Home Blog Page 3

Στην «πόρτα» του Μόντρεαλ η επιδημία λύσσας

0

Έκτακτα μέτρα στη Νότια Ακτή για την προστασία πολιτών και κατοικίδιων

Οι αρχές του Κεμπέκ εντείνουν τις προσπάθειές τους για την αντιμετώπιση της επιδημίας λύσσας των ρακούν, καθώς η εξάπλωση της νόσου πλησιάζει πλέον επικίνδυνα τη μητροπολιτική περιοχή του Μόντρεαλ. Η κατάσταση έχει προκαλέσει αυξημένη ανησυχία στους ειδικούς της άγριας ζωής και της δημόσιας υγείας, οδηγώντας την επαρχιακή κυβέρνηση στην εφαρμογή νέων μέτρων ελέγχου και πρόληψης στη Μοντερεζί.

60 ειδικοί της άγριας ζωής θα αναπτυχθούν σε 32 δήμους της Νότιας Ακτής του Μόντρεαλ, μεταξύ των οποίων το Λονγκέϊ, το Μπροσάρ και το Μπουσερβίλ. Στόχος τους είναι να παγιδεύσουν ρακούν, να τους χορηγήσουν εμβόλιο κατά της λύσσας και στη συνέχεια να τους απελευθερώσουν στο φυσικό τους περιβάλλον.

Η επιχείρηση θα καλύψει περιοχή περίπου 750 τετραγωνικών χιλιομέτρων και θα διαρκέσει έως τις 23 Ιουνίου. Οι αρμόδιες υπηρεσίες εκτιμούν ότι περίπου 1.000 ζώα θα μπορέσουν να εμβολιαστούν κατά τη διάρκεια της εκστρατείας.

Σύμφωνα με τη βιολόγο Μαριάν Γκανιέ, συντονίστρια του προγράμματος παρακολούθησης και ελέγχου της λύσσας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, η επιχείρηση κρίθηκε απαραίτητη, λόγω της συνεχούς εξάπλωσης της νόσου προς βορρά. Τα πρόσφατα επιβεβαιωμένα κρούσματα κοντά στο Σαμπλί και στο Μον-Σεντ-Ιλέρ ανησυχούν ιδιαίτερα τους επιστήμονες, καθώς οι περιοχές αυτές δεν είχαν συμπεριληφθεί στις προηγούμενες ζώνες εμβολιασμού.

Η λύσσα θεωρείται μία από τις πιο θανατηφόρες ασθένειες στον κόσμο. Μόλις εμφανιστούν συμπτώματα, το ποσοστό θνησιμότητας αγγίζει το 100%, τόσο για τα ζώα όσο και για τους ανθρώπους. Για το λόγο αυτό, οι αρχές επιδιώκουν να ανακόψουν την πορεία της επιδημίας πριν αυτή φτάσει στις πυκνοκατοικημένες περιοχές γύρω από το Μόντρεαλ.

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η παρουσία του ποταμού Αγίου Λαυρεντίου δεν αποτελεί επαρκή φυσικό φραγμό. Τα ρακούν και οι ασβοί μπορούν να διασχίσουν γέφυρες, σιδηροδρομικές διαβάσεις ή ακόμη και να μεταφερθούν άθελά τους μέσα σε φορτηγά και άλλα οχήματα. Ως εκ τούτου, ακόμη και το νησί του Μόντρεαλ δεν μπορεί να θεωρηθεί πλήρως προστατευμένο από την εξάπλωση της νόσου.

Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η επιδημία εξακολουθεί να επεκτείνεται. Από τις αρχές του 2026 έχουν επιβεβαιωθεί 65 νέα κρούσματα λύσσας σε ρακούν στο Κεμπέκ. Ο συνολικός αριθμός των επιβεβαιωμένων περιστατικών έχει πλέον φθάσει τα 159 από τότε που η επιδημία εντοπίστηκε για πρώτη φορά το Δεκέμβριο του 2024.

Παράλληλα, η κυβέρνηση του Κεμπέκ ανακοίνωσε την επέκταση της απαγόρευσης μεταφοράς συγκεκριμένων άγριων ζώων σε νέες περιοχές της Μοντερεζί. Η απαγόρευση αφορά όχι μόνο τα ρακούν αλλά και τους ασβούς, τις αλεπούδες και τα κογιότ, είδη που μπορούν να μολυνθούν από τον ιό και να συμβάλουν στη διάδοσή του.

Οι αρχές θεωρούν το μέτρο ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς η ανθρώπινη μεταφορά ενός μολυσμένου ζώου, ακόμη και σε μικρή απόσταση, μπορεί να δημιουργήσει νέα εστία της νόσου σε περιοχή που μέχρι σήμερα παρέμενε ανεπηρέαστη. Μάλιστα, οι ειδικοί εκτιμούν ότι ένα πρόσφατο κρούσμα που καταγράφηκε βόρεια του Σεν-Ιασάντ ενδέχεται να συνδέεται με παράνομη ή ακούσια μεταφορά μολυσμένου ζώου από άνθρωπο.

Στο πλαίσιο της προσπάθειας περιορισμού της επιδημίας, συνεχίζεται και η διανομή εμβολιαστικών δολωμάτων στη φύση. Περισσότερα από 206.000 δολώματα έχουν ήδη τοποθετηθεί σε περιοχές της Εστρί και της Μοντερεζί κατά τους τελευταίους μήνες. Οι αρμόδιες υπηρεσίες εξετάζουν το ενδεχόμενο επέκτασης των αεροπορικών και επίγειων επιχειρήσεων διασποράς δολωμάτων, εάν η επιδημία συνεχίσει να εξαπλώνεται.

Οι ειδικοί υπενθυμίζουν, ότι η εξάλειψη μιας τέτοιας επιδημίας απαιτεί χρόνο. Η ανάπτυξη επαρκούς ανοσίας στους πληθυσμούς άγριων ζώων μπορεί να χρειαστεί αρκετά χρόνια συνεχών παρεμβάσεων και παρακολούθησης.

Οι κάτοικοι των περιοχών που επηρεάζονται καλούνται να παραμένουν ιδιαίτερα προσεκτικοί. Οποιοδήποτε ρακούν, αλεπού ή ασβός εμφανίζεται αποπροσανατολισμένο, ασυνήθιστα επιθετικό, παράλυτο ή τραυματισμένο, θα πρέπει να αναφέρεται άμεσα στις αρμόδιες αρχές.

Ιδιαίτερη προσοχή συνιστάται και στους ιδιοκτήτες κατοικίδιων ζώων. Οι κτηνιατρικές υπηρεσίες υπενθυμίζουν, ότι οι εμβολιασμοί σκύλων και γατών κατά της λύσσας αποτελούν την καλύτερη γραμμή άμυνας απέναντι στον ιό.

Σε περίπτωση δαγκώματος, γρατσουνιάς ή επαφής με το σάλιο ύποπτου ζώου, οι αρχές συνιστούν άμεσο πλύσιμο της περιοχής με άφθονο νερό και σαπούνι για 10 έως 15 λεπτά και άμεση επικοινωνία με το Info-Santé 811 ή με επαγγελματία υγείας.

Παρότι ο κίνδυνος για το γενικό πληθυσμό παραμένει χαμηλός, η προσέγγιση της επιδημίας στις πύλες του Μόντρεαλ υπενθυμίζει πόσο σημαντική είναι η έγκαιρη πρόληψη.

82 χρόνια από τη θηριωδία των Ναζί

0

Συνέντευξη του Μιλτιάδη Σφουντούρη (πρόεδρος του «Συλλόγου Θυμάτων Σφαγής Διστόμου — 10 Ιουνίου 1944»)

Συνέντευξη: Νάσος Μπράτσος

Πηγή: ertnews.gr

Από τις κορυφαίες, τόσο σε διάρκεια ημερών, όσο και σε απήχηση εντός και εκτός Ελλάδας, είναι κάθε χρόνο οι εκδηλώσεις Τιμής & Μνήμης για το Ολοκαύτωμα του Διστόμου στις 10 Ιουνίου 1944, από τα γερμανικά στρατεύματα. Στους φορείς της τοπικής κοινωνίας, που κρατάνε τη φλόγα της μνήμης αναμμένη και διαρκή, σημαντικό ρόλο παίζει και ο «Σύλλογος Θυμάτων Σφαγής Διστόμου — 10 Ιουνίου 1944». Ζητήσαμε από τον πρόεδρό του Μιλτιάδη Σφουντούρη, να μας μιλήσει για τη δράση του συλλόγου.

Πότε ιδρύθηκε ο σύλλογος και ποιοι είναι οι βασικοί άξονες της δράσης του;

☛ «Ο “Σύλλογος Θυμάτων Σφαγής Διστόμου – 10 Ιουνίου 1944” ιδρύθηκε το 1999 με πρωτεργάτη το γνωστό Αργύρη Σφουντούρη. Στους σκοπούς του Συλλόγου είναι – μεταξύ άλλων:

Η διατήρηση άσβεστης της μνήμης των θυμάτων της ναζιστικής θηριωδίας στο Δίστομο στις 10 Ιουνίου 1944.
Η υποστήριξη της ιστορικής έρευνας σχετικά με τα γεγονότα της παραπάνω καταστροφής.
Η συντήρηση και διατήρηση των ενθυμημάτων της Σφαγής και η δημιουργία Μουσείου Θυσίας.

Μέσα για την επίτευξη αυτών των σκοπών, προβλέπεται ενδεικτικά ότι είναι διαλέξεις, συζητήσεις, ενημερωτικές καμπάνιες, προβολές ταινιών, εκδρομές, δημοσιεύσεις, συμμετοχή στις εκδηλώσεις άλλων πολιτιστικών φορέων της περιοχής, ισότιμη συνεργασία με αντίστοιχους συλλόγους άλλων πόλεων ή χωριών του εσωτερικού ή εξωτερικού, που γνώρισαν τη βαρβαρότητα των γερμανικών στρατευμάτων κατοχής και επιδιώκουν παρεμφερείς σκοπούς κ.λπ.».

Εκτός από τις επετειακές εκδηλώσεις κάθε Ιούνιο, υπάρχουν δραστηριότητες στο μεσοδιάστημα μεταξύ των ετήσιων εκδηλώσεων;

☛ «Για όλα αυτά έχουμε αναπτύξει πολυσχιδή δραστηριότητα. Δημιουργήθηκε το Μουσείο Θυμάτων Ναζισμού από το Δήμο και την Περιφέρεια, το οποίο μαζί με το Μαυσωλείο, όπου σώζονται τα οστά των σφαγιασθέντων εκείνη την αποφράδα ημέρα, αποτελούν τα σημεία Αναφοράς και Μνήμης και για χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο. Της ιστορικής τεκμηρίωσης και έρευνας ηγείται η ακάματη συνεργάτης του Μουσείου, ιστορικός και αρχαιολόγος, Αμαλία Παπαϊωάννου. Άοκνος συνεργάτης και συχνά ξεναγός των επισκεπτών και ο Γραμματέας του Συλλόγου κ. Χρήστος Παπανικολάου, ο οποίος κυριολεκτικά πάλλεται από συγκίνηση ειδικά όταν ξεναγεί σχολεία και νέους ανθρώπους. Το βίντεο που παίζεται στο Μουσείο με μαρτυρίες επιζώντων, στα ελληνικά και σε δύο ακόμη γλώσσες, σκορπά ρίγη συγκινήσεως».

  Έχετε επικοινωνία και συνεργασία με ανάλογους φορείς συγγενών θυμάτων (π.χ. Καλάβρυτα, Βιάννος, κ.λπ.);

☛ «Με τα άλλα Ολοκαυτώματα ανά την Ελλάδα έχουμε στενές επαφές. Κάθε χρόνο μεταβαίνει αντιπροσωπεία μας και δεχόμαστε αντίστοιχες αντιπροσωπείες. Όμως, επί μονίμου βάσεως, συνεργαζόμαστε για το μεγάλο ζήτημα των αποζημιώσεων για τους σφαγιασθέντες ανθρώπους μας. Μεγάλη η συνεισφορά του σημερινού Δημάρχου κ. Γιάννη Σταθά, ο οποίος είναι και αυτός μέλος οικογένειας θυμάτων».

Κατά καιρούς έχουν επισκεφτεί το Δίστομο Γερμανοί που είναι αντίθετοι στα πεπραγμένα της ναζιστικής Γερμανίας. Έχετε επικοινωνία – συνεργασία με ανάλογους φορείς στο εξωτερικό;

☛ «Ως προς τις διεθνείς επαφές μας, συνέδρια, ομιλίες κ.λπ. αναφέρω ενδεικτικά το 2011 στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης όπου παρευρεθήκαμε μαζί με Γερμανούς φίλους και υποστηρικτές μας της ενώσεως ΑΚ Δίστομο – Αμβούργο όπου οργανώσαμε και διαμαρτυρία έξω από το Δικαστήριο».

Συμμετέχει ο σύλλογος στις δράσεις για τη διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων;

☛ «Το 2022 οργανώσαμε Συνέδριο για τις Αποζημιώσεις στο Δίστομο όπου προέδρευσα ως Πρόεδρος του Συλλόγου. Το 2024 ήμουν βασικός ομιλητής στο Συνέδριο του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά για τις γερμανικές αποζημιώσεις, όπου κεντρικός ομιλητής ήταν ο πρώην ΠτΔ κ. Προκόπης Παυλόπουλος. To Δεκέμβριο του 2023 μετάβαση αντιπροσωπείας μας στην Πολωνία για ανταλλαγή απόψεων για το ζήτημα των αποζημιώσεων. Κατάθεση στεφάνου εκ μέρους του Συλλόγου μας στο στρατόπεδο συγκέντρωσης TREBLINCA. Συχνές είναι οι μεταβάσεις στην Ιταλία για συνεννοήσεις με τους Ιταλούς δικηγόρους και κάθε φορά που η υπόθεση του Διστόμου φθάνει για συζήτηση στο Ανώτατο Δικαστήριο».

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλει ο σύλλογος να περάσει με την ανάδειξη των πολυήμερων εκδηλώσεων;

☛ «Γενικά, μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας, αγωνιζόμαστε για να παραμείνει άσβεστη η μνήμη της θηριωδίας και για τη δικαίωση του δικαστικού αγώνα, ο οποίος ξεκίνησε το 1997 από τον ένθερμο αγωνιστή και συμπαραστάτη μας, αείμνηστο δικηγόρο Γιάννη Σταμούλη, και συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας».

Σημαντική πτώση στο ποσοστό ανεργίας

0

Μανιτόμπα – Κεμπέκ τα χαμηλότερα ποσοστά ◙ Σημαντική ανάσα τα στοιχεία για την Τράπεζα του Καναδά

Η αγορά εργασίας του Καναδά σημείωσε μια απροσδόκητη και δυναμική ανάκαμψη, καθώς η ανεργία για το Μάιο υποχώρησε στο 6,6% από 6,9% που είχε καταγραφεί τον προηγούμενο μήνα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας του Καναδά (Statistics Canada), η οικονομία πρόσθεσε 88.000 νέες θέσεις εργασίας, ανατρέποντας πλήρως τις συγκρατημένες προβλέψεις των αναλυτών που ανέμεναν μια αναιμική αύξηση της τάξης των 10.000 θέσεων.

ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ ΑΛΜΑ ΣΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ

Η θετική αυτή εξέλιξη έρχεται να δώσει σημαντική «ανάσα» στην καναδική οικονομία, η οποία είχε ξεκινήσει το έτος με απώλειες 112.000 θέσεων εργασίας κατά το πρώτο τετράμηνο. Με την ώθηση του Μαΐου, ανακτήθηκε σχεδόν το 80% αυτών των χαμένων θέσεων, σηματοδοτώντας την πρώτη ουσιαστική άνοδο της απασχόλησης από τον περασμένο Νοέμβριο.

Το πιο ενθαρρυντικό στοιχείο της έκθεσης εντοπίζεται στην ποιότητα των νέων θέσεων:

Η άνοδος οδηγήθηκε αποκλειστικά από την πλήρη απασχόληση, η οποία εκτινάχθηκε κατά 154.000 θέσεις.

Αντίθετα, οι θέσεις μερικής απασχόλησης μειώθηκαν κατά 66.200.

Το συνολικό ποσοστό απασχόλησης της χώρας αυξήθηκε κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας στο 60,7%.

Το ποσοστό συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό παρέμεινε σταθερό στο 65%.

Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΚΛΑΔΩΝ

Η ανάκαμψη ήταν ευρεία, με τον κατασκευαστικό τομέα να ηγείται της κούρσας προσθέτοντας 27.000 θέσεις εργασίας. Σημαντική άνοδος καταγράφηκε επίσης στους κλάδους της πληροφόρησης, του πολιτισμού και της ψυχαγωγίας (+19.000), των μεταφορών και αποθήκευσης (+19.000), καθώς και στις υπηρεσίες διαμονής και εστίασης (+17.000), επωφελούμενες από το ξεκίνημα της θερινής περιόδου.

Στον αντίποδα, ο κλάδος του χονδρικού και λιανικού εμπορίου υπέστη πλήγμα, χάνοντας 35.000 θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, ο πληθυσμός των ανέργων μειώθηκε κατά 84.000 άτομα, διαμορφώνοντας το συνολικό αριθμό των ανέργων στη χώρα σε 1.482.400. Σημαντική βελτίωση παρατηρήθηκε και στην αγορά εργασίας των νέων (15 έως 24 ετών), όπου η ανεργία υποχώρησε κατά 0,9 ποσοστιαίες μονάδες, αν και παραμένει σε υψηλά επίπεδα (13,4%).

Τέλος, οι μέσες ωριαίες αποδοχές σημείωσαν ετήσια αύξηση 3%, φτάνοντας τα 37,24 δολάρια Καναδά.

ΟΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΑΝΑ ΕΠΑΡΧΙΑ

Η εικόνα της αγοράς εργασίας παρουσιάζει έντονες διακυμάνσεις από τη μία ακτή του Καναδά έως την άλλη. Το Statistics Canada κατέγραψε σημαντική πτώση της ανεργίας στα μεγάλα οικονομικά κέντρα, με εξαίρεση τις αγροτικές επαρχίες των Πεδιάδων.

ΕΠΑΡΧΙΑ                                                                              ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΝΕΡΓΙΑΣ             ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟ

                                                                                             (ΜΑΙΟΣ)                                 ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ

Μανιτόμπα (Manitoba)                                                    5,5%                                        +0,5%

Κεμπέκ (Quebec)                                                               5,6%                                        -0,6%

Σασκάτσουαν (Saskatchewan)                                         6,2%                                        +0,6%

Αλμπέρτα (Alberta)                                                           6,6%                                        -0,4%

Νήσος του Πρίγκηπα Εδουάρδου (PEI)                           6,7%                                        -1,3%

Βρετανική Κολομβία (British Columbia)                         6,8%                                        Ø

Οντάριο (Ontario)                                                              7,0%                                        -0,5%

Νέα Σκωτία (Nova Scotia)                                                 7,1%                                        +0,8%

Νιου Μπράνσγουικ (New Brunswick)                            7,2%                                        Ø

Νέα Γη και Λαμπραντόρ                                                   9,6%                                        -0,4%

(Newfoundland & Labrador)                                                                                                     

Το Οντάριο, η πολυπληθέστερη επαρχία της χώρας, πρωτοστάτησε στη δημιουργία θέσεων εργασίας, προσθέτοντας 42.000 εργαζόμενους και ρίχνοντας το ποσοστό ανεργίας του στο 7%.

Αντίστοιχα, το Κεμπέκ είδε το ποσοστό του να υποχωρεί στο 5,6% (κερδίζοντας 13.000 θέσεις), αν και οι αναλυτές σημειώνουν πως η πτώση αυτή οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι λιγότεροι άνθρωποι αναζητούσαν ενεργά εργασία.

Στον αντίποδα, η Σασκάτσουαν ήταν η μόνη επαρχία με ουσιαστική απώλεια θέσεων εργασίας (-6.100), γεγονός που ώθησε την ανεργία της στο 6,2%.

Η Μανιτόμπα διατήρησε το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας στη χώρα με 5,5%, παρά την οριακή άνοδο κατά 0,5%, ενώ η Νέα Γη και Λαμπραντόρ παρέμεινε στην κορυφή του πίνακα των ανεξάρτητων ποσοστών με 9,6%.

Στο επίπεδο των μεγάλων αστικών κέντρων, το Τορόντο κατέγραψε εντυπωσιακή βελτίωση, με την ανεργία να πέφτει κατά 1,1 ποσοστιαίες μονάδες στο 6,8%.

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗ

ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ

Τα ισχυρά αυτά δεδομένα προσφέρουν μια σημαντική ανάσα στην Τράπεζα του Καναδά (Bank of Canada), καθησυχάζοντας τους φόβους ότι η χώρα βρίσκεται στα πρόθυρα μιας βαθιάς, παρατεταμένης ύφεσης, ειδικά μετά τα αδύναμα στοιχεία για το ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου. Η ανθεκτικότητα αυτή δείχνει ότι οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να στηρίζουν την εγχώρια παραγωγή, παρά τις πιέσεις.

Ωστόσο, οι οικονομολόγοι εμφανίζονται επιφυλακτικοί για τη συνέχεια. Η αγορά εργασίας συνεχίζει να κινείται σε ένα περιβάλλον γεωπολιτικής αστάθειας, υψηλών τιμών στην ενέργεια και έντονης εμπορικής αβεβαιότητας, ενόψει των κρίσιμων διαπραγματεύσεων για τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου CUSMA με τις ΗΠΑ. Οι απειλές για την επιβολή νέων δασμών από την Ουάσιγκτον κρατούν τις καναδικές επιχειρήσεις σε στάση αναμονής, πράγμα που σημαίνει ότι η εντυπωσιακή εικόνα του Μαΐου θα δοκιμαστεί σκληρά τους επόμενους μήνες.

Ξεκίνησε η… μάχη της πλατείας

0

Σε… ρυθμούς περιοδειών αρχίζουν να κινούνται οι πολιτικοί αρχηγοί ◙ Πού θα μιλήσει ο Μητσοτάκης ◙ Οι εξορμήσεις Τσίπρα και Ανδρουλάκη 

Σε… ρυθμούς περιοδειών αρχίζουν σταδιακά να κινούνται οι πολιτικοί αρχηγοί, με τις εξορμήσεις να πληθαίνουν εν μέσω θέρους. Παρά το ότι η κυβέρνηση μιλά για κάλπες το 2027, τα σενάρια για έναν εκλογικό αιφνιδιασμό το φθινόπωρο δε λένε να κοπάσουν.

Με το ποσοστό των αναποφάσιστων να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα, είναι δεδομένο πως το κρίσιμο στοίχημα για τα κομματικά επιτελεία είναι η προσέγγιση αυτού του κοινού. Στο πλαίσιο αυτό «επιστρατεύεται» η παλιά δοκιμασμένη συνταγή και ξεκινά η… μάχη της πλατείας και όσο πιο κοντά θα έρχονται οι κάλπες, τόσο θα εντείνεται η εκστρατεία πόρτα – πόρτα.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί το Σάββατο (13/6) στη Ρόδο, ενώ την επόμενη εβδομάδα είναι πιθανόν να επισκεφθεί και κάποια γειτονιά στην Αθήνα. Οι γαλάζιες κομματικές μηχανές ζεσταίνονται και ήδη την Πέμπτη 11/6 στη Θεσσαλονίκη φιλοξενήθηκε η «γαλάζια» πολιτική ακαδημία, με τη συμμετοχή μελών της κυβέρνησης, βουλευτών και τοπικών στελεχών. Θα ακολουθήσουν μέσα στις επόμενες εβδομάδες άλλα τρία «ραντεβού» σε Αγρίνιο, Ιωάννινα και Λάρισα (κάθε Πέμπτη).

Παράλληλα, από την Κεντρική Μακεδονία ξεκίνησαν τις εξορμήσεις τους μεικτά κλιμάκια, με υπουργούς, βουλευτές και στελέχη της Ν.Δ. με στόχο την προβολή των κυβερνητικών πεπραγμένων. Από την κυβέρνηση εστιάζουν ιδιαιτέρως στη Βόρεια Ελλάδα, όπου είναι και εντονότερη η εκ δεξιών πίεση.

Να σημειωθεί εδώ, πως ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στην Πολιτική Επιτροπή της Ν.Δ. (Τετάρτη 10/6) τόνισε την ανάγκη να υπάρξει εξωστρέφεια και υπογράμμισε πως δεν πρέπει να χάνονται τα όσα κάνει η κυβέρνηση στην καθημερινότητα. Στην Πειραιώς αναγνωρίζουν πως είναι κρίσιμη η αναζωογόνηση της κομματικής βάσης και η επανενεργοποίηση πολιτών που παραμένουν συναισθηματικά κοντά στη ΝΔ, αλλά έχουν απομακρυνθεί από την ενεργή συμμετοχή.

Μία σειρά από εκδηλώσεις ετοιμάζει μέσα στο καλοκαίρι το κόμμα ΕΛ.Α.Σ του Αλέξη Τσίπρα, με την αρχή να γίνεται από την Αττική. Μετά την εκδήλωση στο Θησείο – όπου έγιναν τα αποκαλυπτήρια του νέου κόμματος – σταδιακά κλειδώνουν οι επόμενες κινήσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με πληροφορίες, τη Δευτέρα 15/6 ο Αλέξης Τσίπρας θα βρεθεί στην Κοκκινιά και έπεται συνέχεια. Το επόμενο διάστημα θα παρουσιάζονται αναλυτικά και οι προγραμματικές θέσεις του κόμματος, ενώ κρίσιμη θεωρείται η προσέγγιση μεγάλων ομάδων όπως οι νέοι, οι μισθωτοί, οι αγρότες κ.ά.

Στο μεταξύ, στη Δραπετσώνα συνεχίστηκαν την Πέμπτη 11/6 οι περιοδείες που πραγματοποιεί ο Νίκος Ανδρουλάκης, με έμφαση να δίνεται στην Αττική. Οι μετρήσεις δείχνουν πως το ΠΑΣΟΚ καταγράφει καλύτερες επιδόσεις στην περιφέρεια, σε σχέση με τα μεγάλα αστικά κέντρα, και επομένως στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη θα πέσει το βάρος το επόμενο διάστημα. Παράλληλα, θα συνεχιστεί η προσπάθεια για την προσέγγιση ενός κεντρώου κοινού, που δηλώνει αναποφάσιστο.

ΚΡΙΣΙΜΟΣ ΜΗΝΑΣ Ο ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ

Να μην επικρατήσει θερινή ραστώνη θέλουν τα κομματικά επιτελεία, που διαβάζουν με προσοχή τα δημοσκοπικά ευρήματα. Οι τελευταίες μετρήσεις δείχνουν τη Ν.Δ. κοντά στο ψυχολογικό όριο του 30% στην εκτίμηση ψήφου και δεύτερο το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα. Την ίδια στιγμή, στην τρίτη θέση σε μία σειρά δημοσκοπήσεων είναι το ΠΑΣΟΚ, ενώ σε κάποιες άλλες είναι το κόμμα της Μαρίας Καρυστιανού. Κρίσιμος μήνας θεωρείται ο Σεπτέμβριος, καθώς εκεί θα υπάρχει μια πληρέστερη εικόνα για το πως διαμορφώνεται το πολιτικό σκηνικό, ενώ αναμένονται και ανακοινώσεις από τον Αντώνη Σαμαρά, που όπως φαίνεται ετοιμάζεται για τη δημιουργία κόμματος.

Οι μαθητές του Σωκράτη – Δημοσθένη ΙΙ έγιναν συν-δημιουργοί έκθεσης στο Μουσείο Pointe-à-Callière

0

Μια μοναδική εκπαιδευτική εμπειρία είχαν την ευκαιρία να ζήσουν φέτος οι μαθητές της Δ’ Δημοτικού του Σχολείου Σωκράτης-Δημοσθένης στο Μόντρεαλ, συμμετέχοντας σε ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα μουσειακής αγωγής του Μουσείου Pointe-à-Callière. Αντί να επισκεφθούν απλώς μια έκθεση ως θεατές, οι μαθητές κλήθηκαν να συμβάλουν ενεργά στη δημιουργία της, βλέποντας τελικά το δικό τους έργο να παρουσιάζεται δίπλα στα επίσημα εκθέματα, ενός από τα σημαντικότερα μουσεία ιστορίας και αρχαιολογίας του Καναδά.

Το Pointe-à-Callière, που ιδρύθηκε το 1992 με αφορμή τον εορτασμό των 350 χρόνων του Μόντρεαλ, θεωρείται σήμερα ένα από τα κορυφαία μουσεία αρχαιολογίας και ιστορίας της Βόρειας Αμερικής. Στεγάζεται ακριβώς στο σημείο όπου ιδρύθηκε η πόλη το 1642 και φιλοξενεί σημαντικές διεθνείς εκθέσεις, αφιερωμένες σε αρχαίους πολιτισμούς και μεγάλες ιστορικές θεματικές. Το μουσείο έχει φιλοξενήσει στο παρελθόν ιδιαίτερα επιτυχημένες εκθέσεις αφιερωμένες στην αρχαία Ελλάδα, όπως την περίφημη έκθεση «Από τον Αγαμέμνονα στο Μέγα Αλέξανδρο», η οποία προσέλκυσε χιλιάδες επισκέπτες από ολόκληρο τον Καναδά.

Ήταν ακριβώς ο ενθουσιασμός και η συμμετοχή που είχε επιδείξει το Σχολείο Σωκράτης-Δημοσθένης κατά την προηγούμενη ελληνική έκθεση, που οδήγησαν το μουσείο να επιλέξει το σχολείο για την εφαρμογή ενός καινοτόμου προγράμματος «μουσειακής αγωγής με ενεργή συμμετοχή».

Σύμφωνα με τη διευθύντρια του Σωκράτη ΙΙ, Ειρήνη Τουρκομανώλη, πρόκειται για μια σύγχρονη εκπαιδευτική προσέγγιση που δεν είναι ακόμη ιδιαίτερα διαδεδομένη. Οι μαθητές συμμετέχουν στην προετοιμασία της έκθεσης, μαθαίνουν παράλληλα με τη διαδικασία οργάνωσής της και στη συνέχεια βλέπουν το αποτέλεσμα της δικής τους εργασίας να εκτίθεται στον ίδιο χώρο με τα επίσημα εκθέματα.

Η προετοιμασία ξεκίνησε ήδη από τον περασμένο Ιούνιο, όταν εκπρόσωποι του μουσείου συναντήθηκαν με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για να παρουσιάσουν το πρόγραμμα. Από την πρώτη στιγμή έγινε φανερό, ότι επρόκειτο για μια ιδιαίτερη συνεργασία, η οποία θα έδινε στους μαθητές τη δυνατότητα να γνωρίσουν την αρχαία ελληνική μυθολογία και ιστορία μέσα από μια βιωματική διαδικασία.

Το Σεπτέμβριο 2025, το μουσείο απέστειλε στο σχολείο τα εκθέματα και τα πρόσωπα που θα αποτελούσαν το αντικείμενο μελέτης των μαθητών. Συνολικά 21 μαθητές και μαθήτριες ανέλαβαν από ένα θεό ή ήρωα της ελληνικής μυθολογίας. Η επιλογή δεν έγινε τυχαία. Η διευθύντρια και η δασκάλα των γαλλικών αντιστοίχισαν τους ήρωες και τους θεούς στα παιδιά, λαμβάνοντας υπόψη το χαρακτήρα, τα ενδιαφέροντα και τις ιδιαίτερες κλίσεις του καθενός. Ακολούθησε μια πολύμηνη περίοδος προετοιμασίας, κατά την οποία η ιστορία, η τέχνη και η δημιουργικότητα συνδυάστηκαν με υποδειγματικό τρόπο.

Τον Οκτώβριο 2025, ένας τροβαδούρος επισκέφθηκε τρεις φορές το σχολείο. Με τη συνοδεία κιθάρας και τραγουδιού, αφηγήθηκε στους μαθητές τις ιστορίες της Ιλιάδας και τους γνώρισε ξανά τους μεγάλους ήρωες και θεούς της αρχαιότητας. Μέσα από τη μουσική και την αφήγηση, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τον κόσμο του Ομήρου με τρόπο ζωντανό και άμεσο, πολύ διαφορετικό από εκείνον ενός συμβατικού σχολικού μαθήματος.

Παράλληλα, μια επαγγελματίας ζωγράφος και γραφίστρια πραγματοποίησε τρία ειδικά εργαστήρια σχεδίου και ζωγραφικής. Με την καθοδήγησή της, τα παιδιά δημιούργησαν τις δικές τους εικαστικές αποδόσεις των μυθολογικών προσώπων που είχαν αναλάβει να μελετήσουν. Οι μαθητές δεν περιορίστηκαν στην αναπαραγωγή εικόνων, αλλά κλήθηκαν να εκφράσουν δημιουργικά τη δική τους αντίληψη για τους θεούς και τους ήρωες της αρχαιότητας.

Η ερευνητική διάσταση του προγράμματος υπήρξε εξίσου σημαντική. Κάθε μαθητής αναζήτησε πληροφορίες για το πρόσωπο που του είχε ανατεθεί, συγκέντρωσε υλικό και συνέταξε μια σύντομη περίληψη με δικά του λόγια. Η διαδικασία αυτή ενίσχυσε την αυτενέργεια των παιδιών, ενώ παράλληλα τους βοήθησε να αναπτύξουν δεξιότητες έρευνας, σύνθεσης και γραπτής έκφρασης. Στην προσπάθεια αυτή συμμετείχαν ενεργά οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, ο τροβαδούρος και η υπεύθυνη του μουσείου.

Η πρώτη φάση του προγράμματος ολοκληρώθηκε με την παράδοση όλων των εργασιών στο Pointe-à-Callière. Στη συνέχεια, οι επιμελητές του μουσείου ενσωμάτωσαν το υλικό των μαθητών στη συνολική παρουσίαση της έκθεσης.

Η κορυφαία στιγμή ήρθε την Παρασκευή 5 Ιουνίου, όταν οι μαθητές προσκλήθηκαν να επισκεφθούν την έκθεση πριν ακόμη ανοίξει για το ευρύ κοινό.

Κατά την ξενάγησή τους, αντίκρισαν τις δικές τους ζωγραφιές και τα δικά τους κείμενα, τοποθετημένα δίπλα στα επίσημα εκθέματα. Η συγκίνηση ήταν εμφανής. Όπως περιγράφει η διευθύντρια, τα παιδιά ήταν ενθουσιασμένα και ιδιαίτερα περήφανα, βλέποντας τη δουλειά τους να παρουσιάζεται σε έναν τόσο σημαντικό πολιτιστικό χώρο.

Το ενδιαφέρον τους ήταν ακόμη μεγαλύτερο επειδή κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είχαν ήδη διδαχθεί την αρχαία ελληνική ιστορία. Πολλά από τα πρόσωπα, τα γεγονότα και τις αφηγήσεις που συνάντησαν στην έκθεση αποτελούσαν μέρος της ύλης που είχαν πρόσφατα μελετήσει στην τάξη. Επιπλέον, οι μαθητές είχαν δημιουργήσει το δικό τους μικρό μουσείο στο σχολείο και το είχαν παρουσιάσει, τόσο στους συμμαθητές τους όσο και στους γονείς τους, γεγονός που συνέβαλε στην εμβάθυνση των γνώσεων τους.

Η συνεργασία με το Pointe-à-Callière ανέδειξε με τον καλύτερο τρόπο τη φιλοσοφία του Σχολείου Σωκράτης-Δημοσθένης. Σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου συνυπάρχουν η ελληνική, η γαλλική και η αγγλική γλώσσα, οι μαθητές δεν αποκτούν μόνο γλωσσικές δεξιότητες αλλά και τη δυνατότητα να κινούνται με άνεση ανάμεσα σε διαφορετικούς πολιτισμούς και τρόπους σκέψης.

Όπως επισημαίνει η διευθύντρια Ειρήνη Τουρκομανώλη «δράσεις σαν αυτή δείχνουν πόσες ευκαιρίες για εμπλουτισμένη παιδεία μπορεί να προσφέρει το σχολείο “Σωκράτης-Δημοσθένης”. Οι μαθητές μας δε γίνονται απλώς τρίγλωσσοι ούτε γνωρίζουν απλά την ελληνική πολιτιστική τους κληρονομιά. Βιώνουν μια πολυγλωσσική και πολυπολιτισμική πραγματικότητα στο σχολείο, το οποίο τους βοηθάει να συνδυάζουν και να μεταφέρουν τις γλωσσικές και πολιτισμικές δεξιότητες που αποκτούν. Σε μια κοινωνία όπου η πολυγλωσσία είναι προσόν και η πολυπολιτισμικότητα βασική αξία του Καναδά, οι μαθητές του “Σωκράτη-Δημοσθένη” γίνονται φωτεινό παράδειγμα προς μίμηση».

Σε μια χώρα όπως ο Καναδάς, όπου η πολυπολιτισμικότητα αποτελεί θεμελιώδη κοινωνική αξία, τέτοιες πρωτοβουλίες αναδεικνύουν το σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα σχολεία στη διαμόρφωση ενεργών, δημιουργικών και πολιτισμικά ευαισθητοποιημένων πολιτών. Και για τους 21 μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, η εμπειρία τού να δουν το έργο τους να εκτίθεται σε ένα διεθνώς αναγνωρισμένο μουσείο, θα παραμείνει αναμφίβολα μία από τις πιο αξέχαστες στιγμές της σχολικής τους ζωής.

Οι αγώνες του Κεμπέκ με την κοινωνική στέγαση

0

Σχεδόν το ένα τρίτο των μονάδων κοινωνικής στέγασης του Κεμπέκ — περίπου 21.500 σπίτια — είναι σε ερειπωμένη κατάσταση. Οι υποστηρικτές ανησυχούν, ότι οι υφιστάμενοι προϋπολογισμοί θα είναι ανεπαρκείς, επειδή ο πληθωρισμός ξεπερνά το ρυθμό των ανακαινίσεων.

Οι κοινωνικές κατοικίες ανήκουν στην επαρχιακή κυβέρνηση και ορίζουν τα ενοίκια στο 25% του εισοδήματος του νοικοκυριού των ενοικιαστών. Ακολουθούν ορισμένοι αριθμοί για το απόθεμα κοινωνικών κατοικιών του Κεμπέκ:

➽ Συνολικά, από τις περίπου 74.000 μονάδες κοινωνικής στέγασης, οι 21.500 από αυτές χρειάζονται ανακαίνιση.

➽ Τα συγκροτήματα κοινωνικών κατοικιών του Κεμπέκ βαθμολογούνται σε κλίμακα από το Α έως το Ε. Οι μονάδες που λαμβάνουν βαθμό D ή E είναι σε πολύ κακή κατάσταση, με το κόστος για την προσαρμογή τους στον κώδικα να υπερβαίνει το 15% της αξίας αντικατάστασης του κτιρίου.

➽ Η επαρχιακή κυβέρνηση λέει, ότι οι μονάδες με βαθμολογία D ή E μπορεί να είναι ασφαλείς και κατοικήσιμες, καθώς οι βαθμοί βασίζονται στο εκτιμώμενο κόστος εργασίας για πέντε χρόνια.

➽ Οι υποστηρικτές της κοινωνικής στέγασης λένε, ότι το 43,9% των μονάδων (26.922 σπίτια) έλαβαν βαθμό D ή E το 2023. Το 2026, το ποσοστό αυτό μειώθηκε στο 34,2% (21.457 μονάδες).

➽ Το έλλειμμα συντήρησης αυξήθηκε κατά 25% μεταξύ 2023 και 2026. Το 2023, η κυβέρνηση υπολόγισε ότι χρειαζόταν περισσότερα από 859,5 εκατομμύρια δολάρια για να επισκευάσει τα 1.574 κτίρια σε κακή κατάσταση.

Το 2026 χρειάζεται περισσότερα από 1,079 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανακαίνιση των υπόλοιπων 1.445 κτιρίων.

Ορισμένες μονάδες που έλαβαν βαθμό μεταξύ Α και Γ επιδεινώθηκαν σε Δ μεταξύ 2023 και 2026.

Περισσότερο από το ήμισυ του αποθέματος κοινωνικών κατοικιών του Κεμπέκ βρίσκεται στην περιοχή του Μόντρεαλ.

Στο Μόντρεαλ, το ποσοστό των μονάδων με βαθμό D ή E μειώθηκε από 76% το 2023 σε 53% το 2026.

Στο Λαβάλ, το βόρειο προάστιο του Μόντρεαλ, το 85,7% των μονάδων κοινωνικής στέγασης ήταν σε κακή κατάσταση το 2023. Τρία χρόνια αργότερα, το 82,2% εξακολουθεί να χρειάζεται σημαντικές ανακαινίσεις. Μόνο 578 μονάδες στην πόλη θεωρούνται σε καλή κατάσταση.

Στις περιοχές του Κεμπέκ, οι οποίες έχουν λιγότερα συγκροτήματα κοινωνικών κατοικιών από τις μεγαλύτερες πόλεις, το μεγαλύτερο μέρος του αποθέματος είναι σε καλή κατάσταση.

Στο Montérégie, τους ανατολικούς δήμους και το Lanaudière, μεταξύ 40 και 53% του οικιστικού αποθέματος χρειάζεται σοβαρή ανακαίνιση.

Η αρχή στέγασης του Κεμπέκ λέει ότι σχεδόν 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια έχουν διατεθεί μέχρι το 2028 για την ανακαίνιση του αποθέματος κοινωνικών κατοικιών, ξεκινώντας από το 2023.

Σύμφωνα με την αρχή στέγασης του Κεμπέκ, περίπου 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια από αυτά τα 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια έχουν ήδη διατεθεί ή δαπανηθεί.

Πληθωρισμός: Αύξηση στο 5% στην Ελλάδα το Μάιο

0

Μέτωπο ανατιμήσεων σε ενέργεια και υπηρεσίες

Ανοδική πορεία κατέγραψε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα το Μάιο, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat, με τις τιμές της ενέργειας και των υπηρεσιών να συνεχίζουν να ασκούν ισχυρές πιέσεις στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Την ίδια στιγμή, αύξηση του πληθωρισμού καταγράφηκε και στην Ευρωζώνη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 5% το Μάιο, έναντι 4,6% τον Απρίλιο, επιβεβαιώνοντας την επιμονή των πληθωριστικών πιέσεων στην οικονομία. Παρότι οι αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων εμφανίζουν σημάδια αποκλιμάκωσης, οι καταναλωτές εξακολουθούν να βρίσκονται αντιμέτωποι με σημαντικές ανατιμήσεις σε βασικούς τομείς της καθημερινότητας.

Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ Ο ΒΑΣΙΚΟΣ «ΠΟΝΟΚΕΦΑΛΟΣ»
ΙΣΧΥΡΗ ΑΝΟΔΟΣ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Ο μεγαλύτερος παράγοντας που τροφοδοτεί τον πληθωρισμό εξακολουθεί να είναι η ενέργεια. Οι τιμές του ενεργειακού κόστους κατέγραψαν ετήσια αύξηση 20,2%, παραμένοντας σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, παρά τη μικρή υποχώρηση σε σχέση με το 21,6% που είχε καταγραφεί τον προηγούμενο μήνα. Η εξέλιξη αυτή επηρεάζει άμεσα, τόσο τα νοικοκυριά όσο και τις επιχειρήσεις, καθώς μεταφέρεται στο κόστος παραγωγής, μεταφορών και παροχής υπηρεσιών.

Προβληματισμό προκαλεί η επιτάχυνση των ανατιμήσεων στον τομέα των υπηρεσιών. Ο σχετικός δείκτης αυξήθηκε στο 5,7%, από 3,9% τον Απρίλιο, καταγράφοντας σημαντική επιδείνωση. Οι αυξήσεις σε εστίαση, τουρισμό, μεταφορές και άλλες υπηρεσίες αποτυπώνουν τη συνεχιζόμενη πίεση στο διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών.

ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ ΡΥΘΜΟΣ

ΑΥΞΗΣΗΣ ΣΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ

Αντίθετα, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα παρουσίασε επιβράδυνση, καθώς διαμορφώθηκε στο 3,1%, έναντι 3,8% τον προηγούμενο μήνα. Παρά τη βελτίωση, οι τιμές παραμένουν σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με τα επίπεδα των προηγούμενων ετών, διατηρώντας το κόστος διαβίωσης σε αυξημένα επίπεδα.

Η ανοδική τάση δεν περιορίζεται στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τη Eurostat, ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη ανήλθε στο 3,2% το Μάιο, από 3% τον Απρίλιο, γεγονός που δείχνει ότι οι πληθωριστικές πιέσεις παραμένουν ισχυρές σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

© Συντακτική ομάδα ertnews.gr

Ta NEA volume 20-23

0

The current issue of the Greek Canadian News Ta NEA volume 20-23 published June 12th, 2026.
Covering news from Greece, local news, politics, sports and other newsworthy events.

Πότε θα πάψει η Ελλάδα να είναι η πιο υπερχρεωμένη χώρα της ΕΕ;

0

Η διεθνής συμβουλευτική εταιρεία Oxford Economics παρουσιάζει τις βραχυπρόθεσμες και μέσο-μακροπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, ως το 2030

«Θα μπορούσαν τα 2020’s να είναι η δεκαετία της Ελλάδας;», αναρωτιέται ο διεθνής συμβουλευτικός οίκος Oxford Economics, σε διαδικτυακό σεμινάριο για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Όπως κάθε οικονομολόγος που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και ο αναλυτής της Oxford Economics, Πάολο Γκρινιάνι, απέφυγε τις μονοδιάστατες απαντήσεις και περιορίστηκε στους γνωστούς σιβυλλικούς χρησμούς και τα «ναι μεν, αλλά».

Ναι μεν η Ελλάδα θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με ταχύτερους ρυθμούς από το μέσο όρο της Ευρωζώνης, αλλά θα κατεβάσει ταχύτητα το 2026 και ιδίως το 2027.

Ναι μεν κάποια στιγμή θα χάσουμε τα πρωτεία της «πιο υπερχρεωμένης χώρας της ΕΕ», πρώτα από την Ιταλία (τέλη 2026 – αρχές 2027) και στη συνέχεια από τη Γαλλία (2028). Όμως θα συνεχίσουμε να κοιτάμε με τα κιάλια το επίπεδο ζωής των χωρών που βρίσκονται στην πρώτη ταχύτητα της ΕΕ, αφού το χάσμα στην αγοραστική δύναμη των μισθών και των εισοδημάτων θα αργήσει να κλείσει.

Ναι μεν θα υπάρξει, αν και όχι άμεσα, περεταίρω αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της Ελλάδας. Ωστόσο, η επίδραση των αναβαθμίσεων δε θα έχει τόσο σημαντικό πρακτικό αντίκρισμα, αφού οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων είναι ήδη χαμηλές, κάτι που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να δανείζονται φθηνά.

Ναι μεν ο πληθωρισμός επιβραδύνεται, αλλά οι πιέσεις στο κόστος ζωής παραμένουν. Κρίσιμος παράγοντας θα αποδειχθεί ο δομικός πληθωρισμός, δηλαδή ο πυρήνας του πληθωρισμού εκτός από τα τρόφιμα και την ενέργεια.

H ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΟΔΗΓΕΙ

ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Ο βασικός μοχλός ανάπτυξης θα συνεχίσει να είναι η εγχώρια ζήτηση, δηλαδή η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις εντός της χώρας. Οι προοπτικές για τον ελληνικό τουρισμό είναι θετικές, ωστόσο από τα οικονομετρικά μοντέλα προκύπτει πιο ήπια τουριστική κίνηση το 2026-27 σε σύγκριση με την εκρηκτική ανάπτυξη των πρώτων ετών μετά την πανδημία.

ΚΡΑΤΑΝΕ ΜΙΚΡΟ

ΚΑΛΑΘΙ ΓΙΑ ΤΟ 2027

Η Οxford Economics τονίζει ότι «τόσο εμείς όσο και το consensus (η επικρατούσα άποψη των οικονομικών αναλυτών) είμαστε πιο συντηρητικοί από τις εκτιμήσεις των ελληνικών θεσμών για την ανάπτυξη του 2026 και 2027». Όντως, η Οxford Economics προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,2% το 2026, έναντι 2,4% που προβλέπει το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών. Για το 2027 οι εκτιμήσεις είναι ακόμα πιο συγκρατημένες, στο 1,7%, έναντι 2,1% που προβλέπει η ΤτΕ.

«Μία από τις βασικές αιτίες (σ.σ. που φρενάρουν τις προβλέψεις για ανάπτυξη), είναι ότι εκτιμούμε ότι η δημοσιονομική πολιτική θα είναι πιο περιοριστική από τις επίσημες προβλέψεις, τόσο λόγω της υπεραπόδοσης των εσόδων, όσο και λόγω της υποεκτέλεσης των δαπανών της κυβέρνησης», τονίζουν οι αναλυτές. Εκτιμούν δηλαδή, ότι οι δημόσιες επενδύσεις δε θα πιάσουν τους φιλόδοξους στόχους που συνήθως τίθενται. Φέρνουν ως παράδειγμα το πρόσφατο παρελθόν (2024-25) όταν πράγματι οι προβλέψεις της κυβέρνησης διαψεύσθηκαν. Παράλληλα, θεωρούν ότι η λήξη των προγραμμάτων και των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης – NextGenEU, θα λειτουργήσει ανασχετικά στις επενδύσεις, χαμηλώνοντας τον πήχη της ανάπτυξης.

ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ:

Η ΕΛΛΑΔΑ ΩΣ ΤΟ 2030

Η Ελλάδα έχει ξεπεράσει τις επιδόσεις της Ευρωζώνης σχεδόν κατά 6% από το 2021 σε σωρευτική αύξηση ΑΕΠ, κυρίως χάρη στην πιο ισχυρή ιδιωτική κατανάλωση και δευτερευόντως στις επενδύσεις. Η Oxford Economics αναμένει ότι και τα επόμενα έτη η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να ξεπερνάει σε ανάπτυξη το μέσο όρο της Ευρωζώνης, αλλά με πιο περιορισμένο ρυθμό.
Τομέας κλειδί στην ανάπτυξη είναι, και θα εξακολουθήσει να είναι, η μεταποίηση, καθώς αυξάνεται η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία του κλάδου και η βιομηχανική παραγωγή από το 2019.
Ένα βασικό ζήτημα είναι ότι θα γίνει όλο και πιο δύσκολο να αυξηθεί σημαντικά η απασχόληση. Η ανεργία έχει ήδη υποχωρήσει αισθητά και τα περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης είναι περιορισμένα. Αυτό σημαίνει, ότι η μελλοντική ανάπτυξη θα πρέπει να προέρχεται περισσότερο από αύξηση της παραγωγικότητας και λιγότερο από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

Ένας γενικευμένος εμπορικός πόλεμος εξακολουθεί να είναι το πλέον καταστροφικό σενάριο, που θα μπορούσε να πλήξει μεσοπρόθεσμα την ανάπτυξη της οικονομίας, με την αρνητική επίπτωση στο ΑΕΠ να εκτιμάται στο -0,5%. Μια βουτιά στην κούρσα της τεχνολογίας, με ενδεχόμενο «σκάσιμο» της φούσκας του ΑΙ, θα μπορούσε να κοστίσει στο ελληνικό ΑΕΠ απώλειες της τάξης του -0,3%. Άλλο τόσο εκτιμάται ο κίνδυνος από την περιοριστική δημοσιονομική πολιτική, με άλλα λόγια από τις περικοπές λιτότητας. Αντιθέτως, μια «έκρηξη» στο ΑΙ θα μπορούσε να επιταχύνει την αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες.

Το δημογραφικό παραμένει η σημαντικότερη μακροπρόθεσμη πρόκληση για την ελληνική οικονομία. Λιγότερος πληθυσμός σε παραγωγική ηλικία, σημαίνει μικρότερη προσφορά εργασίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις επενδύσεις σε ανθρώπινο κεφάλαιο, και τη συνολική παραγωγικότητα όλων των συντελεστών.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΟXFORD ECONOMICS

ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ

Οι βασικές προβλέψεις της Oxford Economics για το διεθνές περιβάλλον είναι συνοπτικά οι εξής:
Η αυξανόμενη τάση του εμπορικού προστατευτισμού πιθανότατα θα συνεχιστεί. Οι επιπτώσεις του αντισταθμίζονται από την έκρηξη της τεχνητής νοημοσύνης και το «δημοσιονομικό ακτιβισμό» (κρατικές παρεμβάσεις στην οικονομία) που ενθαρρύνει τους υπέρμαχους του προστατευτισμού.
Η οικονομία των ΗΠΑ θα συνεχίσει πιθανώς να υπεραποδίδει, καθώς επωφελείται από τα πλεονεκτήματα της τεχνητής νοημοσύνης, τη χαλαρή πολιτική και τις περιορισμένες επιπτώσεις των δασμών.
Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας παγιώνεται, συμπεριλαμβανομένων των ενδιάμεσων αγαθών. Αυτό αποτελεί ένα ακόμη εμπόδιο για την Ευρώπη, πέραν του υψηλότερου κόστους ενέργειας.
Η δημοσιονομική πολιτική αποτελεί βασικό παράγοντα διαφοροποίησης των επιδόσεων μεταξύ των χωρών.
Η Ευρωζώνη θα αναπτύσσεται σε δύο διαφορετικές ταχύτητες, μεταξύ πυρήνα και περιφέρειας.
Οι αμυντικές δαπάνες θα ευνοήσουν την ανάπτυξη, αλλά με πολύ πιο ήπιο ρυθμό από όσο προσδοκούν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις.

© OXFORD ECONOMICS

Το μεγάλο ψηφιακό στοίχημα της υγείας στο Κεμπέκ

0

Ξεκινά ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας

Μία από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις στην ιστορία του δημόσιου συστήματος υγείας του Κεμπέκ βρίσκεται πλέον σε εξέλιξη.

Η επαρχιακή κυβέρνηση και η Santé Québec προχώρησαν τις τελευταίες ημέρες στην έναρξη του πιλοτικού προγράμματος του νέου Ψηφιακού Φακέλου Υγείας (Dossier santé numérique – DSN), ενός έργου που φιλοδοξεί να αντικαταστήσει σταδιακά τις χάρτινες καταγραφές, τα διάσπαρτα πληροφοριακά συστήματα και τις χρονοβόρες διαδικασίες, που εδώ και δεκαετίες ταλαιπωρούν τόσο τους επαγγελματίες υγείας όσο και τους ασθενείς.

Η πρώτη φάση της εφαρμογής ξεκίνησε σε δύο μεγάλες διοικητικές περιφέρειες υγείας, το CIUSSS du Nord-de-l’Île-de-Montréal και το CIUSSS de la Mauricie-et-du-Centre-du-Québec. Πρόκειται για ένα κρίσιμο τεστ πριν από την ενδεχόμενη επέκταση του συστήματος σε ολόκληρη την επαρχία.

Η ψηφιοποίηση των ιατρικών αρχείων αποτελεί εδώ και χρόνια στόχο των κυβερνήσεων του Κεμπέκ. Παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες, τα νοσοκομεία και οι κλινικές εξακολουθούν να λειτουργούν με πολλαπλά και συχνά ασύμβατα συστήματα, γεγονός που δυσκολεύει την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ γιατρών, νοσηλευτών και άλλων επαγγελματιών υγείας. Η κατάσταση αυτή έχει επανειλημμένα επικριθεί από ειδικούς, οι οποίοι επισημαίνουν ότι το Κεμπέκ υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες καναδικές επαρχίες, ως προς την ψηφιακή διαχείριση των ιατρικών δεδομένων.

Σύμφωνα με τη Santé Québec, το νέο σύστημα θα επιτρέπει στους επαγγελματίες υγείας να έχουν άμεση πρόσβαση σε κρίσιμες πληροφορίες όπως το ιατρικό ιστορικό, τα αποτελέσματα εργαστηριακών εξετάσεων, τις απεικονιστικές εξετάσεις, τις συνταγογραφήσεις και τα θεραπευτικά πλάνα των ασθενών. Ο στόχος είναι η καλύτερη συντονισμένη φροντίδα, η μείωση των διπλών εξετάσεων και η ταχύτερη λήψη κλινικών αποφάσεων.

Οι υπεύθυνοι του έργου υποστηρίζουν ότι τα οφέλη θα είναι σημαντικά.

Η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Santé Québec, Geneviève Biron, δήλωσε ότι το νέο σύστημα θα επιτρέψει σε πολλούς επαγγελματίες να εργάζονται ταυτόχρονα πάνω στον ίδιο φάκελο ασθενούς, κάτι που δεν είναι εφικτό με τις σημερινές υποδομές. Η καλύτερη κυκλοφορία των πληροφοριών θεωρείται κλειδί για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δικτύου υγείας.

Ωστόσο, η μετάβαση δε γίνεται χωρίς δυσκολίες. Η ίδια η Santé Québec αναγνώρισε ότι κατά τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής θα υπάρξει μείωση της μη επείγουσας κλινικής δραστηριότητας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι υπηρεσίες μειώθηκαν προσωρινά κατά 50% έως 75%, ώστε το προσωπικό να μπορέσει να εκπαιδευτεί και να εξοικειωθεί με το νέο σύστημα. Τα επείγοντα περιστατικά και οι ογκολογικές υπηρεσίες συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά.

Η προσωρινή αυτή επιβράδυνση έχει προκαλέσει ανησυχίες σε ορισμένους ασθενείς, ιδιαίτερα σε όσους αναμένουν προγραμματισμένες εξετάσεις ή ιατρικές επεμβάσεις. Οι αρχές διαβεβαιώνουν, ότι οι καθυστερήσεις θα είναι περιορισμένες χρονικά και ότι η πλήρης επαναφορά της δραστηριότητας αναμένεται μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Σημαντικό ζήτημα αποτελεί επίσης η ετοιμότητα του προσωπικού. Χιλιάδες εργαζόμενοι έχουν παρακολουθήσει εκπαιδευτικά προγράμματα για τη χρήση του νέου λογισμικού, ενώ περισσότεροι από 4.000 εργαζόμενοι υποστήριξης έχουν αναπτυχθεί στα νοσοκομεία και τις εγκαταστάσεις που συμμετέχουν στην πιλοτική φάση. Παρ’ όλα αυτά, πολλοί επαγγελματίες παραδέχονται ότι η πραγματική εκπαίδευση αρχίζει όταν το σύστημα χρησιμοποιείται καθημερινά σε πραγματικές συνθήκες.

Η συζήτηση γύρω από το έργο έχει επηρεαστεί και από τις δυσάρεστες εμπειρίες προηγούμενων ψηφιακών μεταρρυθμίσεων στο Κεμπέκ. Η αποτυχημένη μετάβαση του συστήματος SAAQclic παραμένει νωπή στη μνήμη των πολιτών και πολλοί φοβούνται ότι παρόμοια προβλήματα θα μπορούσαν να εμφανιστούν και στον τομέα της υγείας.

Η αναπληρώτρια πρωθυπουργός Christine Fréchette δήλωσε δημόσια, ότι η κυβέρνηση δεν προτίθεται να επιτρέψει επανάληψη των προβλημάτων που παρατηρήθηκαν στην περίπτωση της SAAQ και ότι έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα προετοιμασίας.

Παρά τις διαβεβαιώσεις, δεν έλειψαν οι επικρίσεις. Λίγες μόλις ημέρες πριν από την έναρξη της εφαρμογής, αποκαλύφθηκε ότι η Santé Québec είχε αναθεωρήσει οδηγίες που είχαν δοθεί στο προσωπικό σχετικά με τον τρόπο επικοινωνίας με τους ασθενείς. Αρχικές οδηγίες που ζητούσαν από τους εργαζόμενους να αποφεύγουν εκφράσεις όπως «το σύστημα έχει πρόβλημα» ή «υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες» αποσύρθηκαν μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν. Η υπόθεση άνοιξε συζήτηση γύρω από τη διαφάνεια που πρέπει να συνοδεύει τόσο μεγάλα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού.

Ένα ακόμη θέμα που απασχολεί ειδικούς και πολιτικούς αφορά το κόστος. Σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία, η πιλοτική φάση αντιπροσωπεύει επένδυση εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ η πλήρης ανάπτυξη του συστήματος σε όλο το Κεμπέκ ενδέχεται να φθάσει τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια. Παράλληλα, έχουν διατυπωθεί ερωτήματα σχετικά με την προστασία προσωπικών δεδομένων και την εξάρτηση από τεχνολογικούς προμηθευτές του εξωτερικού.

Για τους πολίτες, ωστόσο, οι πιθανές αλλαγές είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Ήδη μέσω του Carnet Santé Québec οι κάτοικοι της επαρχίας μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ορισμένες πληροφορίες υγείας, όπως εργαστηριακά αποτελέσματα, φαρμακευτικές συνταγές και ιατρικές εξετάσεις. Το νέο σύστημα φιλοδοξεί να επεκτείνει σημαντικά αυτές τις δυνατότητες και να προσφέρει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της υγείας κάθε πολίτη.

Το εγχείρημα χαρακτηρίζεται από πολλούς ειδικούς ως η σημαντικότερη ψηφιακή μεταρρύθμιση που έχει επιχειρηθεί ποτέ στο δίκτυο υγείας του Κεμπέκ. Η επιτυχία ή η αποτυχία του θα επηρεάσει όχι μόνο τον τρόπο εργασίας χιλιάδων επαγγελματιών υγείας, αλλά και την εμπειρία εκατομμυρίων ασθενών τα επόμενα χρόνια. Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν αν το Κεμπέκ μπορεί τελικά να αφήσει πίσω του τα φαξ, τα χάρτινα αρχεία και τα απομονωμένα πληροφοριακά συστήματα και να περάσει με επιτυχία στη νέα ψηφιακή εποχή της υγείας.