Home Blog Page 90

Μετά από χάος και καθυστερήσεις,το REM υπόσχεται… Πάλι!

0

Μετά από αρκετές εβδομάδες διακοπών και προβλημάτων, το Réseau express métropolitain (REM) επιστρέφει σταδιακά σε κανονικά επίπεδα λειτουργίας. Ο ελαφρύς σιδηρόδρομος, που είχε περιοριστεί σε δρομολόγια μόνο κατά τις ώρες αιχμής, θα είναι πλέον διαθέσιμος από τις 5:30 το πρωί έως τις 20:40 το βράδυ, από Δευτέρα έως Παρασκευή.
Αυτή η ανακοίνωση έγινε τη Δευτέρα 10 Μαρτίου από την CDPQ Infra, θυγατρική της Caisse de dépôt που διαχειρίζεται το REM, μέσω δημοσίευσης στα κοινωνικά δίκτυα. «Καλά νέα. Οι ομάδες μας δοκιμάζουν αυτή τη στιγμή παρατεταμένες ώρες λειτουργίας. Το REM θα είναι πλέον ανοιχτό από τις 5:30 έως τις 20:20 προς το σταθμό Gare Centrale και έως τις 20:40 προς την A1-Brossard, από Δευτέρα έως Παρασκευή», ανέφερε η οργάνωση.
Μέχρι πρόσφατα, τα δρομολόγια του REM περιορίζονταν στις ώρες αιχμής, δηλαδή από τις 5:30 έως τις 10:00 το πρωί και από τις 15:00 έως τις 20:00 το απόγευμα. Ωστόσο, οι επιβάτες μπορούν τώρα να υπολογίζουν σε μια πιο εκτεταμένη εξυπηρέτηση, αν και η πλήρης αποκατάσταση της κανονικότητας παραμένει άγνωστη.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΛΥΣΕΙΣ ΣΤΟ REM
Τα προβλήματα που ταλαιπώρησαν το REM τις τελευταίες εβδομάδες αφορούσαν κυρίως δυσλειτουργίες στους διακόπτες των γραμμών και ζητήματα με τα συστήματα πέδησης. Οι διακοπές υπήρξαν συχνές από τα τέλη Ιανουαρίου έως τα τέλη Φεβρουαρίου, με δέκα ημέρες να σημαδεύονται από αναπάντεχες διακοπές – σχεδόν μία στις δύο ημέρες. Η τελευταία μεγάλη διακοπή σημειώθηκε στις 4 Μαρτίου.
Απαντώντας σε αυτά τα προβλήματα, οι υπεύθυνοι του REM ανακοίνωσαν ότι έχουν εγκατασταθεί «επιπρόσθετες δυνατότητες θέρμανσης» στην κεραία Rive-Sud, με στόχο να αποτρέψουν μελλοντικές διακοπές λόγω χαμηλών θερμοκρασιών και παγετού. Επιπλέον, σχεδιάζονται «βιώσιμες διορθώσεις» στα συστήματα πέδησης έως το τέλος Απριλίου, ώστε να μειωθεί η ανάγκη συντήρησης, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Οι συχνές ανάγκες συντήρησης των φρένων κατά τους χειμερινούς μήνες αποτελούν ένα από τα κύρια εμπόδια στην ομαλή λειτουργία του δικτύου. Οι χαμηλές θερμοκρασίες και η συσσώρευση πάγου απαιτούν συχνότερες επισκευές, γεγονός που μειώνει τη διαθεσιμότητα των συρμών. Με τις νέες αναβαθμίσεις, η διαχείριση του δικτύου ελπίζει να εξομαλύνει αυτές τις δυσκολίες.

ΔΩΡΕΑΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΩΝ
Παρά την επαναφορά των δρομολογίων, οι δωρεάν λεωφορειακές γραμμές που είχαν αναπτυχθεί για να εξυπηρετούν τους επιβάτες κατά τις διακοπές της υπηρεσίας, παραμένουν σε λειτουργία. Τα δρομολόγια με αριθμούς 720, 721, 722 και 568 θα συνεχίσουν να λειτουργούν δωρεάν, τόσο κατά τις ώρες αιχμής όσο και εκτός αυτών, μέχρι νεωτέρας.
Αυτό το μέτρο θεωρείται απαραίτητο, για να διασφαλιστεί ότι οι επιβάτες θα μπορούν να μετακινούνται χωρίς επιπλέον κόστος, ενώ το REM προσπαθεί να αποκαταστήσει πλήρως τη λειτουργία του. Οι υπεύθυνοι ελπίζουν ότι η συντήρηση των δωρεάν λεωφορείων θα μειώσει τις καθυστερήσεις και θα αποτρέψει τη συσσώρευση επιβατών στις αποβάθρες.

ΧΡΟΝΙΚΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ
Η κανονικότητα στο REM φαίνεται να επανέρχεται σταδιακά, με τα δρομολόγια να πραγματοποιούνται ανά 4 λεπτά κατά τις ώρες αιχμής. Αυτό είναι αρκετά κοντά στο στόχο των 3 λεπτών και 30 δευτερολέπτων που είχε θέσει αρχικά η διαχείριση του δικτύου.
Ωστόσο, οι επιβάτες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις και ταλαιπωρία, ιδίως λόγω της αναστολής των δρομολογίων τα Σαββατοκύριακα. Οι διακοπές αυτές είναι απαραίτητες για τη μεταφορά των κέντρων ελέγχου στις μελλοντικές κεραίες του δυτικού και βόρειου τμήματος του δικτύου.

ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Παρά τις αισιόδοξες ανακοινώσεις, παραμένει ασαφές πότε θα επανέλθει πλήρως το REM. Η CDPQ Infra δεν έχει δώσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των επισκευών και την άρση όλων των περιορισμών. Οι επιβάτες συνεχίζουν να ελπίζουν ότι οι βελτιώσεις στις υποδομές και τα συστήματα θέρμανσης θα συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία του δικτύου, ιδιαίτερα καθώς πλησιάζουν οι πιο απαιτητικοί μήνες του χειμώνα. Οι επόμενες εβδομάδες θα είναι καθοριστικές, για να διαφανεί αν τα μέτρα που ελήφθησαν θα αποδειχθούν αποτελεσματικά ή αν απαιτούνται πρόσθετες παρεμβάσεις.
Η σταδιακή επιστροφή του REM σε κανονικά επίπεδα λειτουργίας αποτελεί μια θετική εξέλιξη για τους επιβάτες της περιοχής. Ωστόσο, η πλήρης αποκατάσταση του δικτύου εξαρτάται από την επιτυχή εφαρμογή των τεχνικών βελτιώσεων και τη συνέχιση των διορθωτικών μέτρων. Η διαχείριση του REM έχει μπροστά της την πρόκληση να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών, εξασφαλίζοντας παράλληλα τη βιωσιμότητα και την αξιοπιστία του δικτύου για το μέλλον.

Πάρτι πρωτιάς ο Ολυμπιακός

0

Οι «ερυθρόλευκοι» γιόρτασαν με νίκη τα 100 χρόνια του συλλόγου (1-0 τον ΟΦΗ) και με τη… βοήθεια των ΑΕΚ, ΠΑΟ, ΠΑΟΚ (ισοπαλίες οι δύο πρώτοι, ήττα ο 3ος) ξέφυγαν στη βαθμολογία και είναι το πρώτο φαβορί για το φετινό τίτλο

Η κανονική περίοδος της Super League 1 ολοκληρώθηκε με την 26η και τελευταία αγωνιστική να προσφέρει έντονες συγκινήσεις, καθορίζοντας τις τελικές θέσεις τόσο για τα Play Off όσο και για τα Play Out. Ο Ολυμπιακός ήταν ο κερδισμένος της κορυφής, εκμεταλλευόμενος τα στραβοπατήματα των αντιπάλων του στην τετράδα, ενώ η μάχη για την οκτάδα και την παραμονή κράτησε τους φιλάθλους με κομμένη την ανάσα μέχρι το τελευταίο σφύριγμα.
Σε ένα κατάμεστο και εορταστικό «Γ. Καραϊσκάκης» ο Ολυμπιακός έκανε το καθήκον του, επικρατώντας με 1-0 του ΟΦΗ, χάρη σε πέναλτι του Ροντινέι στο 44ο λεπτό. Οι «ερυθρόλευκοι» όχι μόνο έκλεισαν με νίκη την κανονική περίοδο, αλλά εκμεταλλεύτηκαν τα στραβοπατήματα των ΑΕΚ, Παναθηναϊκού και ΠΑΟΚ, ανοίγοντας τη διαφορά στην κορυφή της βαθμολογίας. Με αυτό το αποτέλεσμα, ο Ολυμπιακός μπαίνει στα Play Off από θέση ισχύος, έχοντας πλέον το πάνω χέρι στη μάχη του τίτλου.
Η ΑΕΚ δεν κατάφερε να πάρει τη νίκη που χρειαζόταν για να μειώσει τη διαφορά από την κορυφή, μένοντας στο 0-0 με τον Άρη στο «Κλεάνθης Βικελίδης». Στο Περιστέρι, ο Ατρόμητος πήρε το «χρυσό» βαθμό της ισοπαλίας (1-1) κόντρα στον Παναθηναϊκό, εξασφαλίζοντας την είσοδό του στα Play Off 5-8, ενώ παράλληλα έριξε τους «πράσινους» στο -10 από την κορυφή.
Στη μεγαλύτερη έκπληξη της αγωνιστικής, η Καλλιθέα επικράτησε με 2-1 του ΠΑΟΚ στη Λεωφόρο! Ο «δικέφαλος» του Βορρά έχασε έδαφος, ενώ η ομάδα της Καλλιθέας πήρε μία νίκη-ανάσα στη μάχη της παραμονής, δείχνοντας ότι θα πουλήσει ακριβά το τομάρι της στα Play Out. Η Λαμία έβαλε «φωτιά» στη μάχη των Play Out, επικρατώντας με 1-0 του Βόλου στην έδρα της την ώρα που ο Πανσερραϊκός έκανε σπουδαία ανατροπή στην Τρίπολη, επικρατώντας με 2-1 του Αστέρα Τρίπολης. Στο Αγρίνιο, ο Παναιτωλικός δεν κατάφερε να διασπάσει την άμυνα του Λεβαδειακού, με το 0-0 να τον αφήνει εκτός οκτάδας και να τον στέλνει στα Play Out.

Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΕ ΠΕΡΣΙ: Ο ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ
ΑΝΕΒΗΚΕ… ΛΙΓΟ, ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΕΠΕΣΑΝ ΑΡΚΕΤΑ
Η κανονική περίοδος της Stoiximan Super League ολοκληρώθηκε, με τον Ολυμπιακό έχοντας +7 από τον πλησιέστερο διώκτη να είναι το αδιαφιλονίκητο φαβορί για την κατάκτηση του πρωταθλήματος εν όψει των playoffs, που φέτος δε θα είναι δέκα αλλά μόλις έξι αγωνιστικών.
Μια σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή βαθμολογία στο φινάλε της regular season δείχνει πολλά. Ο Ολυμπιακός είναι η μοναδική ομάδα του Big 4 που βελτίωσε τις επιδόσεις της, αλλά όχι τόσο εντυπωσιακά. Πέρσι οι Πειραιώτες είχαν κλείσει την κανονική περίοδο στους 57 βαθμούς και φέτος στους 60. Μάλιστα, οι «ερυθρόλευκοι» στο περσινό πρωτάθλημα είχαν αρκετά καλύτερη επίθεση με 58 γκολ, ενώ φέτος έχουν 13 λιγότερα, αν και έχουν παρουσιάσει αισθητή βελτίωση στην άμυνα με το παθητικό τους φέτος στα 16 γκολ, ενώ πέρσι ήταν 24.
Σε αντίθεση με τη μικρή βαθμολογική πρόοδο του Ολυμπιακού, οι άλλοι τρεις διεκδικητές του τίτλου έκαναν βήματα προς τα πίσω. Η ΑΕΚ ήταν και πέρσι δεύτερη στην κανονική περίοδο, όμως φέτος συγκέντρωσε έξι βαθμούς λιγότερους, υποχωρώντας από τους 59 στους 53. Μάλιστα, η «Ένωση» σημείωσε 16 λιγότερα γκολ (από τα 60 πέρσι στα 44 φέτος), αν και φέτος είχε καλύτερη αμυντική συμπεριφορά (16 γκολ παθητικό, πέρσι 25).
Ο Παναθηναϊκός συγκέντρωσε επίσης έξι λιγότερους βαθμούς από πέρσι, πέφτοντας από τους 56 στους 50, αν και φέτος είναι τρίτος στο φινάλε της κανονικής περιόδου και πέρσι ήταν τέταρτος. Οι «πράσινοι» είχαν αισθητή πτώση στην παραγωγικότητά τους πέφτοντας από τα 62 γκολ πέρσι στα μισά, ήτοι 31 (!), ενώ αμυντικά ήταν περίπου στα ίδια, με 21 γκολ παθητικό πέρσι και 22 φέτος.
Τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των Big 4 είχε ο ΠΑΟΚ, ο οποίος πέρσι ήταν πρώτος στην κανονική περίοδο με 60 και φέτος είναι τέταρτος με 14 λιγότερους. Ο «Δικέφαλος του Βορρά» είχε και φέτος την καλύτερη επίθεση, αλλά έπεσε από τα 66 γκολ στα 51, ενώ φέτος δέχτηκε και πέντε περισσότερα, με 26 έναντι 21.

ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΣΤΑ ΠΛΕΙ-ΟΦ
ΜΕ ΝΤΕΡΜΠΙ «ΑΙΩΝΙΩΝ»
ΚΑΙ ΑΕΚ-ΠΑΟΚ
Πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της Λίγκας η κλήρωση για τον καταρτισμό του προγράμματος των play off για το γκρουπ 1-4 όπου συμμετέχουν Ολυμπιακός, ΑΕΚ, Παναθηναϊκός και ΠΑΟΚ. Με ντέρμπι «αιωνίων» στο Καραϊσκάκη και ντέρμπι Δικεφάλων στην OPAP Arena ξεκινά η διαδικασία των play off της Super League 1, αλλά όπως δείχνουν, οι αγώνες θα διεξαχθούν μετά τις αναμετρήσεις της Εθνικής ποδοσφαίρου (20 και 23 Μαρτίου) με τη Σκωτία για το Nations League.
Αναλυτικά το πρόγραμμα:
1η αγωνιστική
Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός
ΑΕΚ – ΠΑΟΚ
2η αγωνιστική
Παναθηναϊκός – ΑΕΚ
ΠΑΟΚ – Ολυμπιακός
3η αγωνιστική
Ολυμπιακός – ΑΕΚ
Παναθηναϊκός – ΠΑΟΚ
4η αγωνιστική
ΑΕΚ – Ολυμπιακός
ΠΑΟΚ – Παναθηναϊκός
5η αγωνιστική
ΑΕΚ – Παναθηναϊκός
Ολυμπιακός – ΠΑΟΚ
6η αγωνιστική
Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός
ΠΑΟΚ – ΑΕΚ

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΤΩΝ PLAYOFFS 5-8
Με τις αναμετρήσεις Asteras AKTOR-Άρης και ΟΦΗ-Ατρόμητος θα αρχίσουν τα playoffs για τις θέσεις 5-8 της Stoiximan Super League.Υπενθυμίζεται πως ο Άρης μπαίνει στη διαδικασία με 21 βαθμούς, ενώ οι υπόλοιπες τρεις ομάδες έχουν από 18. Η ομάδα που θα πάρει την πρώτη θέση στη διαδικασία αυτή, θα κερδίσει ευρωπαϊκό εισιτήριο, εφόσον ΔΕΝ κατακτήσει το Κύπελλο κάποιος εκ των ΟΦΗ ή Asteras AKTOR στο διαφαινόμενο τελικό απέναντι στον Ολυμπιακό. Το πρόγραμμα:
1η Αγωνιστική
ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ – ΑΡΗΣ
ΟΦΗ – ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ ΑΘ.
2η Αγωνιστική
ΑΡΗΣ – ΟΦΗ
ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ ΑΘ. – ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
3η Αγωνιστική
ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ – ΟΦΗ
ΑΡΗΣ – ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ ΑΘ.
4η Αγωνιστική
ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ ΑΘ. – ΑΡΗΣ
ΟΦΗ – ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
5η Αγωνιστική
ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ – ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ ΑΘ.
ΟΦΗ – ΑΡΗΣ
6η Αγωνιστική
ΑΡΗΣ – ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ ΑΘ. – ΟΦΗ

«Product of Canada» ή απλώς μια καλοστημένη απάτη; Η αλήθεια πίσω από τις ετικέτες!

0

Οι Καναδοί ελέγχουν όλο και περισσότερο τις ετικέτες τροφίμων: η αλήθεια πίσω από τα «product of Canada» και «made in Canada»

Οι ανησυχίες σχετικά με την επισήμανση των τροφίμων αυξάνονται συνεχώς στον Καναδά, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές εξετάζουν με προσοχή τις συσκευασίες, για να διαπιστώσουν αν τα προϊόντα είναι πράγματι κατασκευασμένα στη χώρα.
Αυτή η αυξημένη επαγρύπνηση έρχεται ως απάντηση στις προσπάθειες υποστήριξης των τοπικών επιχειρήσεων, ιδίως μετά τις εντάσεις που έχουν προκύψει λόγω των δασμών με τις Ηνωμένες Πολιτείες.

ΑΥΞΗΣΗ ΠΑΡΑΠΟΝΩΝ ΓΙΑ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΕΣ ΕΤΙΚΕΤΕΣ
Η Καναδική Υπηρεσία Επιθεώρησης Τροφίμων (CFIA) έχει καταγράψει αύξηση στις καταγγελίες για λανθασμένες ετικέτες, κάτι που την έχει οδηγήσει να προχωρήσει σε διεξοδικές έρευνες. Σύμφωνα με τον Doug Stephens, ειδικό σε θέματα λιανικής, αυτή η αύξηση οφείλεται σε μια στροφή στην καταναλωτική συνείδηση. «Οι Καναδοί εξετάζουν πλέον τις ετικέτες, με έναν τρόπο που ίσως δεν είχαν κάνει ποτέ στο παρελθόν», δήλωσε ο Stephens. «Ψάχνουμε την προέλευση αυτών των προϊόντων».

Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ «PRODUCT OF CANADA» ΚΑΙ «MADE IN CANADA»
Η διαφορά μεταξύ των ετικετών «Product of Canada» και «Made in Canada» είναι σημαντική και συχνά παρανοείται από τους καταναλωτές. Η ετικέτα «Product of Canada» σημαίνει ότι όλα ή σχεδόν όλα τα τρόφιμα, η επεξεργασία και η εργασία που χρησιμοποιήθηκαν για την παρασκευή του προϊόντος, είναι καναδικής προέλευσης. Αυτό σημαίνει ότι τα προϊόντα έχουν καλλιεργηθεί ή εκτραφεί από Καναδούς αγρότες και έχουν παρασκευαστεί και συσκευαστεί στον Καναδά.
Αντίθετα, η ετικέτα «Made in Canada» μπορεί να χρησιμοποιηθεί για προϊόντα, όταν η τελευταία σημαντική μεταποίηση έγινε στον Καναδά, ακόμη και αν ορισμένα συστατικά είναι εισαγόμενα. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την CFIA, η επεξεργασία τυριού, ζύμης, σάλτσας και άλλων συστατικών, για τη δημιουργία μιας πίτσας, θεωρείται σημαντική μεταποίηση και επιτρέπει τη χρήση της ετικέτας «Made in Canada».

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΣΦΕΝΔΑΜΟΥ
Ένα ακόμη σημείο σύγχυσης για τους καταναλωτές, είναι η χρήση του συμβόλου του σφενδάμου στις συσκευασίες. Παρά την ευρεία του χρήση, το σύμβολο αυτό δεν έχει τυποποιημένο ορισμό. Η CFIA αναφέρει ότι η χρήση του συμβόλου δε σημαίνει απαραίτητα ότι το προϊόν είναι εξ ολοκλήρου ή εν μέρει καναδικό. Συχνά χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει κάτι ως «Product of Canada», αλλά χωρίς συνοδευτική δήλωση για την εγχώρια προέλευση, μπορεί να προκαλέσει παρανοήσεις.
Η CFIA προτείνει στις εταιρείες τροφίμων να συνοδεύουν το σύμβολο του σφενδάμου με μια δήλωση σχετικά με την εγχώρια περιεκτικότητα. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις δεν ακολουθούν αυτή τη συμβουλή, γεγονός που περιπλέκει την κατάσταση για τους καταναλωτές.

ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗΣ
Η λανθασμένη επισήμανση φέρει σοβαρές συνέπειες για τις επιχειρήσεις, με τα πρόστιμα να φτάνουν εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Νόμο Ανταγωνισμού. Η χρήση των όρων αυτών ελέγχεται αυστηρά από το Γραφείο Ανταγωνισμού, το οποίο απαιτεί τουλάχιστον το 98% των δαπανών παραγωγής ή κατασκευής να έχουν γίνει εγχώρια για να χρησιμοποιηθεί η ετικέτα «Product of Canada». Για τα προϊόντα με την ετικέτα «Made in Canada», τουλάχιστον το 51% των δαπανών πρέπει να προέρχεται από τον Καναδά.

Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΚΑΝΑΔΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
Η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών είναι εμφανής. Οι Καναδοί αναζητούν όλο και περισσότερο ετικέτες που υποδεικνύουν με σαφήνεια την προέλευση των προϊόντων, ενώ γίνονται πιο επιφυλακτικοί απέναντι σε ασαφείς ή λανθασμένες πληροφορίες.
«Εάν δε βλέπετε αυτήν την εξήγηση ή δεν υπάρχει η κατάλληλη διευκρίνιση, τότε να είστε προσεκτικοί», προειδοποιεί ο Doug Stephens. Η ανάγκη για διαφάνεια και ακρίβεια στις ετικέτες είναι πλέον πιο επιτακτική από ποτέ, καθώς οι καταναλωτές δε θέλουν να πέφτουν θύματα παραπλάνησης.

ΟΙ ΠΙΕΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Οι πιέσεις προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να επισημαίνουν εμφανώς τα «Product of Canada» έχουν αυξηθεί σημαντικά. Οι υπογραφές για αιτήματα προς τις επιχειρήσεις να κάνουν τις ετικέτες πιο ευανάγνωστες και αξιόπιστες πληθαίνουν, αναδεικνύοντας την αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα τοπικής παραγωγής.

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗΣ ΣΤΟΝ ΚΑΝΑΔΑ
Η CFIA φαίνεται διατεθειμένη να συνεχίσει τις έρευνες και τις κυρώσεις, ενώ εξετάζει το ενδεχόμενο αυστηρότερων κανονισμών. Οι καταναλωτές, από την πλευρά τους, αναμένουν πιο σαφείς και αληθείς πληροφορίες, ώστε να μπορούν να στηρίξουν τις τοπικές επιχειρήσεις με μεγαλύτερη σιγουριά.
Η εξέλιξη αυτή δείχνει ότι η επισήμανση των προϊόντων δεν είναι απλά μια τυπική διαδικασία, αλλά ένας σημαντικός παράγοντας για τη διαμόρφωση των καταναλωτικών επιλογών. Οι καναδικές επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρμοστούν γρήγορα, εξασφαλίζοντας ότι οι πληροφορίες που παρέχουν είναι ακριβείς και αξιόπιστες, διαφορετικά κινδυνεύουν να χάσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών τους.

SCANUCK: ΜΙΑ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΚΑΝΑΔΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Το SCANuck είναι μια καινοτόμος πλατφόρμα, που έχει ως στόχο να βοηθήσει τους Καναδούς καταναλωτές να αναγνωρίζουν και να υποστηρίζουν προϊόντα που κατασκευάζονται και παράγονται στον Καναδά. Με τη χρήση της εφαρμογής, οι χρήστες μπορούν να σκανάρουν ετικέτες προϊόντων και να λαμβάνουν άμεσα πληροφορίες σχετικά με την προέλευση των υλικών, την τοποθεσία παραγωγής και το ποσοστό εγχώριας περιεκτικότητας.
Αυτή η πρωτοβουλία έχει αποκτήσει μεγάλη δημοτικότητα, καθώς ανταποκρίνεται στην αυξανόμενη ζήτηση για διαφάνεια στις ετικέτες και υποστηρίζει τις τοπικές επιχειρήσεις, εν μέσω των συνεχιζόμενων εμπορικών εντάσεων με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Μέσω του SCANuck, οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν πιο ενημερωμένες αγορές, ενισχύοντας την καναδική οικονομία και εξασφαλίζοντας ότι τα χρήματά τους παραμένουν στη χώρα.

Οι Τούρκοι αυξάνονται και πληθύνονται με ρυθμό ρεκόρ!

0

Σημαντική αύξηση του πληθυσμού καταγράφεται στην Τουρκία κάθε χρόνο, με ρεκόρ την αύξηση κατά 0,34% το 2024 από 0,11% το 2023. Ουσιαστικά τριπλασιάσθηκε σε ένα χρόνο ο δείκτης ρυθμού αύξησης του πληθυσμού. Σε αυτό δεν συνέβαλαν αποκλειστικά οι γεννήσεις, αλλά και οι χορηγήσεις τουρκικής υπηκοότητας σε ξένους πολίτες και άλλοι παράγοντες, παρά το γεγονός ότι έχει αυξηθεί το μεταναστευτικό ρεύμα των νεαρών Τούρκων προς Ευρώπη και ΗΠΑ.
Ο πληθυσμός της χώρας, από 65,4 εκατ. το 2000, διαμορφώνεται πλέον στα 85,6 εκατομμύρια, της δε Κωνσταντινούπολης στα 15,7 εκατομμύρια (εκεί ζει το 18,3% του συνολικού πληθυσμού της χώρας). Η αξιοσημείωτη αύξηση πληθυσμού εν μέρει οφείλεται και στις γεννήσεις παιδιών μεταναστών που φιλοξενούνται εκεί, όμως αυτό δεν ήταν καθοριστικό στην περσινή αύξηση του πληθυσμού, καθότι οι Τούρκοι φιλοξενούν εκατομμύρια μεταναστών εδώ και 15 χρόνια. Δεν μπορεί λοιπόν όλοι αυτοί οι άνθρωποι να αποφάσισαν να τεκνοποιήσουν μαζικά, ειδικά το 2024. Εξάλλου, oι Τούρκοι αυξάνονται σχεδόν σταθερά κατά εκατοντάδες χιλιάδες το χρόνο, ήδη από τον περασμένο αιώνα.
Αν και τα τελευταία χρόνια η αύξηση έχει μειωθεί κάπως, παραμένει πολύ σημαντική:
2019 = 83.154.997
2020 = 83.614.362
2021 = 84.680.273
2022 = 85.279.553
2023 = 85.372.377
2024 = 85.664.944
Στην Τουρκία γεννιούνται περίπου ένα εκατομμύριο παιδιά το χρόνο, ενώ οι θάνατοι είναι περίπου οι μισοί, που σημαίνει χονδρικά ότι, κάθε χρόνο ο πληθυσμός αυξάνει κατά 400.000 έως 600.000, ανάλογα με τη χρονιά. Το 2023 είχαν γεννηθεί 958.408 παιδιά, ενώ οι θάνατοι ήταν 505.269, που σημαίνει αύξηση του πληθυσμού κατά 453.139 άτομα.
Με τα μισά από αυτά τα παιδιά που γεννώνται κάθε χρόνο να είναι αγόρια, χονδρικά η Τουρκία «αποκτά» ετησίως 480.000 μελλοντικούς στρατιώτες και μέσα σε μια δεκαετία 4.800.000.
Αυτά τα νούμερα βεβαίως είναι θεωρητικά, γιατί η συντήρηση μεγάλου στρατού συνιστά και οικονομικό πρόβλημα. Όμως, διαθέτει στρατό και εφέδρους σε εξωπραγματικούς για την Ελλάδα αριθμούς. Για να μειώσει το κόστος αλλά να κρατήσει τους νέους σε παραγωγικές εργασίες, το κράτος εκεί δίνει τη δυνατότητα μετά τη βασική και υποχρεωτική στρατιωτική εκπαίδευση ενός μηνός, να μπορούν πολλοί νέοι να εξαγοράσουν την υπόλοιπη θητεία πληρώνοντας 31.000 λίρες Τουρκίας (800 ευρώ).

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
Η διάμεση ηλικία στην Τουρκία, η οποία ήταν 34 έτη το 2023, αυξήθηκε στα 34,4 το 2024 και στενοχωριούνται οι Τούρκοι για γήρανση του πληθυσμού… Στην Ελλάδα η διάμεση ηλικία είναι 46,9 έτη! Στην Έδεσσα (Σανλιούρφα και Ούρφα για την Τουρκία, στα σύνορα με τη Συρία) η διάμεση ηλικία είναι μόλις 21,4 έτη! Στο Σιρνά και στη Σύρτη (Κούρδοι ως επί το πλείστον) η διάμεση ηλικία είναι πολύ μικρότερη από των Τούρκων: 23 έτη. Το γεγονός ότι οι Κούρδοι συνεχίζουν να κάνουν πολλά παιδιά, ενώ οι Τούρκοι περιορίζονται στα δύο, προβληματίζει σιωπηλά την τουρκική κυβέρνηση εδώ και χρόνια.
Η αύξηση του πληθυσμού δεν προκύπτει πάντως μόνο από τον αριθμό των γεννήσεων μείον τον αριθμό των θανάτων, αλλά και από τη μείωση της μετανάστευσης, την εγγραφή νέων πολιτών σε δημοτολόγια – π.χ. αλλοδαπών που έλαβαν τουρκική υπηκοότητα ή άδεια παραμονής μεγαλύτερης διάρκειας των 90 ημερών. Οι πρόσφυγες και οι αλλοδαποί με προσωρινή άδεια παραμονής δεν περιλαμβάνονται στην καταγραφή του πληθυσμού.
Το μεταναστευτικό ρεύμα πάντως είναι κι αυτό ένας πονοκέφαλος για την τουρκική κυβέρνηση, επειδή τριπλασιάσθηκαν οι νέοι που φεύγουν για μια καλύτερη –και πιο δημοκρατική– ζωή στο εξωτερικό. Πέρυσι έφυγαν για «τα ξένα» 291.377 άτομα, ενώ το 2019 είχαν φύγει 84.863. Μέσα σε πέντε χρόνια έφυγαν 697.194 πολίτες για ευρωπαϊκές χώρες, ΗΠΑ και Καναδά κυρίως, με το ρυθμό μετανάστευσης να αυξάνει χρόνο με το χρόνο.
Δεν μπορούμε να αποδώσουμε με ποσοστά τους παράγοντες στους οποίους αποδίδεται ο περσινός τριπλασιασμός του ρυθμού αύξησης του τουρκικού πληθυσμού. Μπορεί να παίζει σημαντικό ρόλο η απόδοση υπηκοότητας σε ξένους πολίτες;
Θεωρητικά όντως θα μπορούσε ο τριπλασιασμός να οφείλεται και στο ότι το 2024 δόθηκε η τουρκική υπηκοότητα σε πολλούς Ρώσους ή Παλαιστίνιους, ή άλλους αλλοδαπούς που δηλώνουν μόνιμη κάτοικοι με άδεια παραμονής. Αυτό σε μια πρώτη ανάγνωση αποκλείεται, γιατί ο νόμος ορίζει ότι υπηκοότητα δίνεται μόνον σε όσους έχουν συμπληρώσει πενταετή μόνιμη διαμονή στην Τουρκία, ενώ ο πόλεμος στην Ουκρανία άρχισε το 2022 και στη Γάζα το 2023. Δεν μπορούμε όμως διόλου να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο πολλοί αλλοδαποί – πιθανόν και Ρώσοι ή Ουκρανοί ή Παλαιστίνιοι μεταξύ αυτών – να έμεναν ήδη στην Τουρκία από πολλών ετών και το 2024 να ζήτησαν και να έλαβαν ως δεύτερη υπηκοότητα την τουρκική.

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΡΟΥΣ
Όσον αφορά στους πρόσφυγες και μετανάστες, τα παιδιά των Σύρων δε λαμβάνουν αυτομάτως με τη γέννησή τους τουρκική υπηκοότητα, λόγω του καθεστώτος ειδικής προστασίας που ισχύει για τους γονείς τους. Τούρκοι πολιτικοί υποστηρίζουν ότι πάνω από 1.500.000 Σύροι πρόσφυγες έχουν ήδη λάβει την τουρκική υπηκοότητα από το 2022 (3.650.000 είναι ο συνολικός αριθμός των Σύρων στην Τουρκία επισήμως). Αν ο γονιός πάρει την υπηκοότητα, τότε την παίρνει αυτομάτως και το παιδί του. Η κυβέρνηση από πλευράς της επιμένει ότι «μόνο 211.000 Σύροι έλαβαν τουρκική υπηκοότητα και οι μισοί είναι ανήλικοι».
Ακόμα κι αν η τουρκική κυβέρνηση λέει την αλήθεια, χονδρικά προστίθενται δεκάδες χιλιάδες αγόρια που θα μπορούσαν να υπηρετήσουν στον τουρκικό στρατό – τα παιδιά όσων έλαβαν την υπηκοότητα. «Μα θα γυρίσουν στη Συρία» υποστηρίζουν πολλοί στην Τουρκία για τους πρόσφυγες. Αυτό δε φαίνεται να επαληθεύεται, καθώς οι Σύροι δεν επιστρέφουν διόλου μαζικά στη Συρία παρά την πτώση του Άσαντ. Φέρονται στη Συρία να επέστρεψαν μόνο 125.000 – 250.000 πολίτες από όλο τον κόσμο, από τα πάνω από πέντε εκατομμύρια που έφυγαν από την πατρίδα τους λόγω του εμφυλίου.
Οι περισσότεροι Σύροι της Τουρκίας προβλέπεται να μείνουν εκεί και ήδη από το 2010 μέχρι σήμερα ξαναφτιάχνουν τη ζωή τους σε τουρκικές πόλεις, ανοίγοντας οι περισσότεροι μικρά μαγαζιά ή εργαζόμενοι ευκαιριακά σε χωράφια και οικοδομές, αλλά πλέον και στο δημόσιο ως Τούρκοι υπήκοοι. Όσον αφορά στο στρατό, αν και πολλοί έχουν τουρκική υπηκοότητα, επειδή έχουν άλλη ιθαγένεια, θα υπηρετήσουν σε βοηθητικές υπηρεσίες του. Θα αυξήσουν πάντως τις τάξεις του. Το 64,4% των προσφύγων το 2020 δήλωσαν ότι ήθελαν να έχουν διπλή υπηκοότητα, Συρίας και Τουρκίας. Το ποσοστό των προσφύγων της Συρίας που δήλωσαν ότι θέλουν μόνο την τουρκική υπηκοότητα, ήταν 8,4% την ίδια χρονιά.

ΠΟΣΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΟ 2030
Πάντως η παρουσία μεταναστών δεν ερμηνεύει την αύξηση του πληθυσμού της Τουρκίας από μόνη της, αφού ο πληθυσμός αυξανόταν σταθερά και πριν από το μεταναστευτικό κύμα: Το 2010 από 56,5 εκατ. έφτασε τα 67,8 μέσα σε δέκα χρόνια. Και παλιότερα, η αύξηση ήταν εντυπωσιακή: Το 1960 ο πληθυσμός της Τουρκίας ήταν 27,7 εκατομμύρια και το 1970 έφθασε τα 35,6, ενώ το 1980 έφθασε τα 44,7 εκατομμύρια. Αυτό σημαίνει αύξηση ανά δεκαετία κατά 8 έως 12 εκατομμύρια χωρίς «εισαγόμενες» γεννήσεις και χωρίς πολιτογραφήσεις.
Η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Τουρκίας, διαπιστώνει πάντως βαθμιαία μείωση εν γένει του ρυθμού αύξησης του πληθυσμού με εξαίρεση του 2024. Οι Τούρκοι, δηλαδή, πλέον έπαψαν να κάνουν τέσσερα-πέντε παιδιά ανά ζευγάρι, όμως κάνουν ασφαλώς περισσότερα από τους Έλληνες.
Η ίδια υπηρεσία εκτιμά ότι το 2030 ο πληθυσμός της χώρας θα είναι 93 εκατομμύρια από 56,5 εκατομμύρια που ήταν το 1990.
Όλα αυτά, λαμβάνοντας και υπ’ όψιν ότι η Τουρκία έχει σαφή προσανατολισμό προς ενσωμάτωση όλων των μεταναστών και προσφύγων, σημαίνουν, σε σύγκριση με την Ελλάδα, ότι οι Τούρκοι από πενταπλάσιοι που ήταν προς εμάς, θα γίνουν σε πέντε χρόνια δεκαπλάσιοι.
Το στρατιωτικά παρήγορο είναι ότι έχει μειωθεί και εκεί – με εξαίρεση τις επαρχίες όπου ζουν Κούρδοι – ο αριθμός των ζευγαριών που αποκτούν πολλά παιδιά και η Εθνική στατιστική υπηρεσία εκτιμά ότι ο πληθυσμός της χώρας θα σταθεροποιηθεί στα 100 εκ. το 2050 και μετά θα μειωθεί σταδιακά. Εκτιμάται ότι θα πέσει στα 80 εκατομμύρια το 2090. Το θέμα είναι όμως πόσοι Έλληνες θα αριθμούνται τότε…
ΟΛΓΑ ΜΑΥΡΟΥ
© SLPRESS.GR

Το επόμενο βήμα μετά την απόρριψη

Είναι γνωστό πλέον, ότι η ειδική συνέλευση της Τρίτης 11 Μαρτίου δεν πήγε με τα «νερά» της διοίκησης. Οι εργασίες της έγιναν στο υπόγειο της εκκλησίας του Τιμίου Σταυρού, θυμίζοντας εποχές πολύ παλαιές, όταν δεν είχαμε τη μεγάλη αίθουσα του κοινοτικού κέντρου, που εδώ και μήνες είναι ακατάλληλη για χρήση, λόγω σοβαρών διαρροών νερού από τη σκεπή. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα…
Το κύριο θέμα της ημερησίας διάταξης ήταν η έγκριση ή απόρριψη της επιχορήγησης κοινοτικού κέντρου στο Λαβάλ από την Καναδική Κυβέρνηση.

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ
Την επιχορήγηση 10 εκατομμυρίων για ανέγερση κοινοτικού κέντρου στο Λαβάλ, ανακοίνωσε την Κυριακή 24 Μαρτίου 2024, στην αίθουσα του κοινοτικού κέντρου -όταν δεν «έβρεχε»- ο πρωθυπουργός Justin Trudeau, παρουσία του πρωθυπουργού της Ελλάδας Κυριάκου Μητσοτάκη, στην ανοικτή για το κοινό δεξίωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου 1821.
Ο ενθουσιασμός, οι ζητωκραυγές και τα παλαμάκια των συμπάροικων, ήταν το κάτι άλλο. Ο ίδιος ενθουσιασμός πραγματοποιήθηκε, όταν ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης ανέφερε ότι και αυτός -αφού συμβουλευτεί τον υπουργό οικονομικών- θα συνεισφέρει με μερικά εκατομμύρια για την ανέγερση του κοινοτικού κέντρου στο Λαβάλ.
Η επιχορήγηση όμως είχε πολλά κριτήρια. Από το χρονοδιάγραμμα της κατάθεσης ποσών και τις απαιτήσεις. Δεν ήταν καθόλου παρόμοια με άλλες κυβερνητικές επιχορηγήσεις, που δεν έχουν όρους και κανονισμούς. Το λέω αυτό, διότι το 2024 δόθηκε επιχορήγηση σε άλλη εθνικότητα ύψους 16 εκατομμυρίων δολαρίων, χωρίς τις απαιτήσεις που είχε η κυβέρνηση από την Ελληνική Κοινότητα Μείζονος Μόντρεαλ.
Η δική μας επιχορήγηση προερχόταν από ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα για κτήρια που κατασκευάζονται με μηδέν εκπομπές και είναι 100% αναβιώσιμα σε ενέργεια. Από τη στιγμή που θα υπέγραφε τη σύμβαση η Κοινότητα με την αρμόδια κυβερνητική υπηρεσία, τότε θα εισέπρατταν τα πρώτα 2 εκατομμύρια για την αρχή της κατασκευής. Κάθε εκατομμύριο που θα επένδυε η Κοινότητα, η κυβέρνηση θα κατέθετε και αυτή ισότιμα ένα εκατομμύριο. Η διοίκηση, για να χορηγηθούν τα 10 εκατομμύρια, κατέθεσε πλάνο κατασκευής ύψους 27 εκατομμυρίων.
Σύμφωνα με το δικηγόρο Δημήτρη Σμυρνιό, πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου την 1η Απριλίου 2024, το τότε διοικητικό συμβούλιο ψήφισε να αποδεχτεί η Κοινότητα τη σύμβαση της κυβέρνησης.
Όμως αυτή η σύμβαση ποτέ δεν υπογράφτηκε. Και φυσικά, η κυβέρνηση δεν υλοποίησε την κατάθεση των πρώτων 2 εκατομμυρίων δολαρίων. Παρεμπιπτόντως, μεταξύ των απαιτήσεων της κυβέρνησης, έπρεπε να δημιουργηθεί ειδικός τραπεζικός λογαριασμός για την κατασκευή του κέντρου, να τηρηθούν οι κανόνες πλειοδοτικού διαγωνισμού, να αποδείξει η Κοινότητα ότι έχει την οικονομική ευχέρεια για το υπόλοιπο ποσό που θα χρειαστεί η κατασκευή και θα πρέπει το κοινοτικό κέντρο να λειτουργεί για έξι συνεχόμενα χρόνια.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος Δρ. Τσούκας, ως τώρα έκανε 7 ταξίδια – όπως ανέφερε στη γενική συνέλευση – για να πείσει την ελληνική κυβέρνηση να συνεισφέρει και αυτή. Στην τελευταία συνομιλία που είχε με τον Αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Άδωνη Γεωργιάδη, του υποσχέθηκε 4 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, επισκέφτηκε ιδρύματα και άλλους παράγοντες να συνεισφέρουν στην κατασκευή του κοινοτικού κέντρου.
Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με το δήμο του Λαβάλ, ως τις 27 Φεβρουαρίου 2025 καμιά επίσημη αίτηση δεν κατατέθηκε στην πολεοδομία της πόλης. Αυτό μας ανέφερε ο δημοτικός σύμβουλος Βασίλης Καρυδόγιαννης στις 5 Μαρτίου 2025, βασιζόμενος στα όσα του είπε η υπεύθυνη της χορήγησης αδειών του Λαβάλ, κα Poirier. Το γράφω τώρα, διότι δεν ήθελα να δυναμιτίσω την έγκριση της χρηματοδότησης από τα μέλη της γενικής συνέλευσης.
Αναρωτιέμαι αν ο Δρ. Τσούκας ήταν γνώστης ότι δεν κατατέθηκε επίσημα καμία αίτηση. Πιστεύω όχι, διότι τότε δε θα ανέφερε στα ραδιόφωνα ότι το Λαβάλ έγκρινε την αίτηση για το κοινοτικό κέντρο.

ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ ΤΩΝ
10 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΔΟΛΑΡΙΩΝ
Στην ειδική συνέλευση συμμετείχαν μόνο 298 μέλη… Στην παρουσίαση που έκανε ο Δρ. Αθηαινίτης για την κατασκευή του κοινοτικού κέντρου, ανέφερε ότι το κόστος θα είναι περίπου στα 16 με 17 εκατομμύρια. Ο ίδιος πιστεύει ατράνταχτα, ότι η σύμβαση αφού υπογραφτεί με την κυβέρνηση θα μπορεί να τροποποιηθεί «όπως εμείς θέλουμε». Μετά από πιέσεις, διαβάστηκε στη συνέλευση η νομική συμβουλή που έδωσε στη διοίκηση της κοινότητας ο γνωστός δικηγόρος και πρώην αξιωματούχος της κοινότητας, Γεράσιμος Αναλυτής.
Εν ολίγοις, στη γνωμάτευσή του αναφέρει, ότι η σύμβαση που πρόκειται να υπογράψει η κοινότητα είναι μονόπλευρη προς όφελος της κυβέρνησης. Ως επίλογο προειδοποιεί, ότι υπάρχει περίπτωση στο τέλος η κοινότητα να χρηματοδοτήσει εξ ολοκλήρου το κοινοτικό κέντρο, διότι η κυβέρνηση μπορεί για πολλές αιτίες -που είναι γραμμένες στις δεκάδες σελίδες της σύμβασης- να ζητήσει την επιστροφή των χρημάτων…
Δε θα αναφερθώ στους διαλόγους, τοποθετήσεις που έγιναν στη συνέλευση. Αυτό που πρότρεψε τη γενική συνέλευση να απορρίψει την πρόταση της διοίκησης – 93 ψήφοι υπέρ και 134 κατά – ήταν ως επί το πλείστων, η νομική συμβουλή του δικηγόρου Αναλυτή.
Θα ήταν παράλειψη μου, να μη δώσω συγχαρητήρια για την εξαίρετη καταμέτρηση ψήφων που έκανε με «βροντερή φωνή» ο συμπάροικος Παναγιώτης Χιώτης.

ΠΡΟΣ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ!
Στη συνέλευση, τόσο ο Ταμίας Νίκος Φούντας όσο και ο πρόεδρος της κοινότητας Δρ. Τσούκας, αναφέρθηκαν ότι υπάρχει πρόταση να πουληθεί το οικόπεδο της ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ για 18 εκατομμύρια, καθώς και τα τρία σχολικά κτήρια στο Λαβάλ για $12 εκατομμύρια. Η πρόταση έρχεται από μια εταιρεία από την Αμερική, η οποία θα επιτρέψει τα υπάρχοντα σχολεία να λειτουργήσουν για τρία χρόνια έως ότου κτιστεί το νέο υπερσύγχρονο σχολείο. Η προθεσμία της προσφοράς λήγει στις 30 Απριλίου 2025, και είναι κρίμα να πάει χαμένη.
Εφόσον εγκριθεί από το συμβουλευτικό και από το διοικητικό συμβούλιο, θα πρέπει να εγκριθεί από τα μέλη της κοινότητας σε γενική συνέλευση, το συντομότερο πριν το Πάσχα. Πιστεύω ότι σε αυτή τη συνέλευση τα μέλη θα υπερψηφίσουν την πρόταση πώλησης, η οποία θα επιτρέψει την ανέγερση νέου σχολικού συγκροτήματος.

Παγώνει η ηλεκτρική διασύνδεση με Κύπρο

0

Άτακτη υποχώρηση της Αθήνας
Γράφει ο δημοσιογράφος
Αλφόνσος Βιτάλης*
© slpress.gr

Στον επόμενο γύρο του περιβόητου ελληνοτουρκικού διαλόγου για το Αιγαίο και στην επόμενη συνάντηση Κορυφής μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού και του Τούρκου προέδρου, η Ελλάδα θα προσέλθει αποδυναμωμένη, καθώς με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχασε ένα ακόμα χαρτί.
Δίπλα στις κλιμακούμενες μονομερείς διεκδικήσεις της Τουρκίας σε βάρος της Ελλάδας, στο παράνομο τουρκολιβυκό Μνημόνιο για το οποίο όχι μόνο δεν έχει κινηθεί να ακυρώσει στο Διεθνές Δικαστήριο η Αθήνα, αλλά έχει δεχθεί να αποτελεί μέρος του ελληνοτουρκικού διαλόγου, τώρα η ελληνική πλευρά «παραμέρισε» – αναδιπλώθηκε πλήρως ως προς την άσκηση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων.
Διότι, τα όσα συνέβησαν με το περιβόητο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου και το επίσημο «πάγωμα» των εργασιών του, εξασθενούν ακόμα περισσότερο την όποια διαπραγματευτική θέση της Αθήνας και δίνουν ένα πολιτικό και διπλωματικό πλεονέκτημα στην τουρκική πλευρά, η οποία υπό την απειλή βίας, ή καλύτερα με την πολιτική της «κανονιοφόρου», εμπόδισε σε πρώιμο στάδιο την κατασκευή ενός έργου (ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου) για το οποίο υπάρχει απόφαση και χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είναι απολύτως συμβατό με το Διεθνές Δίκαιο.
Πρακτικά η κυβέρνηση απέφυγε τουλάχιστον σε αυτή τη φάση το ρίσκο για μια νέα όξυνση των σχέσεων με την Τουρκία, «παγώνοντας» την άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας και μάλιστα σε μια κρίσιμη περιοχή του Αιγαίου, υποκύπτοντας στους εκβιασμούς και τις απειλές της Τουρκίας.
Ουσιαστικά το έργο διεκόπηκε τον Ιούλιο του 2024 όταν στα νότια της Κάσου τουρκικά πολεμικά πλοία ανέκοψαν την πορεία του ιταλικού πλοίου που πραγματοποιούσε έρευνες για το έργο. Οι συνεχείς «παρενοχλήσεις» των Τούρκων συνεχίστηκαν και σε θαλάσσια περιοχή βορειοανατολικά της Κρήτης, όταν και πάλι πολεμικά πλοία της Τουρκίας απείλησαν τα ιταλικά ερευνητικά σκάφη. Η στάση των Τούρκων, σε μια φάση του έργου που δεν είχε καν προσεγγίσει την τοποθέτηση καλωδίου, αλλά καρκινοβατούσε στο αρχικό στάδιο των ερευνών, καθώς επίσης και η αδυναμία εξεύρεσης συμβιβασμού μέσω απευθείας ελληνοτουρκικών συζητήσεων, κατέστησαν τη συνέχιση εξαιρετικά δύσκολη.

ΠΑΓΩΝΕΙ Η ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ
Φαίνεται κατ’ αρχήν, πως η ελληνική πλευρά επιχειρεί να κερδίσει χρόνο, χωρίς περαιτέρω οικονομικό κόστος (με την απόφαση του ΑΔΜΗΕ να σταματήσει να πληρώνει τη γαλλική Nexans) και με σκοπό να διερευνήσει αν σε επόμενη φάση τα εμπόδια θα εκλείψουν. Στην παρούσα φάση, όπου η Άγκυρα προσπαθεί να εμβαθύνει τις σχέσεις της με την ΕΕ, καθετί μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως διαπραγματευτικό χαρτί και ως εκ τούτου τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί οριστικό.
Ωστόσο και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για το πως «αναδιπλώνεται» η Ελλάδα, είναι και το ότι έφυγαν και τα δύο ιταλικά ερευνητικά που δραστηριοποιούνταν στις έρευνες για την ηλεκτρική διασύνδεση. Το πρώτο που αναχώρησε ήταν το «NG Worker» πριν δύο βδομάδες για τη Σικελία και την Τετάρτη 5 Μαρτίου αναχώρησε και το ερευνητικό πλοίο «Ievoli Relume». Αν και υπάρχει η εκτίμηση στην Αθήνα ότι με την παύση πληρωμών προς τη γαλλική εταιρεία, η ελληνική πλευρά επιδιώκει την ενεργότερη εμπλοκή για την ομαλή υλοποίηση των ερευνών της Γαλλίας ως χώρας άμεσου ενδιαφέροντος, λόγω του συμβολαίου της Nexans, αλλά και του Ισραήλ και των ΗΠΑ, λόγω του ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Μόνο που η ουσία είναι πως η κυβέρνηση δεν ήταν προετοιμασμένη ούτε κατ’ ελάχιστον να «τρέξει» αυτό το έργο και κυρίως απροετοίμαστη για να αντιμετωπίσει πολιτικά και διπλωματικά τις απειλές της Άγκυρας, με αποτέλεσμα να χάσει διαπραγματευτικά ατού και να αναδιπλωθεί ως προς την άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας.

*Ο Αλφόνσος Βιτάλης είναι δημοσιογράφος. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Σύρο. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Κοινωνιολογία στο Παρίσι και στη συνέχεια έλαβε το μεταπτυχιακό του τίτλο στην Πολιτική Κοινωνιολογία. Από το 1990 εργάζεται ως πολιτικός και διπλωματικός συντάκτης και σχολιαστής σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικούς σταθμούς και τηλεοπτικά δίκτυα. Είναι επί χρόνια συνεργάτης της ΕΡΤ και του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου.

H συγκάλυψη της εργαστηριακής προέλευσης τουCOVID-19 είναι σκάνδαλο αντίστοιχο με το Watergate

0

Στην Κίνα όσοι προσπάθησαν να αποκαλύψουν την αλήθεια για την Covid-19 φέρεται να απειλήθηκαν ή δολοφονήθηκαν

Καθώς ο κόσμος συμπληρώνει πέντε χρόνια από την καταστροφική άφιξη της Covid-19, νέες αποκαλύψεις συνεχίζουν να αναδύονται σχετικά με την προέλευση του ιού, που οδήγησε την ανθρωπότητα σε αδιέξοδο – σύμφωνα με το ρεπορτάζ της dailymail.co.uk.*
Ενώ η Wuhan, μια πόλη που λίγοι είχαν ακούσει πριν από το 2020, είναι τώρα χαραγμένη στις μνήμες μας ως το επίκεντρο της πανδημίας, ένας αυξανόμενος αριθμός ειδικών και επιστημόνων ισχυρίζεται, ότι ο ιός ήταν αποτέλεσμα εργαστηριακής διαρροής από το Ινστιτούτο Ιολογίας της Wuhan. Ανησυχητικά, ορισμένοι ισχυρίζονται επίσης, ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες έπαιξαν ρόλο στη συγκάλυψη της πανδημίας.
Μια έρευνα-ντοκιμαντέρ της Sun υποστηρίζει, ότι η προσπάθεια της Κίνας να ρίξει την ευθύνη για την πανδημία σε μια τοπική, υγρή αγορά, ήταν μέρος μιας συντονισμένης προσπάθειας απόκρυψης της αλήθειας, σχετικά με ένα πιθανό βιολογικό όπλο.
Ενώ δημόσια, πολλοί επιστήμονες απέρριψαν την ιδέα μιας εργαστηριακής διαρροής, στα παρασκήνια, ορισμένοι έχουν συζητήσει ιδιωτικά αυτή την πιθανότητα. Μια πηγή είπε: «Το Watergate δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με αυτό. Αυτό είναι το Chernobyl της βιολογίας».
Ο Dr Robert Redfield, πρώην επικεφαλής των Κέντρων Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ (CDC), είπε ότι λίγους μήνες πριν από την παγκόσμια επιδημία, ο κινεζικός στρατός ανέλαβε τον έλεγχο του ινστιτούτου, «σκουπίζοντας» τις βάσεις δεδομένων του και εγκαθιστώντας νέα συστήματα. Επεσήμανε επίσης τις αναφορές εργαστηριακών ερευνητών που αρρώστησαν ήδη από το Νοέμβριο του 2019, πολύ πριν δημοσιοποιηθούν τα πρώτα κρούσματα της Covid-19.
«Νομίζω ότι τότε ξεκίνησε η πανδημία», είπε ο Dr Redfield, προσθέτοντας ότι η κατάσταση γρήγορα κλιμακώθηκε σε «φρενήρη συγκάλυψη που κρατούσε τον Κινέζο Πρόεδρο Xi Jinping ξύπνιο τις νύχτες».
Ο Dr Redfield μίλησε επίσης για τις προσπάθειες του πρώην προέδρου Donald Trump να στείλει μια ομάδα στη Wuhan για να ερευνήσει την προέλευση του ιού, αλλά η Κίνα τις αγνόησε. Ο ιολόγος επεσήμανε ότι η Covid-19 ήταν «έτοιμος» για μετάδοση σε άνθρωπο, προκαλώντας αμέσως ανησυχίες στους ειδικούς για την προέλευσή της.
Το ντοκιμαντέρ της Sun υπογραμμίζει επίσης τη συμμετοχή της αμερικανικής χρηματοδότησης στην έρευνα του Ινστιτούτου της Wuhan. Ο ζωολόγος Peter Daszak, βασικό πρόσωπο στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι ασθένειες μεταπηδούν από τα ζώα στους ανθρώπους, βρισκόταν πίσω από την EcoHealth Alliance, έναν οργανισμό που εξασφάλισε εκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση από την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την έρευνα για ιούς. Η ομάδα του Daszak πρότεινε πειράματα που θα χειρίζονταν ιούς παρόμοιους με αυτόν που προκάλεσε την Covid-19, πυροδοτώντας σοβαρά ερωτήματα σχετικά με το εάν αυτά τα πειράματα διεξήχθησαν πριν καν εγκριθεί η επιχορήγηση.
Τον Ιανουάριο του 2023, στην EcoHealth Alliance και στον Daszak απαγορεύτηκε να λαμβάνουν ομοσπονδιακή χρηματοδότηση για πέντε χρόνια, μετά τους ισχυρισμούς ότι η έρευνά τους συνέβαλε στην επιδημία. Ωστόσο, η οργάνωση έχει αρνηθεί κατηγορηματικά οποιαδήποτε αδικοπραγία και επιμένει ότι η εργασία της στο Ινστιτούτο της Wuhan δεν είχε καμία σχέση με την πανδημία.
Η ιδέα μιας εργαστηριακής διαρροής απορρίφθηκε ευρέως στα πρώτα στάδια της πανδημίας, αλλά άρχισε να κερδίζει δυναμική, ειδικά στις ΗΠΑ και την Κίνα. Ακόμη και επιστήμονες που συμμετείχαν στην επιδραστική εργασία «Proximal Origins», η οποία απέρριψε από την αρχή τη θεωρία της εργαστηριακής διαρροής, άρχισαν να εκφράζουν αμφιβολίες κατ’ ιδίαν.
Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που ήρθαν στην κατοχή ερευνητικών δημοσιογράφων αποκάλυψαν, ότι ορισμένοι επιστήμονες πίστευαν ότι ο ιός φαινόταν να ήταν «προ-προσαρμοσμένος» για ανθρώπινη μετάδοση.
Στην Κίνα, όσοι προσπάθησαν να αποκαλύψουν την αλήθεια για την Covid-19 φέρεται να απειλήθηκαν ή δολοφονήθηκαν. Η Dr Li-Meng Yan, μια πληροφοριοδότης που εργαζόταν στο παρελθόν για τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας στο Χονγκ Κονγκ, ισχυρίστηκε ότι αναγκάστηκε να αποχωρήσει μετά από έρευνα για τον ιό. Η ίδια αποκάλυψε ότι είχε προειδοποιηθεί να κρατήσει μυστικά τα ευρήματά της, διαφορετικά θα αντιμετώπιζε τρομερές συνέπειες.
Ο πρώην αξιωματούχος του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ, David Asher, χαρακτήρισε τη μη σωστή διερεύνηση της προέλευσης του ιού ως τη «μεγαλύτερη αποτυχία στον τομέα των πληροφοριών από το Pearl Harbour».
Συνέκρινε το σκάνδαλο με εκείνο του Watergate, προσθέτοντας ότι η συγκάλυψη της προέλευσης της Covid-19 δεν ήταν παρά μια «ντροπή».
*www.dailymail.co.uk/news/article-14474437/scientists-lab-leak-wuhan-covid19-cover-outbreak.html

Αμετάβλητο το ποσοστό ανεργίας(6,6%) το Φεβρουάριο στον Καναδά

0

Στο Κεμπέκ το χαμηλότερο (5,3%), στη Νέα Γη
και το Λάμπραντορ το υψηλότερο (10,5%)

Το ποσοστό ανεργίας παρέμεινε αμετάβλητο στο 6,6% το Φεβρουάριο στον Καναδά, μετά από μειώσεις το Δεκέμβριο (-0,2 ποσοστιαίες μονάδες) και τον Ιανουάριο (-0,1 ποσοστιαίες μονάδες). Το ποσοστό ανεργίας είχε προηγουμένως ανοδική τάση, από 5% το Μάρτιο του 2023 σε πρόσφατο υψηλό 6,9% το Νοέμβριο του 2024.
Το ποσοστό ανεργίας εξάλλου, μειώθηκε κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες στο 5,4% το Φεβρουάριο για τις γυναίκες βασικής ηλικίας. Για τους άνδρες βασικής ηλικίας, το ποσοστό αυξήθηκε κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες στο 5,9%, λόγω της αύξησης του αριθμού των ατόμων που αναζητούν εργασία. Μεταξύ των νέων, το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε κατά 0,7 ποσοστιαίες μονάδες στο 12,9% το Φεβρουάριο, μετά από παρόμοια μείωση τον Ιανουάριο (-0,6 ποσοστιαίες μονάδες).
Κατά τη διάρκεια αυτής της δίμηνης περιόδου, ο αριθμός των νέων ανέργων που αναζητούσαν εργασία μειώθηκε κατά 41.000 (-9,3%), ενώ η απασχόληση των νέων αυξήθηκε κατά 22.000 (+0,8%). Το ποσοστό ανεργίας των νέων είχε προηγουμένως αγγίξει υψηλό 12ετίας 14,2% τον Αύγουστο και το Δεκέμβριο του 2024 (εξαιρουμένων των ετών 2020 και 2021, κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19) ακολουθώντας έντονη ανοδική τάση κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2023 και του 2024.

ΣΤΑΘΕΡΗ Η ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Η απασχόληση παρέμεινε σταθερή το Φεβρουάριο (+1.100, +0,0%), μετά από τρεις διαδοχικές μηνιαίες αυξήσεις συνολικού ύψους 211.000 (+1%) το Νοέμβριο, το Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο. Σε ετήσια βάση, η απασχόληση αυξήθηκε κατά 387.000 (+1,9%) το Φεβρουάριο.
Το ποσοστό του πληθυσμού ηλικίας 15 ετών και άνω που απασχολείται, παρέμεινε αμετάβλητο στο 61,1% το Φεβρουάριο. Αυτό ακολουθεί τρεις συνεχόμενους μήνες αυξήσεων. Το ποσοστό απασχόλησης είχε προηγουμένως μειωθεί κατά 1,7 ποσοστιαίες μονάδες από τον Απρίλιο του 2023 έως τον Οκτώβριο του 2024, καθώς η αύξηση της απασχόλησης ξεπεράστηκε από την αύξηση του πληθυσμού.
Η αύξηση του πληθυσμού ηλικίας 15 ετών και άνω στην Έρευνα Εργατικού Δυναμικού (ΕΕΔ) έχει επιβραδυνθεί τους τελευταίους μήνες. Η ανάπτυξη το Φεβρουάριο του 2025 (+47.000, +0,1%) ήταν μικρότερη από το ήμισυ αυτής που καταγράφηκε 12 μήνες νωρίτερα (+97.000, +0,3%) και η βραδύτερη από τον Απρίλιο του 2022. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες επίσημες εκτιμήσεις πληθυσμού, το τρίτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε η βραδύτερη τριμηνιαία αύξηση του πληθυσμού από το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Ο αριθμός των εργαζομένων επίσης στον ιδιωτικό τομέα άλλαξε ελάχιστα το Φεβρουάριο, μετά από αυξήσεις το Δεκέμβριο (+39.000, +0,3%) και τον Ιανουάριο (+57.000, +0,4%). Η απασχόληση στο δημόσιο τομέα και η αυτοαπασχόληση άλλαξαν επίσης ελάχιστα το Φεβρουάριο.

ΧΑΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΧΙΟΝΟΘΥΕΛΛΕΣ
Οι συνολικές πραγματικές ώρες εργασίας μειώθηκαν κατά 1,3% το Φεβρουάριο – τημεγαλύτερη μηνιαία πτώση από τον Απρίλιο του 2022. Σε ετήσια βάση, οι συνολικές πραγματικές ώρες εργασίας αυξήθηκαν κατά 0,5% το Φεβρουάριο του 2025. Αξιοσημείωτες χειμερινές καταιγίδες έθαψαν τμήματα του Κεντρικού και Ανατολικού Καναδά στο χιόνι καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας αναφοράς (από τις 9 έως τις 15 Φεβρουαρίου).
Συνολικά, 429.000 εργαζόμενοι έχασαν ώρες εργασίας λόγω των καιρικών συνθηκών για μέρος της εβδομάδας. Αυτό ήταν περισσότερο από τέσσερις φορές υψηλότερο από το μέσο αριθμό εργαζομένων που έχασαν ώρες εργασίας λόγω καιρικών συνθηκών το Φεβρουάριο τα προηγούμενα πέντε χρόνια (96.000).

ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗ ΝΕΑ
ΣΚΩΤΙΑ, ΣΤΑΘΕΡΗ ΣΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΕΠΑΡΧΙΕΣ
Η απασχόληση μειώθηκε στη Νέα Σκωτία το Φεβρουάριο (-4.300, -0,8%), όλοι σε μερική απασχόληση. Το ποσοστό ανεργίας στην επαρχία αυξήθηκε κατά 0,7 ποσοστιαίες μονάδες στο 6,6% το μήνα, αλλά άλλαξε ελάχιστα σε ετήσια βάση.
Το Φεβρουάριο, όλες οι επαρχίες εκτός από τη Νέα Σκωτία κατέγραψαν μικρή αλλαγή στην απασχόληση. Σε όλες τις επαρχίες, το ποσοστό ανεργίας το Φεβρουάριο ήταν χαμηλότερο στο Κεμπέκ (5,3%), ακολουθούμενο από το Σασκάτσουαν (5,4%), ενώ ήταν υψηλότερο στη Νέα Γη και το Λαμπραντόρ (10,5%).
Στο Κεμπέκ, η απασχόληση παρέμεινε σταθερή για τρίτο συνεχόμενο μήνα το Φεβρουάριο. Σε ετήσια βάση, η απασχόληση στην επαρχία αυξήθηκε κατά 81.000 (+1,8%), με τα κέρδη να συγκεντρώνονται το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Το ποσοστό ανεργίας στην επαρχία παρέμεινε σταθερό το Φεβρουάριο (στο 5,3%) και αυξήθηκε κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες σε ετήσια βάση, καθώς περισσότεροι άνθρωποι αναζητούσαν εργασία.
Στο Οντάριο, η απασχόληση άλλαξε ελάχιστα (+17.000, +0,2%), μετά από αύξηση 32.000 το Δεκέμβριο και 39.000 τον Ιανουάριο. Ο αριθμός των ατόμων που αναζητούν εργασία στο Οντάριο μειώθηκε το Φεβρουάριο (-21.000, -3,1%), γεγονός που συνέβαλε στη μείωση του ποσοστού ανεργίας στην επαρχία κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες – στο 7,3%.
© ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΚΑΝΑΔΑ

Ta NEA volume 19-10

0

The current issue of the Greek Canadian News Ta NEA volume 19-10 published March 14th, 2025.
Covering news from Greece, local news, politics, sports and other newsworthy events.
(Click on the image to read the paper.)

Ο Καναδάς δεν είναι αθώοςστο δασμολογικό πόλεμο

0

Αξίζουμε τα γεγονότα

Γράφει ο δημοσιογράφος
Κέβιν Κλάιν
© THE WINNIPEG SUN

Τις τελευταίες εβδομάδες έχει «δαιμονοποιηθεί» η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ και ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, όσον αφορά τον Εμπορικό Πόλεμο με τους Δασμούς, που φαίνεται ότι έχει ξεκινήσει κατά του Καναδά, αλλά και κατά του Μεξικό, της Κίνας ακόμα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι όμως έτσι; Έχει με άλλα λόγια την Αποκλειστική Ευθύνη ο Ντόναλντ Τραμπ γι’ αυτή την κατάσταση, ή μήπως η αλήθεια έχει και άλλες… αποχρώσεις;
Κανείς δεν έχει τη… διάθεση να αποενοχοποιήσει το νέο κάτοικο του Λευκού Οίκου, όμως είναι δημοσιογραφικά δεοντολογικό, να εξετάζουμε και την άλλη… όψη του νομίσματος. Η οποία μάλιστα είναι… καναδική!
Σύμφωνα λοιπόν με το δημοσιογράφο Κέβιν Κλάιν, της «The Winnipeg Sun», είναι εύκολο να δείχνουμε με το… δάχτυλο τις ΗΠΑ όταν φουντώνουν οι εμπορικές εντάσεις, αλλά πόσο συχνά σταματάμε για να κοιτάξουμε στον καθρέφτη; Ενώ οι Καναδοί πολιτικοί και οι ηγέτες της βιομηχανίας θρηνούν για τους αμερικανικούς δασμούς και τις εμπορικές πολιτικές, σπάνια αναγνωρίζουν τους υψηλούς δασμούς που επιβάλλει ο Καναδάς στα αμερικανικά προϊόντα. Δεν είμαστε αθώοι στο δασμολογικό πόλεμο, και είναι καιρός οι Καναδοί να διεξαγάγουν σοβαρή συζήτηση, σχετικά με τις προστατευτικές πολιτικές που αυξάνουν τις τιμές μας και περιορίζουν τον ανταγωνισμό.

ΟΙ ΥΨΗΛΟΙ ΔΑΣΜΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΑΔΑ
ΣΤΑ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Σύμφωνα με τη συμφωνία USMCA (CUSMA), οι ΗΠΑ έχουν συγκεκριμένες κατανομές γαλακτοκομικών ποσοστώσεων που επιτρέπουν περιορισμένες εισαγωγές, με χαμηλό ή μηδενικό δασμό. Ωστόσο, όταν τα αμερικανικά γαλακτοκομικά προϊόντα υπερβαίνουν αυτές τις ποσοστώσεις, ο Καναδάς επιβάλλει μερικούς από τους υψηλότερους δασμούς παγκοσμίως.
Οι αριθμοί είναι συγκλονιστικοί: το τυρί αντιμετωπίζει δασμό 245,5%, το βούτυρο φορολογείται με 298,5% και το γάλα που υπερβαίνει την ποσόστωση, επιβαρύνεται με δασμό έως και 292,5%, μαζί με πρόσθετα τέλη ανά λίτρο.
Αυτά τα τιμολόγια δεν υπάρχουν για την προστασία των καταναλωτών. Αντ’ αυτού, χρησιμεύουν για να προστατεύσουν μια μικρή ομάδα πλούσιων παικτών της βιομηχανίας εις βάρος όλων των άλλων.

Η ΥΨΗΛΗ ΤΙΜΗ ΤΩΝ ΚΑΝΑΔΙΚΩΝ
ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Το σύστημα διαχείρισης εφοδιασμού του Καναδά, που συχνά πωλείται στο κοινό ως τρόπος υποστήριξης των τοπικών αγροτών, είναι κυρίως ένα μοντέλο προστατευτισμού, που περιορίζει τις εισαγωγές και διατηρεί τις τιμές τεχνητά υψηλές.
Οι Καναδοί καταναλωτές πληρώνουν περισσότερα για γαλακτοκομικά, πουλερικά και αυγά από τους Αμερικανούς γείτονές μας. Στην πραγματικότητα, το καναδικό γάλα κοστίζει έως και δύο φορές περισσότερο από το γάλα των ΗΠΑ, λόγω αυτών των περιορισμών.
Η Καναδική Επιτροπή Γαλακτοκομικών Προϊόντων, η οποία καθορίζει την τιμή του γάλακτος, έχει αυξήσει τις τιμές πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, επικαλούμενη το αυξανόμενο κόστος, ωστόσο το αποτέλεσμα είναι μεγαλύτερη πίεση στα νοικοκυριά που ήδη αντιμετωπίζουν τον πληθωρισμό.
Τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν είναι ο μόνος τομέας, όπου ο Καναδάς περιορίζει σημαντικά τις αμερικανικές εισαγωγές. Οι βιομηχανίες πουλερικών και αυγών λειτουργούν υπό το ίδιο προστατευτικό πλαίσιο, με δασμούς ύψους 238% για το κοτόπουλο, 154% για τη γαλοπούλα και σχεδόν 170% για τα αυγά. Εάν αγοράζετε αυτά τα προϊόντα στον Καναδά, πληρώνετε πολύ περισσότερα από τους καταναλωτές στις ΗΠΑ, επειδή η κυβέρνηση έχει αποκλείσει τον ανταγωνισμό.
Εν τω μεταξύ, η βιομηχανία οινοπνευματωδών ποτών είναι ένας άλλος τομέας όπου τιμωρούνται οι καναδοί καταναλωτές. Οι εισαγωγές αμερικανικού ουίσκι, μπέρμπον και άλλων αλκοολούχων ποτών, υπόκεινται σε δασμούς έως και 100%, συν επαρχιακές προσαυξήσεις που μπορούν να διπλασιάσουν ή να τριπλασιάσουν την τελική τιμή.

Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΣΤΟ ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΚΟ
ΠΟΛΕΜΟ ΕΙΝΑΙ ΚΡΑΥΓΑΛΕΑ
Η υποκρισία είναι κραυγαλέα. Οι καναδοί ηγέτες καταδικάζουν γρήγορα τον προστατευτισμό όταν συμβαίνει σε εμάς, ωστόσο συμμετέχουν ενεργά στο ίδιο παιχνίδι. Πρόσφατα, η Κίνα επέβαλε δασμό 100% σε ορισμένα καναδικά προϊόντα χοιρινού κρέατος και βοείου κρέατος, παραλύοντας βιομηχανίες που εξαρτώνται από τις εξαγωγές. Ο Καναδάς είναι εξοργισμένος όταν η Κίνα θεσπίζει προστατευτικές πολιτικές, ζητώντας δίκαιο εμπόριο και διεθνή συνεργασία. Ωστόσο, όταν επιβάλλουμε δασμούς 300% στα αμερικανικά γαλακτοκομικά προϊόντα, το δικαιολογούμε ως απαραίτητο για την οικονομία.
Οι εμπορικοί πόλεμοι δε διεξάγονται μεμονωμένα. Εάν είμαστε πρόθυμοι να επιτεθούμε στους νότιους γείτονές μας με ακραίους δασμούς, θα πρέπει πραγματικά να εκπλαγούμε όταν αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο; Δεν είναι τυχαίο ότι κατά τη διάρκεια προηγούμενων εμπορικών διαφορών ΗΠΑ-Καναδά, η Ουάσιγκτον επέβαλε δασμούς στον καναδικό χάλυβα και αλουμίνιο. Ο Καναδάς απάντησε με τους δικούς του δασμούς αντιποίνων, αλλά αντί να αντιμετωπίσουμε το βασικό πρόβλημα, συνεχίζουμε να παίζουμε ένα παιχνίδι που βλάπτει τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές και στις δύο πλευρές των συνόρων.

ΕΙΝΑΙ Ο ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ
ΚΑΝΑΔΑ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ;
Είναι καιρός να θέσουμε το δύσκολο ερώτημα: Είναι ο προστατευτισμός του Καναδά το πραγματικό ζήτημα;
Εάν τα γαλακτοκομικά, τα πουλερικά και άλλες βιομηχανίες μας, προσφέρουν πραγματικά ένα ανώτερο προϊόν σε ανταγωνιστική τιμή, γιατί χρειάζονται τεράστιους δασμούς για να επιβιώσουν; Η αλήθεια είναι ότι το σύστημά μας δεν αφορά την προστασία των οικογενειακών γεωργικών εκμεταλλεύσεων – πρόκειται για την προστασία των εταιρικών συμφερόντων που επωφελούνται από τον περιορισμένο ανταγωνισμό και τους κυβερνητικούς ελέγχους τιμών.
Το κόστος αυτών των πολιτικών είναι τεράστιο. Όχι μόνο οι Καναδοί πληρώνουν περισσότερα για βασικά αγαθά, αλλά οι επιχειρήσεις εμποδίζονται επίσης από την περιορισμένη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές. Τόσο οι επιχειρηματίες όσο και οι καταναλωτές πρέπει να απαιτούν απαντήσεις.
◙ Γιατί είμαστε εγκλωβισμένοι σε ένα ξεπερασμένο σύστημα που ανταμείβει τους λίγους και τιμωρεί τους πολλούς;
◙ Γιατί συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε πολιτικές που διατηρούν τις τιμές υψηλές, περιορίζουν τις επιλογές και πιέζουν την οικονομία μας;
Δίκαιο εμπόριο σημαίνει ότι και οι δύο πλευρές παίζουν με τους ίδιους κανόνες.
Ο Καναδάς δεν μπορεί να αναμένει να επιβάλει δασμούς 300% στα αμερικανικά γαλακτοκομικά προϊόντα, ενώ απαιτεί ελεύθερη πρόσβαση στις αγορές των ΗΠΑ. Δεν μπορούμε να φωνάζουμε άσχημα, όταν η Κίνα ή οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμούς στα προϊόντα μας, ενώ υπερασπίζονται τις δικές μας προστατευτικές πολιτικές.
Αν θέλουμε μια ισχυρότερη οικονομία, χαμηλότερες τιμές καταναλωτή και ένα πραγματικά ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον, πρέπει να διεξαγάγουμε μια ειλικρινή συζήτηση σχετικά με το ρόλο του Καναδά στις εμπορικές διαμάχες.
Οι Καναδοί αξίζουν τα γεγονότα, όχι μόνο την πολιτική περιστροφή από εκείνους που επωφελούνται από το status quo. Είναι καιρός να επανεξετάσουμε την προσέγγισή μας και να αναγνωρίσουμε, ότι η πραγματική οικονομική ανάπτυξη προέρχεται από τον ανταγωνισμό και όχι από τον προστατευτισμό.

Η πηγή του άρθρου εδώ: winnipegsun.com/opinion/columnists/klein-canada-not-completely-innocent-in-the-tariff-war-we-deserve-the-facts