία περί μηδενικής επήρειας της Κρήτης σε ΑΟΖ. Μπορεί να συνιστά διεθνή διμερή συμφωνία μεταξύ κρατών κατατεθειμένη στον ΟΗΕ, αλλά πλέον δε στηρίζεται στην πράξη από τη Λιβύη. Η Λιβύη φρόντισε να τηρήσει τη μέση γραμμή με την Ελλάδα κατά τη χάραξη των δικών της θαλασσίων οικοπέδων, λαμβάνοντας υπόψη και την επήρεια της Γαύδου.
Αυτό, ασφαλώς, δε σημαίνει επίσημη αλλαγή στάσης, αλλά συνιστά έμμεση προσαρμογή στις νέες συνθήκες, με σκοπό να επιτευχθεί η εμπλοκή των μεγάλων ενεργειακών εταιριών για αξιοποίηση των πολλά υποσχόμενων δυνητικών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων σε λιβυκά οικόπεδα. Αυτό θα ενισχύσει την οικονομία της διαιρεμένης χώρας και θα συνεισφέρει στην προσωρινή νομιμοποίηση της κυβέρνησης στα μάτια της διεθνούς κοινότητας. Ας σημειωθεί, ότι η νόμιμη θητεία της έχει λήξει χωρίς να διεξαχθούν νέες εκλογές, με πραγματική αιτία και δικαιολογία, τον εμφύλιο στη χώρα.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ
Βασικός στόχος, όμως, της σημερινής ανάλυσης, είναι η εντύπωση που σχηματίζει ο παρατηρητής για την αμερικανική πολιτική απέναντι στην Τουρκία. Φαίνεται πως η Ουάσιγκτον έχει επιλέξει να στέλνει μηνύματα προς την Άγκυρα, αντί να την εμπλέξει ευθέως σε διαπραγμάτευση, το οποίο επιζητούν οι Τούρκοι. Οι ΗΠΑ δεν επιθυμούν να εμπλακούν σε διαπραγμάτευση που θα νομιμοποιούσε εμμέσως τη μαξιμαλιστική και καταφανώς παράνομη στάση της Άγκυρας, που πλήττει και τα δικά τους ενεργειακά συμφέροντα.
Οι Αμερικανοί διαμηνύουν εμμέσως στην Άγκυρα, ότι δεν πρόκειται να συναινέσουν στην προσπάθειά της να αλλάξει το ισχύον διεθνές δίκαιο, προσαρμόζοντάς το στα μέτρα της. Οι ΗΠΑ δεν πρόκειται να προσέλθουν σε οποιαδήποτε διαπραγμάτευση, τους όρους της οποίας θα έχει υπαγορεύσει αυθαίρετα η Τουρκία. Έχουν επιλέξει την απόρριψη στην πράξη ακραία παράνομων διεκδικήσεων, που τους φέρνουν σε δύσκολη θέση απέναντι σε άλλες συμμαχικές χώρες, πλήττοντας όμως ευθέως και το αμερικανικό συμφέρον. Εν ολίγοις, όπως η Τουρκία επιχειρεί να επιβάλλει τη θέλησή της, εφαρμόζοντας τον κανόνα της ισχύος απέναντι σε χώρες που θεωρεί πιο αδύναμες και «υποδεέστερες» στην άτυπη ιεραρχία των διεθνών σχέσεων με βάση την ισχύ, έτσι και η Ουάσιγκτον της απαντά εφαρμόζοντας παρόμοια πολιτική, υπενθυμίζοντας στην Άγκυρα εμμέσως και το δικό τους διμερές ισοζύγιο ισχύος.
Θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι προκαλεί κιόλας την Άγκυρα, υπονοώντας πως εάν επιμείνει να βαδίζει στην οδό του καταναγκασμού απέναντι στην Ελλάδα, θα διακινδυνεύσει να βρεθεί απέναντι στα αμερικανικά –ενεργειακά εν προκειμένω– συμφέροντα. Αυτά προφανώς θα τύχουν υπεράσπισης με τα ίδια μέσα που η Τουρκία απειλεί ότι θα χρησιμοποιήσει για να επιβάλει τη θέλησή της. Την θέτει, λοιπόν, προ του διλήμματος, είτε να υποχωρήσει είτε να κινδυνεύσει να ηττηθεί επί του πεδίου.
Αυτή τουλάχιστον είναι η λογική και αισιόδοξη ερμηνεία. Η Ουάσιγκτον, άλλωστε, έχει πολλά μέτωπα ανοιχτά με την Άγκυρα: Ρωσία, Συρία, F-35, ενέργεια, ελληνοτουρκικά κ.λπ. Εξακολουθεί να θεωρεί την Τουρκία χώρα κρίσιμη για τους αμερικανικούς γεωστρατηγικούς σχεδιασμούς, αλλά δε φαίνεται να σκοπεύει να ανεχθεί πλέον τη δίχως όρια αποκλίνουσα διεθνή συμπεριφορά των Τούρκων. Μπορεί να επιλέγει την παρασκηνιακή διπλωματική προσπάθεια «συνετισμού» τους και όχι την ευθεία αντιπαράθεση, όμως –σύμφωνα με τις ενδείξεις– έχει αποφασίσει να «πληρώνει» τους Τούρκους με το ίδιο νόμισμα. Για την Ουάσιγκτον, δίλημμα επιλογής της Τουρκίας και των «ιδιαιτεροτήτων» της έναντι συμμάχων, όπως το Ισραήλ κυρίως και η Ελλάδα δευτερευόντως, δεν υφίσταται.
Η Ελλάδα οφείλει να αποκρυπτογραφήσει σωστά την αμερικανική στρατηγική και σε συνεννόηση με τους περιφερειακούς στρατηγικούς της εταίρους, να δείξει στην πράξη ότι και η ίδια δε σκοπεύει να νομιμοποιήσει διά της επίδειξης παθητικότητας, την προβολή παράλογων και καταφανώς παράνομων τουρκικών διεκδικήσεων σε βάρος της. Δεν πρόκειται να συναινέσει στον τουρκικό στόχο να την οδηγήσει σε ένα μεγάλο τραπέζι διαπραγμάτευσης εφ’ όλης της ύλης, με βασικό μενού τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα, και την ίδια την ελληνική κυριαρχία. Αυτό θα αποτελέσει το πιο ισχυρό σήμα και στους δυο αμερικανικούς ενεργειακούς κολοσσούς, που αποτελούν βραχίονα υλοποίησης των γεωστρατηγικών επιλογών της Ουάσινγκτον. Η πορεία της ExxonMobil και της Chevron στην Ελλάδα θα κρίνει πολλά.

  • Ο Ζαχαρίας Μίχας είναι συνιδρυτής και διευθυντής Μελετών στο Ινστιτούτο Αναλύσεων Ασφάλειας και Άμυνας (ΙΑΑΑ/ISDA). Διαθέτει μεταπτυχιακό τίτλο στις Στρατηγικές Σπουδές (MSc.Econ in Strategic Studies) από το τμήμα Διεθνούς Πολιτικής του Πανεπιστημίου της Ουαλίας. Το πρώτο του πτυχίο είναι από το τμήμα Πολιτικών Επιστημών και Διεθνών Σπουδών του Παντείου

Το παρασκήνιο της στροφής Τραμπ για τους δασμούς

0

Το πρόσωπο «κλειδί» και η συνάντηση στη Φλόριντα

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανέτρεψε αιφνιδιαστικά μέρος της νέας δασμολογικής πολιτικής του, λίγες ώρες μετά την επίσημη εφαρμογή της. Η απόφαση, η οποία δημοσιοποιήθηκε μέσω ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αιφνιδίασε ακόμη και ανώτερους αξιωματούχους της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, ο υπουργός Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να πείσει τον Τραμπ να αναθεωρήσει την προσέγγισή του, τονίζοντας την αναταραχή στις αγορές, τους οικονομικούς κινδύνους και τις δυνατότητες για στρατηγικές εμπορικές διαπραγματεύσεις.
Η απόφαση να παγώσει ορισμένους δασμούς για 90 ημέρες ήρθε μετά από μια εβδομάδα αστάθειας της αγοράς, αυξανόμενων ανησυχιών από στελέχη επιχειρήσεων και προειδοποιήσεων από οικονομικούς αναλυτές, για τις πιθανές συνέπειες της επιθετικής εμπορικής πολιτικής. Οι αρχικές αυξήσεις των δασμών, οι οποίες στόχευαν σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, είχαν προκαλέσει απότομη πτώση των μετοχών και των ομολόγων, με τους ηγέτες των επιχειρήσεων να προειδοποιούν για σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις.
Η κυβέρνηση αρχικά χαρακτήρισε τους δασμούς ως απαραίτητο βήμα για την εξασφάλιση ευνοϊκών εμπορικών συμφωνιών, αλλά η απότομη πτώση στις αγορές μετοχών και ομολόγων μπορεί να ανάγκασε το Λευκό Οίκο να αναθεωρήσει.
Ο διευθύνων σύμβουλος της JPMorgan Chase, Τζέιμς Ντάιμον, και άλλα κορυφαία στελέχη, εξέφρασαν ανησυχίες ότι ο κλιμακούμενος εμπορικός πόλεμος θα μπορούσε να οδηγήσει τις ΗΠΑ σε ύφεση. Ο Τραμπ φέρεται να παρακολουθεί στενά την κάλυψη των μέσων ενημέρωσης και τις αντιδράσεις της αγοράς στις πολιτικές του. Λίγες ώρες αφότου τέθηκαν σε ισχύ οι δασμοί, ο πρόεδρος των ΗΠΑ αποφάσισε να προσαρμόσει την προσέγγισή του.

ΤΙ ΠΡΟΗΓΗΘΗΚΕ
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, ιδού τι συνέβη τις ημέρες που προηγήθηκαν της προθεσμίας για την επιβολή δασμών και της απόφασης του Τραμπ να αναστείλει την εφαρμογή τους:
Ο υπουργός Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ, ο οποίος είχε κατακλυστεί με τηλεφωνήματα από ανήσυχους επενδυτές κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου (5-6 Απριλίου), πέταξε στη Φλόριντα για μια ιδιωτική συνάντηση με τον Τραμπ. Ο υπουργός Οικονομικών έπεισε τον πρόεδρο Τραμπ ότι η παύση των δασμών δε θα αποτελούσε ένδειξη αδυναμίας, αλλά μάλλον μια υπολογισμένη κίνηση για να φέρει τους εμπορικούς εταίρους στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ο Τραμπ συμφώνησε, και επιστρέφοντας στην Ουάσινγκτον με το Air Force One, εξουσιοδότησε τον Μπέσεντ να ανακοινώσει δημοσίως την πρόθεση της κυβέρνησης να αναζητήσει νέες εμπορικές συμφωνίες.
Η επίσημη ανακοίνωση, ωστόσο, αποτέλεσε έκπληξη, ακόμη και για ορισμένους από τους στενότερους συμβούλους του Τραμπ. Ο εμπορικός αντιπρόσωπος των ΗΠΑ, Τζέιμισον Γκριρ, ο οποίος κατέθετε εκείνη την περίοδο ενώπιον του Κογκρέσου, έμαθε για την απόφαση μόνο αφού το ανέφεραν οι νομοθέτες. Η προσωπάρχης του Λευκού Οίκου, Σούζι Γουάιλς, δεχόταν τηλεφωνήματα από επιχειρηματίες, που προέτρεπαν την κυβέρνηση να επανεξετάσει την επιθετική δασμολογική της στάση.
Στο εσωτερικό του Λευκού Οίκου οι απόψεις διχάστηκαν. Ενώ ορισμένοι είδαν την κίνηση ως στρατηγική ευελιξία, άλλοι τη θεώρησαν ως παραδοχή λανθασμένου υπολογισμού.
Νωρίτερα, δημοσίευμα της Washington Post ανέφερε ότι ο στενός σύμβουλος του Τραμπ και δισεκατομμυριούχος της τεχνολογίας Έλον Μασκ, είχε επίσης παροτρύνει τον πρόεδρο να αντιστρέψει τους δασμούς του. Ωστόσο, τα αιτήματα αυτά δεν είχαν αποτέλεσμα. Η επιχείρηση EV Tesla του Μασκ έχει αντιμετωπίσει μεγάλες αντιδράσεις, από τότε που άρχισε να κάνει σαρωτικές περικοπές στη χρηματοδότηση των ομοσπονδιακών υπηρεσιών. Πολλά οχήματα της Tesla έχουν υποστεί βανδαλισμούς και οι πωλήσεις έχουν μειωθεί στις ξένες αγορές. Ο Μασκ, ο οποίος είναι επίσης ιδρυτής της SpaceX και ιδιοκτήτης της X, είδε την προσωπική του περιουσία να πέφτει κάτω από τα 300 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αυτό το επεισόδιο αντικατοπτρίζει την προηγούμενη προσέγγιση του Τραμπ στη χάραξη πολιτικής, η οποία περιλαμβάνει τη λήψη μιας τολμηρής αρχικής θέσης, τη μέτρηση των αντιδράσεων και, στη συνέχεια, την προσαρμογή ανάλογα με τις ανάγκες. Η κυβέρνηση στο παρελθόν ανακάλεσε αυστηρότερα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης και αντέστρεψε αρκετά ρυθμιστικά μέτρα, αφού αντιμετώπισε αντιδράσεις από το κοινό και τις επιχειρήσεις.
Απευθυνόμενος στα μέσα ενημέρωσης μετά την ανακοίνωση, ο Τραμπ εξήγησε ότι η κίνηση αυτή έγινε από την ανησυχία των επενδυτών και του κοινού. «Σκέφτηκα ότι ο κόσμος ξέφυγε της λογικής. Είχαν αρχίσει να φωνάζουν, να φοβούνται λίγο», δήλωσε.

ΑΝΑΚΑΜΨΗ ΤΩΝ ΑΓΟΡΩΝ
Οι αγορές ανέκαμψαν γρήγορα μετά την ανακοίνωση του Τραμπ, αντανακλώντας την ανακούφιση των επενδυτών. Ο πρόεδρος, εν τω μεταξύ, διαμόρφωσε την ανατροπή ως μέρος μιας ευρύτερης διαπραγματευτικής στρατηγικής. «Δε θέλουμε να πλήξουμε χώρες που δε χρειάζεται να πληγωθούν και όλες θέλουν να διαπραγματευτούν», δήλωσε στους δημοσιογράφους. Οι υποστηρικτές του Τραμπ υπερασπίστηκαν την κίνηση, υποστηρίζοντας ότι η αντισυμβατική του προσέγγιση – ξεκινώντας με ακραία μέτρα και προσαρμόζοντάς τα στη συνέχεια – είναι χαρακτηριστικό του ηγετικού του στυλ.
Παρά την παύση, οι δασμοί στην Κίνα αυξήθηκαν, αρχικά στο 125% και δύο ημέρες μετά στο 145% (!), σηματοδοτώντας ότι ο Τραμπ παραμένει αποφασισμένος να ασκήσει πίεση στο Πεκίνο. Αξιωματούχοι της κυβέρνησης υποστήριξαν, ότι η στρατηγική των δασμών είχε σχεδιαστεί για την ενίσχυση των οικονομικών συμφερόντων και των συμφερόντων εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ. Ωστόσο, οι επικριτές, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων Ρεπουμπλικανών βουλευτών, χαρακτήρισαν τη διαδικασία χαοτική και επιζήμια για την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων.

ΠΗΓΗ: ERTNEWS.GR (ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ WALL STREET JOURNAL, WASHINGTON POST, BUSINESS STANDARD)

Οι ιατροί ειδικοτήτων του Κεμπέκ απειλούν με δικαστική προσφυγή κατά του νομοσχεδίου Dubé

0

Σε ανοιχτή σύγκρουση με την κυβέρνηση του Κεμπέκ φαίνεται να οδηγούνται οι ιατροί ειδικοτήτων, με επικεφαλής τον Dr Vincent Oliva, πρόεδρο της Fédération des médecins spécialistes du Québec (FMSQ), καθώς εκφράζουν την πρόθεση να προσφύγουν νομικά κατά του νέου νομοσχεδίου του υπουργού Υγείας Christian Dubé.
Το νομοσχέδιο, το οποίο προβλέπει ότι οι νέοι γιατροί θα είναι υποχρεωμένοι να εργαστούν για πέντε χρόνια στο δημόσιο σύστημα υγείας, έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις από το ιατρικό σώμα.

ΕΛΕΥΘΕΡΙΕΣ ή ΠΡΟΝΟΜΙΑ;
Η ομοσπονδία χαρακτηρίζει τη στάση του υπουργού ως «αδιάλλακτη», επιμένοντας ότι ο νόμος καταπατά τις ατομικές ελευθερίες των νέων γιατρών. Η FMSQ, μάλιστα, υποβαθμίζει το πρόβλημα της «διαρροής» γιατρών προς τον ιδιωτικό τομέα και άλλες επαρχίες, ισχυριζόμενη ότι η νομοθεσία έχει απλώς πολιτικό και επικοινωνιακό χαρακτήρα.
«Αν υπήρχε σοβαρό πρόβλημα εξόδου, θα μπορούσαμε να κατανοήσουμε την ανάγκη για περιορισμούς, αλλά αυτό που βλέπουμε είναι καθαρά πολιτική κίνηση», δήλωσε ο Dr Vincent Oliva. Η ομοσπονδία, με ύφος σχεδόν απειλητικό, ζητά από την κυβέρνηση να κάνει πίσω, αλλιώς αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕ ΙΔΙΟΤΕΛΕΙΑ;
Είναι, ωστόσο, τουλάχιστον ειρωνικό, να ακούμε για «παραβίαση ελευθεριών» από επαγγελματίες που εκπαιδεύτηκαν στο δημόσιο σύστημα του Κεμπέκ, με πόρους του κράτους και των φορολογουμένων, για να επιλέγουν τελικά να παρέχουν υπηρεσίες μόνο στον ιδιωτικό τομέα ή σε άλλες επαρχίες, αφήνοντας πίσω τους μια κοινότητα με ελλείψεις.
Το υπουργείο Υγείας, προσπαθώντας να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της εναλλαγής μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ιδιαίτερα έντονο τα πρώτα πέντε χρόνια καριέρας), προώθησε τροπολογίες για τον περιορισμό αυτού του φαινομένου. Ωστόσο, οι ιατρικές ενώσεις, αντί να αναζητήσουν λύσεις για το συλλογικό καλό, επιμένουν σε ρητορική δικαιωμάτων και τιμωριών.

Ο ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ
Παράλληλα, η νεοσύστατη Fédération des médecins en pratique privée du Québec (FMPPQ), από πλευράς της, διαμαρτύρεται ότι τα νέα μέτρα θα έχουν «σοβαρές συνέπειες» για τους ασθενείς και χαρακτηρίζει τις αλλαγές «νομικά επισφαλείς», προκαλώντας επιπλέον ανησυχίες για το κατά πόσο η αντίδραση αυτή είναι πράγματι για το κοινό καλό ή για την προστασία ιδιωτικών συμφερόντων.
Σε επιστολή τους προς τον υπουργό, αναφέρουν ότι η «συνέχιση της θεραπείας των ασθενών» θα διακοπεί και ότι οι τροπολογίες παραβιάζουν τη νομική προβλεψιμότητα και τη δικαιοσύνη. Η οργάνωση επικρίνει επίσης το «υπερβολικό διακριτικό δικαίωμα» που δίνεται στη Santé Québec για την έγκριση αποχώρησης από το δημόσιο σύστημα.

ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΕ ΑΝΑΓΚΗ
ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΛΙΤ ΣΕ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ
Το γεγονός ότι 136 γιατροί οικογενειακής ιατρικής και 58 ειδικοί επέλεξαν να αποχωρήσουν από το δημόσιο σύστημα υγείας κατά την περίοδο 2020-2024, υπογραμμίζει την ανάγκη για στοχευμένες παρεμβάσεις. Η μετακίνηση προς τον ιδιωτικό τομέα, όπου οι συνθήκες εργασίας συχνά θεωρούνται ευνοϊκότερες, δημιουργεί προκλήσεις για τη διατήρηση της ποιότητας και της προσβασιμότητας των υπηρεσιών στο δημόσιο χώρο.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η προσπάθεια του υπουργείου να ενισχύσει τη σταθερότητα του δημόσιου συστήματος με την παραμονή των νέων γιατρών σε αυτό, για τα πρώτα χρόνια της καριέρας τους, μπορεί να θεωρηθεί ως μια προσπάθεια εξισορρόπησης. Το νομοσχέδιο του Christian Dubé, αν και έχει δεχθεί κριτική, ίσως αποτελεί ένα πρώτο βήμα προς μια καλύτερη κατανομή του ιατρικού δυναμικού και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Η παρουσία γιατρών όχι μόνο στον ιδιωτικό τομέα αλλά και στα δημόσια νοσοκομεία, στις κλινικές και σε πιο απομακρυσμένες περιοχές, παραμένει καθοριστική για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος υγείας. Ο διάλογος μεταξύ πολιτείας και ιατρικής κοινότητας θα μπορούσε να οδηγήσει σε λύσεις που συνδυάζουν τις ανάγκες της κοινωνίας με την επαγγελματική ελευθερία των γιατρών – πάντα με γνώμονα την ευθύνη που συνεπάγεται η άσκηση της ιατρικής στον 21ο αιώνα.

Ο Ντόναλντ Τραμπ σφύριξε… παράταση στους δασμούς!

0

Ο Αμερικανός πρόεδρος ανακοίνωσε «παύση» για 90 ημέρες ◙ Τι μπορεί να σημαίνει η «συμφιλίωση» 90 ημερών ◙ Κίνηση τακτικής η υποχώρηση Τραμπ;

Ο Ντόναλντ Τραμπ αποφάσισε να θέσει σε «παύση» τους δασμούς σε αρκετές χώρες για 90 ημέρες, παρότι αρχικά εμφανιζόταν αποφασισμένος να τους διατηρήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ένα δημοσίευμα την Τρίτη (8/4) είχε αναφερθεί σε αυτό το ενδεχόμενο, με τον Αμερικανό πρόεδρο και τον Λευκό Οίκο να το απορρίπτουν, αν και λίγες ώρες αργότερα το επιβεβαίωσαν με τις κινήσεις τους, δίνοντας μεγάλη ανάσα στα διεθνή χρηματιστήρια. Η παύση στους υψηλότερους δασμολογικούς συντελεστές, με μερικές εξαιρέσεις, είναι πλέον πραγματικότητα και η αναδιάταξη της παγκόσμιας οικονομικής τάξης βρίσκεται σε αναμονή, κάτι που σημαίνει ότι οι υποσχέσεις Τραμπ για «χρυσή εποχή» της αμερικανικής μεταποίησης θα πάρουν μια παράταση τουλάχιστον τριών μηνών.
Ο Λευκός Οίκος έχει δηλώσει ότι το σχέδιο ήταν να προχωρήσει σε μεγάλους δασμούς και στη συνέχεια να πατήσει το κουμπί της παύσης, προτού ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με μεμονωμένες χώρες, όπως σημειώνει το BBC. «Περισσότερες από 75 χώρες επικοινώνησαν μαζί μας και φαντάζομαι ότι μετά τη σημερινή μέρα θα υπάρξουν περισσότερες», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών, Σκοτ Μπέσεντ, σε δηλώσεις του λίγο μετά την ανακοίνωση για αναστολή των δασμών.
Αυτό το πλαίσιο από το Λευκό Οίκο δεν αποτελεί έκπληξη, αλλά είναι δύσκολο να αγνοήσει κανείς τον πανικό των επενδυτών, την πτώση της αγοράς ομολόγων, τις πολλές επικρίσεις των Ρεπουμπλικάνων και τις δημόσιες αποδοκιμασίες που προηγήθηκαν. Συνεπώς, το ερώτημα που τίθεται είναι, αν η παύση των δασμών αποτελεί κίνηση στρατηγικής από την πλευρά του Τραμπ, ώστε να διαπραγματευτεί με ευνοϊκότερους όρους, έχοντας δώσει το στίγμα ότι δε φοβάται να έρθει σε σύγκρουση με οποιαδήποτε χώρα.

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΤΟΥ ΤΡΑΜΠ ΠΑΝΗΓΥΡΙΖΟΥΝ ΕΝΩ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΝ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΑΣΜΟΥΣ
Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός, ότι πολλοί στενοί συνεργάτες του Τραμπ έσπευσαν να πανηγυρίσουν, παρότι προηγουμένως εμφανίζονταν σίγουροι ότι δε θα υποχωρήσει ο Αμερικανός πρόεδρος. Ο σύμβουλος Εμπορίου, Πίτερ Ναβάρο, δήλωσε ότι η κατάσταση με τους δασμούς εξελίχθηκε «όπως ακριβώς έπρεπε». Από τη μεριά της, η Καρολάιν Λίβιτ τόνισε πως «προφανώς δεν καταφέρατε να δείτε τι κάνει εδώ ο πρόεδρος Τραμπ. Όλος ο κόσμος καλεί τις ΗΠΑ».
Παράλληλα, ήταν λιγότερο σαφείς σχετικά με τις λεπτομέρειες της αναστολής των δασμών του Τραμπ, η οποία ανακοινώθηκε μέσω ανάρτησης στον ιστότοπο του Truth Social. Ασφαλώς, δημιουργήθηκαν πολλά ερωτήματα, όπως το αν η αναστολή ισχύει για την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και το τι θα συμβεί με τον Καναδά και το Μεξικό, που είχαν αποφύγει τους αρχικούς βασικούς δασμούς 10%. Ο Λευκός Οίκος έδωσε κάποιες απαντήσεις, αλλά για αρκετές ώρες οι εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ εξέταζαν προσεκτικά την ανάρτηση του Τραμπ στo μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΙ Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ
Ο Τραμπ το απόγευμα της Τετάρτης (9/4) αναγνώρισε ότι οι αγορές έδειχναν «αρκετά κακόκεφες» και ότι «ο κόσμος είχε αρχίσει να ζαλίζεται λίγο», ενώ την προηγούμενη εβδομάδα φαινόταν σίγουρος για την αποτελεσματικότητα των δασμών. Νωρίτερα, πάλι στο Truth, προέτρεψε τον κόσμο να είναι «κουλ», υποσχόμενος ότι όλα θα πάνε καλά. Εν τέλει, προχώρησε σε μια απότομη αλλαγή πορείας.
Ο Αμερικανός πρόεδρος υποστήριξε, ωστόσο, ότι η ανακοίνωση των δασμών έπρεπε να γίνει, σχολιάζοντας πως οι οικονομικές διαταραχές αντανακλούσαν μια… ασθένεια που είχε αρχίσει να φουντώνει στην οικονομία των ΗΠΑ.
Οι Δημοκρατικοί από τη μεριά τους, πάντως, κάνουν λόγο για μια λιγότερο «καλή» εικόνα. Ο ηγέτης της μειοψηφίας της Γερουσίας, Τσακ Σούμερ, επισήμανε ότι «ο Τραμπ κυβερνά με χάος. Ταλαντεύεται, υποχωρεί, οπότε αυτό δεν είναι καλό». Πάντως, ο λόγος που ο Τραμπ έφτασε στην απόφαση της αναστολής των δασμών, μπορεί να μην έχει κάποια σημασία.

Η ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΑ ΚΑΙ Η «ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΗ» 90 ΗΜΕΡΩΝ ΜΕ ΤΙΣ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΧΩΡΕΣ
Η πραγματικότητα είναι ότι οι ΗΠΑ έρχονται εκ νέου πιο κοντά με τις χώρες που μέχρι πρότινος ήταν αντιμέτωπος με τα εμπορικά αντίποινα, παρόλο που ο Αμερικανός πρόεδρος εξακολουθεί να επιβάλλει έναν οριζόντιο δασμό 10%, γεγονός που θα αποτελούσε σημαντική είδηση πριν από μερικές εβδομάδες.
Πλέον, ο Τραμπ φαίνεται ότι επικεντρώνεται στον εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, με δασμούς 125%, την ώρα που η παύση των δασμών έδωσε σημαντική ανάσα στα διεθνή χρηματιστήρια. Ασφαλώς, αυτή η σύγκρουση θα έχει μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις σε όλο τον πλανήτη, ωστόσο οι κινήσεις του Ρεπουμπλικάνου πολιτικού, που στόχο έχουν να περιορίσουν τις κινεζικές φιλοδοξίες, συνάδουν πολύ περισσότερο με όσα έκανε ο Δημοκρατικός (Μπάιντεν) προκάτοχός του στο Λευκό Οίκο.
Το μεγάλο ερωτηματικό, πάντως, μπαίνει πάνω από τις ενέργειες του Τραμπ την τελευταία εβδομάδα, καθώς έθεσαν τους συμμάχους των ΗΠΑ σε κίνδυνο και απείλησαν την παγκόσμια ευημερία. Άλλωστε, η παύση των δασμών ισχύει για 90 ημέρες, οπότε στη συνέχεια μπορεί ο «εφιάλτης» να επιστρέψει πάνω από τις περισσότερες χώρες του πλανήτη.
© ΕΘΝΟΣ

Η Κομισιόν «παγώνει» αναλογικά τους δασμούς προς τις ΗΠΑ για 90 ημέρες

0

«Ευκαιρία στις διαπραγματεύσεις»

«Ενώ ολοκληρώνουμε την υιοθέτηση των αντιμέτρων της ΕΕ που έλαβαν ισχυρή υποστήριξη από τα κράτη μέλη μας, θα τα θέσουμε σε αναμονή για 90 ημέρες» αναφέρει σε ανάρτησή της η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν.
Αναλυτικά η ανάρτησή της: «Σημειώσαμε την ανακοίνωση του Προέδρου Τραμπ. Θέλουμε να δώσουμε μια ευκαιρία στις διαπραγματεύσεις. Ενώ ολοκληρώνουμε την υιοθέτηση των αντιμέτρων της ΕΕ που έλαβαν ισχυρή υποστήριξη από τα κράτη μέλη μας, θα τα θέσουμε σε αναμονή για 90 ημέρες. Εάν οι διαπραγματεύσεις δεν είναι ικανοποιητικές, τα αντίμετρά μας θα ξεκινήσουν. Οι προπαρασκευαστικές εργασίες για περαιτέρω αντίμετρα συνεχίζονται. Όπως έχω ξαναπεί, όλες οι επιλογές παραμένουν στο τραπέζι».
Νωρίτερα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής χαιρέτισε την ανακοίνωση του Αμερικανικού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ για την παύση των αμοιβαίων δασμών. «Η τελευταία απόφαση του Τραμπ σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα για τη σταθεροποίηση της παγκόσμιας οικονομίας» τόνισε. «Οι σαφείς, προβλέψιμες συνθήκες είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του εμπορίου και των αλυσίδων εφοδιασμού», ανέφερε σε δήλωσή της στο X.
Η ίδια πρόσθεσε ότι οι δασμοί είναι φόροι που μόνο βλάπτουν τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο υποστηρίζω σταθερά μια συμφωνία μηδενικών δασμών μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Ηνωμένων Πολιτειών», δήλωσε.
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση παραμένει προσηλωμένη σε εποικοδομητικές διαπραγματεύσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες, με στόχο την επίτευξη ενός εμπορίου χωρίς τριβές και με αμοιβαίο όφελος. Ταυτόχρονα, η Ευρώπη συνεχίζει να εστιάζει στη διαφοροποίηση των εμπορικών της εταιρικών σχέσεων, εμπλεκόμενη με χώρες που αντιπροσωπεύουν το 87% του παγκόσμιου εμπορίου και μοιράζονται τη δέσμευσή μας για ελεύθερη και ανοικτή ανταλλαγή αγαθών, υπηρεσιών και ιδεών» σημείωσε η Φον ντερ Λάιεν.
«Τέλος, εντείνουμε τις προσπάθειές μας για την άρση των εμποδίων στη δική μας ενιαία αγορά. Αυτή η κρίση κατέστησε σαφές ένα πράγμα: σε περιόδους αβεβαιότητας, η ενιαία αγορά είναι η άγκυρα της σταθερότητας και της ανθεκτικότητάς μας. Η ομάδα μου και εγώ θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε μέρα και νύχτα για την προστασία των ευρωπαΐων καταναλωτών, εργαζομένων και επιχειρήσεων. Μαζί, οι Ευρωπαίοι θα βγουν ισχυρότεροι από αυτή την κρίση», κατέληξε.

ΑΠΟΨΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΟΜΙΣΙΟΝ Η ΛΥΣΗ «WIN-WIN» ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕ Ο Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΗΣΕ Ο ΤΡΑΜΠ
Μετά το «πάγωμα» των δασμών για 90 μέρες στις περισσότερες χώρες που ανακοίνωσε ο Αμερικανός πρόεδρος και η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι θέτει σε παύση για 90 ημέρες τα αντίμετρα, ενώ και οι αγορές έλαβαν σύνθημα ανάκαμψης.
Η Ευρώπη βλέπει «παράθυρο» για διαπραγματεύσεις ενώ κατά την ενημέρωση και για την πρόταση που διατύπωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης για δυνατότητα εξεύρεσης μιας αμοιβαία επωφελούς λύσης στις εμπορικές σχέσεις Αμερικής – Ευρώπης, ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απαντώντας σε ερώτηση του ΕΡΤNews, ανέφερε ότι «αυτή είναι και η δική μας άποψη. Μπορούμε να το πετύχουμε μέσα από διαπραγματεύσεις».
Υπενθυμίζεται ότι ιδιαιτέρως θετικό ήταν το σχόλιο του Ντόναλντ Τραμπ για όσα είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για μια «win-win» συμφωνία Ευρώπης-ΗΠΑ, αφήνοντας μάλιστα ορθάνοιχτη την πόρτα για την επίτευξη συμφωνίας με τις Ευρωπαϊκές χώρες.
Ο κ. Μητσοτάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε σε αμερικανικό δίκτυο την Τετάρτη 9 Απριλίου, τόνισε τη δυνατότητα εξεύρεσης μιας αμοιβαία επωφελούς λύσης, ανάμεσα σε Ευρώπη και ΗΠΑ, τη δυνατότητα διαλόγου, αλλά και τη σημασία της στρατηγικής συμμαχίας Αθήνας και Ουάσιγκτον.
Υπάρχει ένα ευρωπαϊκό μήνυμα και υπάρχει και ένα ελληνικό μήνυμα, δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης στο Breitbart News, όταν ρωτήθηκε ποιο είναι το μήνυμά του προς τον Τραμπ, σε συνέντευξη που παραχώρησε από το Μέγαρο Μαξίμου στο δημοσιογράφο Ματ Μπόιλ.
«Στο ευρωπαϊκό μέτωπο, υπάρχει η δυνατότητα εξεύρεσης μιας “win-win” λύσης σε ό,τι αφορά το εμπόριο, μιας λύσης που θα είναι αμοιβαία επωφελής. Αυτή ήταν η σταθερή μου πεποίθηση από την αρχή, πριν ανακοινωθούν οι δασμοί. Υπάρχει ακόμα περιθώριο για διαπραγματεύσεις πριν εξετάσουμε οποιαδήποτε σημαντικά ανταποδοτικά μέτρα, πέρα από αυτά που ανακοινώθηκαν σήμερα (σ.σ. σχετικά με προγενέστερους αμερικανικούς δασμούς στο χάλυβα και στο αλουμίνιο), τα οποία, ούτως ή άλλως, ήταν η αναμενόμενη αντίδραση της ΕΕ. Πιστεύω ότι, στο τέλος της ημέρας, η Ευρώπη και η ευρωπαϊκή αγορά είναι πολύ σημαντικές για τις ΗΠΑ και οι ΗΠΑ είναι σημαντικές για την Ευρώπη και πρέπει να βρούμε μία λύση» πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου, ο Τραμπ δήλωσε πως εκτιμά τα σχόλια του Έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, διευκρινίζοντας πως είναι ένας καλός άνθρωπος και συμφώνησε με τις δηλώσεις του πως η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να εργαστούν για να επιτύχουν μια εμπορική συμφωνία win – win, η οποία θα είναι επωφελής για όλες τις πλευρές.
© ERTNEWS.GR

Ο Lane Hutson ισοφαρίζει τον Chris Chelios για το ρεκόρ πόντων των Canadiens

0

Ο Τσέλιος το έκανε δύο φορές στην καριέρα του, όμως δεν ήταν ρούκι όπως ο 21χρονος άσος τη φετινή χρονιά!

Το σερί των 6 τελευταίων συνεχόμενων νικών δίνει, εκτός απίθανου απροόπτου, την πρόκριση στα πλέι-οφ για τους Μόντρεαλ Κανάντιανς, και αυτό -σε σημαντικό βαθμό- οφείλεται και στον 21 ετών ρούκι, Λέιν Χάτσον, τον αμυντικό των Κανάντιανς που έχει «βγάλει μάτια» φέτος.
Μάλιστα, ο Χάτσον έχει για… πρωτάρης στο NHL, μία από τις πιο παραγωγικές χρονιές στην Ιστορία του πρωταθλήματος χόκεϊ, εφόσον ισοφάρισε στους βαθμούς ομαδικής παραγωγικότητας έναν από τους καλύτερους παίκτες στην Ιστορία των Κανάντιανς, τον Κρις Τσέλιος!
Ειδικότερα, την Κυριακή 6 Απριλίου, στο παιχνίδι με αντίπαλο τους Νάσβιλ Πρέντατορς, με το τέρμα που σημείωσε στην 2η περίοδο, σημείωσε τον 64ο βαθμό της… ρούκι σεζόν του, ως αμυντικός παίκτης, κάτι που είχε καταφέρει στο παρελθόν και ο Κρις Τσέλιος, και μάλιστα δύο φορές. Την πρώτη τη σεζόν 1984-85 με τη φανέλα των Κανάντιανς και τη 2η φορά με τη φανέλα των Σικάγο Μπλακχόουκς τη σεζόν 1990-91. Η μεταξύ τους διαφορά, που μετράει υπέρ του Χάτσον, είναι ότι ο Τσέλιος και τις δύο φορές που το κατάφερε ΔΕΝ ήταν ρούκι, κάτι που κατάφερε ο 21χρονος Χάτσον φέτος ως ρούκι!!!
Η συνέχεια της κανονικής περιόδου έχει μεγάλο ενδιαφέρον, εφόσον με 5 αγωνιστικές να απομένουν για τα πλέι-οφ, ο Λέιν Χάτσον έχει την ευκαιρία να ξεπεράσει το ρεκόρ του θρυλικού (ελληνικής καταγωγής) Κρις Τσέλιος…

Ta NEA volume 19-14

0

The current issue of the Greek Canadian News Ta NEA volume 19-14 published April 11th, 2025.
Covering news from Greece, local news, politics, sports and other newsworthy events.

Click here to read the paper.

CΟVID-ΤΕΛΟΣ: Το αμερικανικό Yπουργείο Yγείας ακυρώνει χρηματοδότηση 12 δισ. δολαρίων για test, εμβολιασμούς και παρόμοιες υπηρεσίες

0

Η πανδημία της COVID-19 τελείωσε και το HHS δε θα σπαταλήσει πλέον δισεκατομμύρια δολάρια των φορολογουμένων

Το Υπουργείο Υγείας και Ανθρωπίνων Υπηρεσιών (HHS) των ΗΠΑ απέσυρε περίπου 12 δισεκατομμύρια δολάρια ομοσπονδιακών επιχορηγήσεων που είχαν διατεθεί σε Πολιτείες κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, ανέφερε η υπηρεσία στις 26 Μαρτίου. Το HHS υπογράμμισε ότι τα χρήματα προορίζονταν να χρησιμοποιηθούν για τεστ COVID-19, εμβολιασμούς και άλλες υπηρεσίες πανδημίας. Ο οργανισμός άρχισε να στέλνει ειδοποιήσεις τερματισμού της επιχορήγησης τη Δευτέρα 24 Μαρτίου, σύμφωνα με δήλωση.
«Η πανδημία της COVID-19 τελείωσε και το HHS δε θα σπαταλήσει πλέον δισεκατομμύρια δολάρια των φορολογουμένων, ανταποκρινόμενη σε μια ανύπαρκτη πανδημία την οποία βίωσαν οι Αμερικανοί πριν από χρόνια», ανέφερε επίσης η ανακοίνωση. Ο εκπρόσωπος του HHS, Andrew Nixon, τόνισε σε email ότι τα κεφάλαια θα παραμείνουν αδιάθετα.
Μία ημέρα νωρίτερα, ο Kennedy είχε πει στο NewsNation ότι σχεδιάζει να δημιουργήσει μια υπηρεσία για τους τραυματισμούς που προκαλούνται από τα εμβόλια στα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων. Ο ίδιος πρόσθεσε, ότι η συγκεκριμένη προσπάθεια είναι προτεραιότητα για τον ίδιο και ότι θα βοηθήσει «να φέρει την επιστήμη στην πορεία του χρυσού προτύπου» στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Νομοθέτες και κυβερνήτες που εκπροσωπούν τις πληγείσες Πολιτείες είπαν ότι οι επιχορηγήσεις προορίζονταν όχι μόνο για προγράμματα COVID-19 αλλά και για παρακολούθηση, πρόληψη και έλεγχο άλλων μολυσματικών ασθενειών, όπως η γρίπη των πτηνών και η ιλαρά. Οι Πολιτείες χρησιμοποιούσαν επίσης τη χρηματοδότηση για την παρακολούθηση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και τη χρηματοδότηση θεραπειών εθισμού.
Εκπρόσωπος της πόλης Lubbock του Τέξας, που είναι διευθυντής δημόσιας υγείας, είπε ότι οι αξιωματούχοι έλαβαν εντολή να σταματήσουν τα πρότζεκτ που χρηματοδοτούνταν από τρεις επιχορηγήσεις της εποχής της COVID και οι οποίες διατέθηκαν τελικά για την αντιμετώπιση της αυξανόμενης επιδημίας ιλαράς εκεί.
Η απόφαση της κυβέρνησης Trump αποσπά περισσότερα από 11 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση που χορηγήθηκε από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, καθώς και περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια που χορηγήθηκαν από τη Διοίκηση Υπηρεσιών Κατάχρησης Ουσιών και Ψυχικής Υγείας, δήλωσε η γερουσιαστής Patty Murray, Δημοκρατική από την Washington. Η Murray είπε ότι οι περικοπές θα οδηγήσουν την πολιτεία της να χάσει 160 εκατομμύρια δολάρια από την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση για το τμήμα υγείας, τις ιθαγενείς φυλές της Αμερικής και άλλες ομάδες. Ζήτησε από τη διοίκηση να αντιστρέψει τις περικοπές της, λέγοντας ότι διακινδυνεύει περισσότερες από 200 θέσεις εργασίας.
«Η άσκοπη κατάργηση αυτής της χρηματοδότησης που παρείχε το Κογκρέσο θα υπονομεύσει την ικανότητα της Πολιτείας μας να προστατεύει τις οικογένειες από μολυσματικές ασθένειες, όπως η ιλαρά και η γρίπη των πτηνών, και να βοηθά τους ανθρώπους να λαμβάνουν τη φροντίδα ψυχικής υγείας και τη θεραπεία χρήσης ουσιών που χρειάζονται», είπε η Murray.
Η Κυβερνήτης της Νέας Υόρκης, Kathy Hochul, δήλωσε ότι η κυβέρνηση Trump είπε στο γραφείο της ότι θα αφαιρέσει περισσότερα από 300 εκατομμύρια δολάρια από επιχορηγήσεις για το Υπουργείο Υγείας της Πολιτείας, το Γραφείο Υποστήριξης και Υπηρεσιών Εξαρτήσεων και το Γραφείο Ψυχικής Υγείας. Σε μια δήλωση της, η Hochul υποσχέθηκε να πολεμήσει «με νύχια και με δόντια» ενάντια στις ομοσπονδιακές προσπάθειες να ακυρωθεί η χρηματοδότηση.
Η Lori Freeman, Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Ένωσης Υπαλλήλων Υγείας Κομητειών και Πόλεων (NACCHO), είπε ότι μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης επρόκειτο να λήξει σε έξι μήνες. «Δεν υπάρχει λόγος – γιατί να το ακυρώσετε τώρα; Είναι απλά μια σκληρή και ασυνήθιστη συμπεριφορά», είπε η Freeman. Σημείωσε επίσης, ότι ορισμένα από τα κονδύλια είχαν εφαρμοστεί για την αντιμετώπιση νέων ανησυχιών για τη δημόσια υγεία. Η επιτήρηση των λυμάτων, είπε, είναι ένα παράδειγμα πρακτικής της εποχής της COVID που έχει βοηθήσει στον εντοπισμό άλλων ασθενειών. «Χρησιμοποιούνταν με σημαντικούς τρόπους για την παρακολούθηση της γρίπης και των προτύπων νέων ασθενειών και αναδυόμενων ασθενειών – και ακόμη πιο πρόσφατα με την επιδημία ιλαράς», πρόσθεσε η ίδια.
Τα νέα για την κατάργηση των επιχορηγήσεων έρχονται, καθώς η κυβέρνηση Trump ανακοίνωσε μια μεγάλη αναδιάρθρωση του HHS για τη συρρίκνωση του τμήματος. Ο εξορθολογισμός θα περιλαμβάνει περίπου 10.000 απολύσεις εργαζομένων πλήρους απασχόλησης και την ενοποίηση των 28 τμημάτων του τμήματος σε 15, συμπεριλαμβανομένης της νέας Διοίκησης για μια Υγιή Αμερική, δήλωσε ο υπουργός Υγείας και Ανθρωπίνων Υπηρεσιών Robert F. Kennedy Jr. στις 27 Μαρτίου.
«Με την πάροδο του χρόνου, γραφειοκρατίες όπως το HHS γίνονται σπάταλες και αναποτελεσματικές, ακόμη και όταν το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού τους είναι αφοσιωμένοι και ικανοί δημόσιοι υπάλληλοι», είπε ο Kennedy. «Αυτή η αναθεώρηση θα είναι win-win για τους φορολογούμενους και για όσους εξυπηρετεί το HHS. Αυτό είναι ολόκληρο το αμερικανικό κοινό, γιατί στόχος μας είναι να κάνουμε την Αμερική υγιή ξανά».

Η Κυβέρνηση «κλείνει» το… μάτι στο παραδοσιακό κοινό

0

Στη συνεδρίαση της Παρασκευής 4/4 στρέφεται η προσοχή της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος

Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας επιμένουν για την ανάγκη επανασύνδεσης με ένα παραδοσιακό ακροατήριο και θέτουν ξανά θέμα επιστροφής στις… ρίζες του κόμματος.
Με τα «γαλάζια» ποσοστά να μην επανακάμπτουν στις δημοσκοπήσεις και τα κόμματα στα δεξιά της Ν.Δ. να εμφανίζουν ποσοστά από 18% έως 20% στην εκτίμηση ψήφου, βουλευτές ζητούν να ενταθεί το… φλερτ προς παραδοσιακούς ψηφοφόρους, που ωστόσο στην πορεία έχουν απομακρυνθεί.
Στην κυβέρνηση αναζητούν αντίδοτο στην εσωστρέφεια, μετά από τα όσα έγιναν τις τελευταίες ημέρες με δύο υπουργούς (Β. Κικίλια και Αδ. Γεωργιάδη) και 17 βουλευτές να θέτουν θέμα αυξήσεων για τα σώματα ασφαλείας (όπως έγινε με τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων). Το γεγονός αυτό προκάλεσε έντονη δυσαρέσκεια στο Μαξίμου, με δεδομένο πως πρόκειται για ένα θέμα που άνοιξε αιφνιδιαστικά και μάλιστα σε μια χρονική συγκυρία που η κυβέρνηση ήθελε να βρει βηματισμό μετά από μια δύσκολη περίοδο.
Η προσοχή τώρα στρέφεται στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας την Παρασκευή 4 Απριλίου (για τη θέση του γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει προτείνει τον Απόστολο Βεσυρόπουλο). Το βασικό σενάριο είναι πως η ψηφοφορία θα γίνει διά βοής (με το επιχείρημα πως υπάρχει μόνο ένας υποψήφιος), ωστόσο μένει να φανεί αν κάποιοι βουλευτές θα θέσουν θέμα για εκλογή με κάλπη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην πρόσκληση που έχει αποσταλεί σημειώνεται πως αποκλειστικό θέμα είναι η εκλογή γραμματέα της Κ.Ο. και θα έχει ενδιαφέρον τι θα γίνει αν βουλευτές επιλέξουν να ζητήσουν τελικά το λόγο. Πάντως ένα ενδεχόμενο είναι να γίνει μια πιο αναλυτική συζήτηση το επόμενο διάστημα, για παράδειγμα σε συνεδρίαση της Πολιτικής Επιτροπής του κόμματος.
Υπενθυμίζεται πως στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας που είχε γίνει μετά τις ευρωεκλογές, βουλευτές είχαν πάρει το λόγο, ζητώντας μεταξύ άλλων επιστροφή στις ρίζες. Μάλιστα υπάρχουν «γαλάζιοι» που στέλνουν εκ νέου ανάλογα μηνύματα, εστιάζοντας στην ανάγκη σύνδεσης και με ένα παραδοσιακό ακροατήριο του κόμματος.
«Υπάρχει πρόβλημα με το παραδοσιακό ακροατήριο, το έχω πει και δημοσίως το ξαναλέω και πάλι, σαφέστατα και υπάρχει. Γίνανε λάθος επιλογές, πολύ λάθος επιλογές και έχουμε τεράστιο πρόβλημα. Ό,τι για πρώτη φορά δεξιότερά μας έχουμε τρία κόμματα και κάτι ψιλά, τα οποία αθροίζουν περίπου στο 20% δεν έχει ξαναγίνει ιστορικά» σημείωσε ο Θόδωρος Καράογλου.
Λίγες ημέρες νωρίτερα, ο Ευρυπίδης Στυλιανίδης είχε επισημάνει πως «η προσπάθεια όλων στη Ν.Δ. θα πρέπει να είναι να είμαστε μια γροθιά. Όταν έχεις διαγράψει έναν πρωθυπουργό και ακολουθείς κάποιες επιμέρους πολιτικές, οι οποίες είναι κόντρα στον βασικό αξιακό κώδικα της παράταξης. Το βλέπετε εσείς αυτό καλό; Εγώ δεν το βλέπω καλό. Εγώ έχω γεννηθεί στη Ν.Δ. και θέλω όλοι να είναι μαζί».
Να σημειωθεί πως υπήρξε την προηγούμενη εβδομάδα ερώτηση έντεκα βουλευτών – μεταξύ των οποίων ήταν ο Ευρ. Στυλιανίδης και ο Θ. Καράογλου – για «εκτίναξη επιθετικών αγορών ακινήτων και επιχειρήσεων στις ακριτικές περιοχές από τουρκικά κεφάλαια που εμφανίζονται με τη μορφή ελληνικών ή ευρωπαϊκών επιχειρήσεων». Μάλιστα, βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος έχουν καταστήσει σαφές, πως θα επιμείνουν στην ανάδειξη συγκεκριμένων θεμάτων και σύμφωνα με πληροφορίες ετοιμάζονται και άλλες τέτοιες κινήσεις (είχαν άλλωστε προηγηθεί ομαδικές ερωτήσεις και το φθινόπωρο).

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΡΙΖΕΣ
Με μια σειρά κινήσεων, οι «γαλάζιοι» θέλουν να μιλήσουν σε ένα κοινό που στο παρελθόν είχε ψηφίσει Νέα Δημοκρατία αλλά τώρα κοιτά προς κόμματα στα δεξιά της ή σκέφτεται την αποχή. Έμφαση δίνεται σε θέματα που ενδιαφέρουν το συγκεκριμένο ακροατήριο, παράλληλα βέβαια με τις κινήσεις στο πεδίο της οικονομίας.
Να σημειωθεί πως την Τετάρτη 2 Απριλίου ο πρωθυπουργός στη Βουλή παρουσίασε το αμυντικό δόγμα της χώρας για την επόμενη 12ετία και εξέπεμψε το μήνυμα πως οι Ένοπλες Δυνάμεις και η Άμυνα της χώρας περνούν στη νέα εποχή. Παράλληλα ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης είναι θέματα, όπως το μεταναστευτικό.
Στο μεταξύ, με διάταξη που προωθεί το υπουργείο Δικαιοσύνης, δε θα μπορούν τα ομόφυλα ζευγάρια ανδρών ή οι μοναχικοί άνδρες να αποκτούν παιδί μέσω παρένθετης μητρότητας. Όπως επισημάνθηκε, η νομοθεσία αν και δεν προβλέπει τη δυνατότητα τα ομόφυλα ζευγάρια να υιοθετούν μέσω παρένθετης μητέρας, παρ΄ όλα αυτά, υπήρξαν δικαστήρια που εξέδωσαν αντίθετες αποφάσεις επί του θέματος αυτού.
Υπενθυμίζεται πως πριν από περίπου ένα χρόνο είχε ψηφιστεί νομοσχέδιο για το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, το οποίο 20 βουλευτές της Ν.Δ. είχαν καταψηφίσει ενώ υπήρξαν και 31 αποχές. Μάλιστα, τότε είχε ξεκινήσει να ακούγονται εντονότερα «γαλάζιοι» που ζητούσαν να υπάρξει στενότερη προσέγγιση με ένα παραδοσιακό κοινό του κόμματος.
Κατερίνα Κοκκαλιάρη
© ΕΘΝΟΣ

Γιατί η Τουρκία δεν έχει θέση στον Ευρωπαϊκό Αμυντικό Μηχανισμό

0

Μιχάλης Κατρίνης*
© slpress.gr

Η αμυντική και εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη έχει δύο όψεις, μια θεατή και μία αθέατη. Η μία όψη σχετίζεται με μια Ελλάδα που βαυκαλίζεται ότι βρίσκεται στη «σωστή πλευρά της ιστορίας», ενώ στην πραγματικότητα ικανοποιεί το ρόλο του δεδομένου εταίρου σε όλο το φάσμα των διεθνών σχέσεων. Ειδικά στον τομέα της αμυντικής πολιτικής, η Ελλάδα έχει αποδεχθεί το ρόλο του κράτους-πελάτη τα έξι χρόνια διακυβέρνησης Μητσοτάκη.
Η δεύτερη όψη, που αρχίζει πλέον να γίνεται ορατή, είναι η δορυφοριοποίηση της Ελλάδας έναντι της Τουρκίας, η παραίτηση της Ελλάδας από τα κυριαρχικά της δικαιώματα, αλλά και από την άσκηση των δικαιωμάτων της στα πλαίσια της συμμετοχής της στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και σε άλλους διεθνείς οργανισμούς.
Το τελευταίο διάστημα και μετά τη μεταστροφή της πολιτικής των ΗΠΑ, άνοιξε στην Ευρώπη μια συζήτηση για τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Αμυντικού Μηχανισμού, στον οποίο, μεταξύ άλλων, θα μπορεί να συμμετάσχει και η Τουρκία, ως «ομοϊδεάτης εταίρος». Ταυτόχρονα, με γνωστή την πρόθεση της Τουρκίας να συμμετάσχει σε προγράμματα της PESCO, ανοικτή είναι η συζήτηση για την πρόσβαση στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση των 150 δισ. ευρώ, χωρών εκτός ΕΕ – όπως είναι η Τουρκία – που θέλουν να ενισχύσουν την αμυντική τους παραγωγή.
Η αποδοχή αυτής της προοπτικής συνιστά μια εθνική αυτοχειρία ιστορικών διαστάσεων, απέναντι στην οποία όχι μόνο δεν αντιδρά η κυβέρνηση, αλλά τηρεί απόλυτη σιωπή. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αρκέστηκε στα αναμασήματα περί «ισχυρής Ελλάδας, πολιτικά και διπλωματικά», ενώ υποτονική ήταν η δημόσια τοποθέτηση του Πρωθυπουργού κατά το πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 6 Μαρτίου.

Η «ΙΣΧΥΡΗ ΕΛΛΑΔΑ»
Ας δούμε, όμως, ποια είναι η «Ισχυρή Ελλάδα, πολιτικά και διπλωματικά» του κ. Μητσοτάκη. Συγκαλείται στο Λονδίνο συνάντηση κορυφής για την Ευρωπαϊκή Άμυνα στην οποία συμμετέχουν 12 μόνο χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν προσκαλείται η Ελλάδα, αλλά συμμετέχει η Τουρκία που δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άλλωστε, όλα ξεκίνησαν από την περίφημη «Διακήρυξη των Αθηνών», η οποία χρησιμοποιήθηκε από την Τουρκία για να πάρει το «πράσινο φως» από εταίρους και συμμάχους, ώστε να ενισχυθεί με νέα και σύγχρονα οπλικά συστήματα.
Το ότι η Γαλλία παραχωρεί τους πυραύλους Meteor στην Τουρκία, όπως και η παραχώρηση F-16 στην Τουρκία από τις ΗΠΑ, είναι φυσική απόληξη της χρησιμοποίησης της «Διακήρυξης των Αθηνών» από την Τουρκία. Είναι σαφές σε όλους, ότι ο κ. Μητσοτάκης παρακολουθεί με αμηχανία την πρόθεση κάποιων να εντάξουν την Τουρκία, ως «ομονοούντα» εταίρο (όπως αναγράφεται στο προσχέδιο της Λευκής Βίβλου της ΕΕ) στον Ευρωπαϊκό Αμυντικό Μηχανισμό. Η Τουρκία, όμως, δεν μπορεί να είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Αμυντικού Μηχανισμού γιατί:
1] Δεν ανήκει στην ΕΕ, βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από τις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες, δεν πληροί πολιτικά, νομικά και θεσμικά κριτήρια της Ένωσης.
2] Δε σέβεται τις διεθνείς συνθήκες, αμφισβητεί την εθνική κυριαρχία και απειλεί την εθνική ακεραιότητα δύο χωρών-μελών της ΕΕ, όπως είναι η Ελλάδα και η Κύπρος.
3] Στο θέμα του πολέμου στην Ουκρανία, κινήθηκε στον αντίποδα των ευρωπαϊκών πολιτικών.
4] Διατηρεί σε ισχύ το casus belli εναντίον της Ελλάδας και κατέχει παράνομα το 40% της Κύπρου, εισβάλλοντας σε αυτή με τον ίδιο τρόπο που εισέβαλε η Ρωσία στην Ουκρανία.
Αν κάποιοι στην Ευρώπη έχουν αποφασίσει όλα αυτά να τα βάλουν στο ράφι, Ελλάδα αλλά και Κύπρος έχουν τον τρόπο να αντιδράσουν. Ευτυχώς, το βέτο εξακολουθεί να είναι ακόμα ένα διαθέσιμο όπλο, για όσους θέλουν να το ασκήσουν και να περιφρουρήσουν τη λογική, τις ευρωπαϊκές αξίες αλλά και το εθνικό συμφέρον.
*Ο Μιχάλης Κατρίνης είναι βουλευτής Ηλείας και Τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ