Home Blog Page 92

Ανακήρυξη και οριοθέτηση ΑΟΖ με την Ελλάδα ζητεί η Κύπρος!

0

Δυσφορία στη Λευκωσία από το γεγονός ότι η Αθήνα ζητεί άδεια από την Άγκυρα για την πόντιση του καλωδίου ◘ Τι λένε διπλωματικές πηγές λίγο πριν την κρίσιμη πενταμερή για το Κυπριακό το Μάρτιο

Στην κόψη του ξυραφιού κινούνται οι συνομιλίες για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό, με φόντο τη διεξαγωγή της άτυπης πενταμερούς το Μάρτιο. Η τουρκική πλευρά επιμένει στη λύση των δύο κρατών, κάτι που απορρίπτουν κατηγορηματικώς Αθήνα και Λευκωσία, ενώ η Άγκυρα ενισχύει τις διπλωματικές της προσπάθειες για την αναγνώριση του ψευδοκράτους, όπως συνέβη προ ολίγων ημερών, λαμβάνοντας τη στήριξη του Πακιστάν.
Σε μια ακόμη πρωτοφανή πρόκληση, ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Τουρκίας στον ΟΗΕ, πρέσβυς Αχμέτ Γιλντίζ, διαβίβασε στο Γ.Γ. του ΟΗΕ επιστολή του Μεχμέτ Ντάνα, ο οποίος υποτίθεται ότι εκπροσωπεί το ψευδοκράτος, με την οποία καταγγέλλει «παραβιάσεις του εναερίου χώρου», ζητώντας την κυκλοφορία της ως επίσημου εγγράφου της Γενικής Συνελεύσεως και του Συμβουλίου Ασφαλείας.
Στην επιστολή του ο κ. Ντάνα ισχυρίζεται ότι το 2024 υπήρξαν «παραβιάσεις του εναερίου χώρου» του ψευδοκράτους από την Κυπριακή Δημοκρατία και την Ελλάδα. Χαρακτήρισε δε αυτές τις ενέργειες ως «πρόκληση και κατάφωρη παραβίαση της κυριαρχίας» του ψευδοκράτους, υποστηρίζοντας ότι «απειλούν την ασφάλεια της διεθνούς πολιτικής αεροπορίας και θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των επιβατών»! Μέσα σε αυτό το πολύ αρνητικό κλίμα, διπλωματικές πηγές εκτιμούν ότι η πενταμερής στη Γενεύη ίσως είναι η τελευταία ευκαιρία για λύση, με το δίλημμα να είναι το εξής: Ομοσπονδία ή διχοτόμηση;
Οι ίδιες πηγές εκτιμούν μάλιστα, ότι οσονούπω θα αρχίσει το γνωστό παιχνίδι ανταλλαγής ευθυνών και το μείζον είναι, εν προκειμένω, να μην κατηγορηθεί η Λευκωσία για τυχόν αδιέξοδο των συνομιλιών. Εντούτοις, ο κατοχικός ηγέτης Ερσίν Τατάρ επιμένει ότι η πρόταση για δύο κράτη «δεν είναι απλά στρατηγική, αλλά η μόνη φόρμουλα λύσης», κάτι που ωστόσο όπως μαθαίνουμε, δε βρίσκει ευήκοα ώτα ούτε στον ΟΗΕ αλλά ούτε και στη Βρετανία. Αυτό σημαίνει, ότι ένα νέο αδιέξοδο θα χρεωθεί σε αυτήν, με ότι αυτό συνεπάγεται για το διακαή της πόθο περί αναγνωρίσεως του ψευδοκράτους.
Ενώ δε θα είναι και το ιδανικότερο σενάριο ούτε για την Τουρκία, την ώρα που προσπαθεί να προβάλλει εαυτόν ως ισχυρή περιφερειακή δύναμη, όπως δείχνει με τις κινήσεις της στη Συρία αλλά και προ ολίγων ημερών με την προσπάθεια μεσολαβήσεως για τη λήξη του πολέμου με τον Ερντογάν να τάσσεται υπέρ της «εδαφικής ακεραιότητας» της Ουκρανίας, την ίδια ώρα που επιμένει με την παραμονή του κατοχικού στρατού στην Κύπρο!
Εν τω μεταξύ, οι συνομιλίες μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας έχουν παγώσει, με το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδος-Τουρκίας συνεχώς να μετατίθεται, χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί κάποια ημερομηνία διεξαγωγής του μέχρι τον Απρίλιο.
Όπως δεν έχει οριστικοποιηθεί ούτε η ημερομηνία πραγματοποιήσεως της πενταμερούς, καθώς η αρχικώς προβλεφθείσα ημερομηνία για τις 17-18 Μαρτίου δεν επιβεβαιώνεται από την κυπριακή πλευρά. Σε κάθε περίπτωση, όπως μας έλεγε διπλωματική πηγή, η Λευκωσία αναμένει περισσότερα από την Αθήνα, όπως «την ανακήρυξη ΑΟΖ με την Κύπρο και να μη ζητάτε την άδεια της Τουρκίας στις εργασίες ποντίσεως των καλωδίων»!
Προφανώς αναφέρεται στο επεισόδιο του περασμένου καλοκαιριού στην Κάσο, που η Τουρκία απαίτησε να της ζητηθεί άδεια για τη συνέχιση του εργασιών από το ιταλικό ερευνητικό σκάφος, ενώ προ δύο εβδομάδων τουρκικές κορβέτες παρενόχλησαν δύο ιταλικά ερευνητικά σκάφη βόρεια της Κρήτης, λέγοντας τους χαρακτηριστικά δια ασυρμάτου ότι κινούνται παρανόμως και ότι πρόκειται «για μια οριοθετημένη περιοχή».
Έχει άλλωστε αναφερθεί κατ’ επανάληψη, ότι η Ελλάδα μαζί με την Κύπρο διαθέτουν έξι φορές μεγαλύτερη θαλάσσια έκταση (ΑΟΖ) από την Τουρκία. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι αν Αθήνα και Λευκωσία είχαν προχωρήσει συντεταγμένα στην αξιοποίηση των ενεργειακών κοιτασμάτων τους – η κατεχόμενη Κύπρος πάντως υπέγραψε την περασμένη εβδομάδα με την Αίγυπτο για εξαγωγή αερίου – σήμερα ο ελληνισμός θα ήτο ο κυρίαρχος της Ανατολικής Μεσογείου.
Κρίσιμος θεωρείται φυσικά και ο αμερικανικός παράγοντας και ποια θα είναι η στάσις της νέας κυβερνήσεως, όσον αφορά την Ανατολική Μεσόγειο. Πάντως η Λευκωσία, σε αντίθεση με την Αθήνα, έχει ανοίξει διαύλους επικοινωνίας με την κυβέρνηση Τραμπ, καθώς υπήρξε συνάντηση του Κύπριου υπουργού Αμύνης, Βασίλη Πάλμα, με τον Αναπληρωτή Βοηθό Υπουργού Άμυνας των ΗΠΑ, Ντέιβιντ Μπέικερ, στη διάσκεψη του Μονάχου. Η αμυντική συνεργασία των δύο χωρών συνεχίζεται απρόσκοπτα, ενώ είναι σε εξέλιξη η προσπάθεια αναβαθμίσεως της Αεροπορικής Βάσης «Ανδρέας Παπανδρέου» στην Πάφο.
Ωστόσο, είναι γεγονός, ότι ο νέος Αμερικανός Πρόεδρος είναι απρόβλεπτος και το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή η αμερικανική πλευρά επέλεξε να συνομιλήσει πρώτα με την Άγκυρα και όχι με την Αθήνα, δεν είναι και τόσο ελπιδοφόρο.

ΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές με βαθιά γνώση των διαπραγματεύσεων, υπάρχει η άποψις ότι η σκληρή στάσις Τατάρ για δύο κράτη εντάσσεται στη γενικότερη τουρκική τακτική του παζαριού. Και κάποια στιγμή η τουρκοκυπριακή πλευρά, υπό τις οδηγίες της Άγκυρας, θα γίνει πιο διαλλακτική.
Αυτό που ουσιαστικά επιδιώκει η Τουρκία είναι να αναγνωρισθούν τα «κυριαρχικά δικαιώματα» του ψευδοκράτους, σε περίπτωση που οι συνομιλίες καταλήξουν σε αδιέξοδο με υπαιτιότητα της ελληνοκυπριακής πλευράς.
Στο πλαίσιο αυτό θεωρείται καθοριστική και η έκβασις των εκλογών του ψευδοκράτους που αναμένεται να πραγματοποιηθούν τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με πηγές, υπάρχει πιθανότητα η Άγκυρα να στηρίξει εκ νέου τον Τατάρ, ωστόσο γίνονται προσπάθειες να πεισθεί να κατέβει στις εκλογές ο εγγονός του Ντενκτάς, που είναι πρέσβυς της Τουρκίας στη Βαρσοβία.
Πάντως ο Τατάρ δέχεται ήδη κριτική από τον Πρόεδρο του Ρεπουμπλικανικού Τουρκικού Κόμματος (ΡΤΚ), Τουφάν Έρχιουρμαν, ο οποίος διαφωνεί μεν με τη λύση των δύο κρατών, υποστηρίζει ωστόσο τα περί «πολιτικής ισότητος» των Τουρκοκυπρίων.
Συγκεκριμένα, χρησιμοποιώντας πιο μετριοπαθή γλώσσα από τον αντίπαλο του, ο ηγέτης της αξιωματικής αντιπολιτεύσεως του ψευδοκράτους θεωρεί ότι η πολιτική ισότητα είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση του «ίσου διεθνούς καθεστώτος» και της «ίσης κυριαρχίας», που – όπως εξηγεί – είναι ο διαμοιρασμός στη βάση της πολιτικής ισότητας, με τους Ελληνοκύπριους εξίσου κυρίαρχους με τους Τουρκοκύπριους.
«Σε αυτό το πλαίσιο, θα υπάρχουν δύο ισότιμα συνιστώντα κράτη (τουρκοκυπριακά και ελληνοκυπριακά συνιστώντα κράτη), όλες οι κρατικές εξουσίες, εκτός από αυτές που αναφέρονται στο Σύνταγμα, θα ανήκουν στα συνιστώντα κράτη και τα συνιστώντα κράτη θα ασκούν αυτές τις εξουσίες χωρίς καμία παρέμβαση από το ομοσπονδιακό κράτος». Ομιλεί με λίγα λόγια για μια χαλαρή ομοσπονδία, στην οποία οι Τουρκοκύπριοι θα ωφελούνται από όλα τα προνόμια ενός κράτους μέλους της ΕΕ, ανοίγοντας την κερκόπορτα στην Τουρκία.
Συνεπώς, το μείζον θέμα για την ελληνοκυπριακή πλευρά είναι το πόσοι Τουρκοκύπριοι θα θεωρηθούν νόμιμοι κάτοικοι στην περίπτωση μια λύσεως, όπως χαρακτηριστικά μας επισημαίνουν πολύ έμπειρες διπλωματικές πηγές. Και αυτό, διότι οι ισορροπίες έχουν αλλάξει άρδην με την εισβολή των εποίκων στην πολύπαθη νήσο. Και το πάλαι ποτέ 18% αγγίζει πλέον το 50% και ο καθένας αντιλαμβάνεται τι θα σήμαινε για το μέλλον του ελληνισμού, αν παραχωρούνταν σε τόσο μεγάλο αριθμό Τουρκοκυπρίων αυξημένα δικαιώματα.
Τούτων δοθέντων είναι σαφές, ότι στην Κύπρο θα δοθεί η ύστατη μάχη για την επιβίωση του ελληνισμού. Και η Αθήνα οφείλει να συνδράμει τη Λευκωσία με κάθε δυνατό τρόπο, με κάθε δυνατό μέσο, δείχνοντας πυγμή και αποφασιστικότητα. Αυτό τουλάχιστον επιτάσσει η «σωστή πλευρά της ιστορίας»…
ΜΥΡΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ
© ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΕΣΤΙΑ»

Ύπνος ελαφρύς και ονειροπόλος

0

του Δημήτρη Ηλία

Τι έκαναν οι κυβερνήσεις μας για να μας προστατέψουν από την άκρως προβλέψιμη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί τώρα; Στην ουσία, ο μεγαλύτερος σύμμαχός μας από το νότο, απειλεί την εθνική μας κυριαρχία, μέσω του καταδικασμένου εγκληματία προέδρου του και της ομάδας των υπέρ-δισεκατομμυριούχων «φίλων» του. Τον ξέραμε ποιος είναι, σχεδόν μια δεκαετία.

Πίστευαν οι πολιτικοί μας, ότι με τον Μπάιντεν η Αμερική γύρναγε πίσω στον παλιό «καλό» εαυτό της; Πόσο πρέπει να στρουθοκαμηλίσει κανείς για να καταλάβει, ότι όταν η μισή Αμερική ψηφίζει MAGA, η επανεκλογή του Τράμπ ήταν μονόδρομος;

Η εξάρτησή μας από το αμερικανικό εμπόριο είναι ακόμα τεράστια. Κανονικά ο Καναδάς έπρεπε να είναι υπερδύναμη. Να είχαμε επενδύσει από καιρό σε άλλες αγορές για τον τεράστιο ορυκτό μας πλούτο, τις σπάνιες γαίες, την ξυλεία, την ενέργεια και όλα τα άλλα αγαθά που παράγουμε. Τώρα, στην τούρλα του Σαββάτου, που απειλούμαστε με δασμούς, θυμηθήκαμε την ΕΕ, την Ινδονησία και την Κίνα. Παράλληλα, με τον τεράστιο ορυκτό πλούτο, η βαριά μας βιομηχανία πρέπει να επεκταθεί και να μεγαλώσει αν θέλουμε οικονομική ανεξαρτητοποίηση.

H απόφαση των πρωθυπουργών των επαρχιών να επισκεφθούν το Λευκό Οίκο στέφτηκε με την απόλυτη αποτυχία και τη ντροπή. Τι θλιβερό θέαμα ήταν αυτό, όπου οι αρχηγοί μας έμειναν απόξω μία ώρα, να περάσουν τάχα έλεγχο, μόνο και μόνο για να συναντήσουν μερικούς ασήμαντους τραμποχαρτογιακάδες; Το αποτέλεσμα; Νιέτ! Εισέπραξαν όμως τη διαβεβαίωση ότι ο Τραμπ θέλει πραγματικά να γίνουμε η 51η πολιτεία των ΗΠΑ, ενώ παράλληλα επιμένει να αποκαλεί τον Τρουντώ κυβερνήτη.

Από στρατιωτικής πλευράς πληρώνουμε τώρα τη φιλειρηνική φήμη του Καναδά επί δεκαετίες. Ο Καναδάς έπρεπε να είναι πυρηνική δύναμη. Η στρατιωτική του δύναμη ισάξια μιας Γαλλίας τουλάχιστον. Οι ΗΠΑ μας προστάτευαν τόσο καιρό για να μας πούν εδώ και τώρα Anschluss. Τύφλα να έχουν οι «εχθροί» Ρώσοι! Οι χλιαρές αντιδράσεις της κυβέρνησής μας μπρος στην 51η πολιτεία ήταν αποκαρδιωτικές. Γιατί να δεχτείς τη διαπίστευση του καινούργιου Αμερικάνου πρεσβευτή, όταν η χώρα του απειλεί την κυριαρχία της χώρας σου;

Όσο για το ΝΑΤΟ, φαίνεται πλέον να έχει χάσει τον ενιαίο στρατηγικό του προσανατολισμό, λειτουργώντας ως μία ακέφαλη συμμαχία. Η Ευρώπη πρέπει να αναγνωρίσει αυτήν την πραγματικότητα, δεν μπορεί πλέον να βασίζεται αποκλειστικά στην Ατλαντική Συμμαχία για την ασφάλειά της. Είναι επιτακτική ανάγκη να αναλάβει το ρόλο που της αναλογεί και να δημιουργήσει έναν πραγματικά επιχειρησιακό Ευρωστρατό, ο οποίος θα είναι ανεξάρτητος από τις αμερικανικές στρατηγικές επιλογές, αλλά ταυτόχρονα ικανός να συνεργάζεται με τους παραδοσιακούς συμμάχους της Δύσης.

Μια τέτοια πρωτοβουλία δεν πρέπει να περιοριστεί στα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου αμυντικής συνεργασίας με τον Καναδά θα προσέδιδε μεγαλύτερη στρατηγική αυτονομία, τόσο στην Ευρώπη όσο και στη Βόρεια Αμερική, ενισχύοντας τη διατλαντική σχέση σε νέα βάση. Η στρατηγική γεωγραφική θέση του Καναδά, σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία και τις αμυντικές του δυνατότητες, θα μπορούσε να αποτελέσει θεμέλιο λίθο για μια πιο ισχυρή και αυτόνομη ευρωατλαντική συνεργασία.

Η σχέση του Καναδά με το Ηνωμένο Βασίλειο δεν πρέπει να παραμείνει στάσιμη, ούτε να βασίζεται αποκλειστικά σε ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς. Αντίθετα, απαιτείται μια πιο ουσιαστική αμυντική και οικονομική συνεργασία, ώστε ο Καναδάς να διατηρήσει τον ενεργό του ρόλο στη διεθνή σκηνή, τόσο σε θέματα ασφάλειας όσο και σε εμπόριο και επενδύσεις.

Παράλληλα, η συμμετοχή του Καναδά στην Κοινοπολιτεία δεν μπορεί να είναι απλώς συμβολική. Παρότι πρόκειται για έναν από τους αρχαιότερους θεσμούς διεθνούς συνεργασίας, η δυναμική του παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτη. Η ενίσχυση των αμυντικών και εμπορικών δεσμών του Καναδά με τα κράτη-μέλη της Κοινοπολιτείας, ιδιαίτερα με την Ινδία, θα μπορούσε να προσδώσει νέα αξία στη συμμαχία, καθιστώντας την έναν πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό οργανισμό, ικανό να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του 21ου αιώνα.

Ήρθε η ώρα για τον Καναδά να κάνει την αυτοκριτική του και να πάρει τις μεγάλες αποφάσεις του. Το μένος των Καναδών εναντίων κάθε τι Αμερικάνικου, το Buy Canadian, η πρόσφατη υπέρλαμπρη νίκη στο χόκεϋ, δεν πρέπει να νικηθούν από την απάθεια, τη βαρεμάρα και το χρυσό κανόνα πολλών κινημάτων, που έχουν ημερομηνία λήξεως όταν σταματήσουν να ασχολούνται τα social media μαζί τους. Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ήδη στον τομέα του τουρισμού οι Καναδοί δώσαν ένα γερό χαστούκι στους γείτονες. Η ΕΕ, το ΗΒ, η Αυστραλία και άλλες χώρες, έχουν παρόμοιες δημοκρατίες με εμάς. Να εκμεταλλευτούμε τις όμορες ιδεολογίες προς το αμοιβαίο συμφέρον των χωρών μας εμπορικά και αμυντικά, ιδίως τώρα που οι ΗΠΑ είναι πλέον ένα κράτος εχθρικό.

Οι βλακείες περί χωρισμού του Κεμπέκ και άλλων επαρχιών, πρέπει πια να δώσουν τη θέση τους στη διευκόλυνση του εμπορίου μεταξύ των επαρχιών. Το κοινοβούλιο πρέπει να αφήσει τα παιδιάστικα καμώματα και την αναστολή λειτουργίας του και να συνέλθει να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο.

Δύο οι διεκδικητές του φετινού τίτλου

0

Και τώρα οι δυο τους! Ολυμπιακός (νίκησε τον ΠΑΟΚ στο ντέρμπι) και ΑΕΚ (πέρασε… τρένο από την Τρίπολη), σε συνδυασμό με την ήττα – ντροπή του Παναθηναϊκού στη Λαμία, έμειναν μόνοι τους ουσιαστικά στη διεκδίκηση του φετινού τίτλου…

Αμετάβλητη παρέμεινε η κατάσταση στην κορυφή της Super League 1 μετά από την ολοκλήρωση της 24ης αγωνιστικής που βρήκε κερδισμένους τον Ολυμπιακό και την ΑΕΚ.
Οι «ερυθρόλευκοι» διατήρησαν τα ηνία στη βαθμολογία (54β.), επικρατώντας με 2-1 του ΠΑΟΚ στο «Γεώργιος Καραϊσκάκης». Νωρίτερα, η «Ένωση» πέρασε άνετα από την Τρίπολη, διαλύοντας τον Αστέρα με 3-0. Στη Λαμία, ο Παναθηναϊκός υπέστη μία από τις πιο οδυνηρές ήττες της σεζόν. Η ουραγός Λαμία, που είχε να νικήσει από την πρώτη αγωνιστική, σόκαρε το «τριφύλλι» επικρατώντας με 3-1, αφήνοντας την ομάδα του Βιτόρια στο -8 από την κορυφή και σε μειονεκτική θέση ενόψει playoffs. Ο Άρης, από την πλευρά του, επέστρεψε στις νίκες μετά τη βαριά ήττα από τον Λεβαδειακό, κερδίζοντας 2-1 τον Παναιτωλικό.
Στα παιχνίδια του Σαββάτου, ο ΟΦΗ πέρασε νικηφόρα από τη Λεωφόρο με 3-1 επί της Καλλιθέας, ο Λεβαδειακός χτύπησε στις καθυστερήσεις με 2-1 στο Πανθεσσαλικό επί του Βόλου, ενώ ο Ατρόμητος με πέναλτι του Γιουμπιτάνα επικράτησε 1-0 του Πανσερραϊκού. Τα παιχνίδια πιο αναλυτικά:

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ – ΠΑΟΚ 2-1
Το πρώτο ημίχρονο ήταν… όλα τα λεφτά στο ντέρμπι της 24ης αγωνιστικής του πρωταθλήματος της Super League που διεξήχθη στο Φάληρο. Ο Ολυμπιακός επικράτησε με 2-1 του ΠΑΟΚ, διατηρήθηκε στην κορυφή της βαθμολογίας μία ώρα μετά το διπλό της ΑΕΚ στην Τρίπολη και πλέον στρέφει το ενδιαφέρον του στα δύο σερί ματς με τους «κιτρινόμαυρους» σε Κύπελλο και πρωτάθλημα. Η ομάδα του Χοσέ Λουίς Μεντιλίμπαρ έφτασε στο «τρίποντο» με τα γκολ των Ροντινέι (6’) και Χαράλαμπου Κωστούλα (31’) ενώ στο δεύτερο μέρος έχασε πολλές ευκαιρίες να ανεβάσει το δείκτη του σκορ. Κουρασμένη από την προσπάθεια της Πέμπτης 20/2, στο ευρωπαϊκό της παιχνίδι με τη Στεάουα Βουκουρεστίου, η ομάδα του Ράζβαν Λουτσέσκου ισοφάρισε προσωρινά με τον Μαντί Καμαρά (24’), ωστόσο δεν μπόρεσε να αποφύγει ακόμη μία ήττα σε ντέρμπι την τρέχουσα σεζόν.

ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ – ΑΕΚ 0-3
Παρότι δυσκολεύτηκε για περισσότερη από μία ώρα απέναντι στο μαχητικό Αστέρα Τρίπολης, η ΑΕΚ βρήκε λύσεις στο δεύτερο ημίχρονο και μέσα σε 15 λεπτά πέτυχε τρία γκολ, φτάνοντας σε μια εμφατική νίκη με 3-0. Οι «κιτρινόμαυροι» πανηγύρισαν την πέμπτη διαδοχική νίκη τους στο πρωτάθλημα και έχουν πλέον μπροστά τους τα ντέρμπι με Ολυμπιακό σε Κύπελλο και πρωτάθλημα. Οι Αρκάδες, που έπαιξαν με αμυντική τακτική, είδαν τις ελπίδες τους να εξανεμίζονται μετά το γκολ του Γκατσίνοβιτς στο 65′ σε φάση που ο Ντελί είδε την κόκκινη κάρτα για μαρκάρισμα στον σκόρερ της Ένωσης. Η ΑΕΚ κυριάρχησε απόλυτα και βρήκε δύο ακόμη γκολ με τους Ελίασον (76′) και Πιερό (80′).

ΛΑΜΙΑ – ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ 3-1
Την πρώτη της νίκη μετά από εκείνη στην πρεμιέρα του πρωταθλήματος τον Αύγουστο (1-0 τον Παναιτωλικό) πέτυχε η Λαμία, η οποία επικράτησε 3-1 στην έδρα της του Παναθηναϊκού. Η ομάδα της Φθιώτιδας προηγήθηκε 1-0 στο 5′ με κεφαλιά – ψαράκι του Τσιμπόλα και ο Παναθηναϊκός όσο και εάν προσπάθησε πήγε στα αποδυτήρια χωρίς γκολ για το ημίχρονο. Στο 72′ ο Ιωαννίδης πήρε την κεφαλιά μέσα στην περιοχή, η μπάλα έφτασε στον Τζούρισιτς, ο οποίος με σουτ σε κίνηση ισοφάρισε σε 1-1. Η Λαμία όμως δεν είχε πει την τελευταία της λέξη. Ο Φουρτάδο βγήκε στην κόντρα και εκτέλεσε από πλάγια θέση τον Ντραγκόφσκι για το 2-1 στο 78′. Στο 87′ είχαμε τη φάση του αγώνα. Ο Μαντσίνι μπερδεύτηκε και… κλώτσησε τη δεύτερη μπάλα που είχε βάλει στο γήπεδο και ο Ευαγγέλου έδωσε πέναλτι! Ο Φουρτάδο ανέλαβε την εκτέλεση στο 90’+1’ κι ευστόχησε κάνοντας το 3-1 για τη Λαμία.

ΑΡΗΣ – ΠΑΝΑΙΤΩΛΙΚΟΣ 2-1
Ο Άρης επέστρεψε στις επιτυχίες, επικρατώντας με 2-1 του Παναιτωλικού στο «Κλεάνθης Βικελίδης», σε ένα ματς που ξεκίνησε ιδανικά για τους «κιτρινόμαυρους», αλλά έκρυβε έντονη αγωνία μέχρι το φινάλε. Οι γηπεδούχοι μπήκαν δυνατά στο παιχνίδι, επιβάλλοντας το ρυθμό τους και καταφέρνοντας να πάρουν προβάδισμα μόλις στο 13ο λεπτό με τον Μορόν. Ο Μόντσου, με όμορφο τελείωμα στο 30’, διπλασίασε τα τέρματα της ομάδας του, βάζοντας τις βάσεις για μία – φαινομενικά – εύκολη επικράτηση. Ο Παναιτωλικός, ωστόσο, δεν είχε πει την τελευταία του λέξη. Στο 61’ ο Ντίαζ μείωσε σε 2-1, δίνοντας νέο ενδιαφέρον στην αναμέτρηση. Από εκείνο το σημείο και μετά, το παιχνίδι πήρε μορφή… ροντέο, με τους φιλοξενούμενους να πιέζουν για την ισοφάριση και τον Άρη να ψάχνει το τρίτο γκολ στις αντεπιθέσεις.

ΒΟΛΟΣ – ΛΕΒΑΔΕΙΑΚΟΣ 1-2
Με απόλυτο πρωταγωνιστή τον Μπέντζαμιν Βέρμπιτς, ο Λεβαδειακός πέτυχε μια σπουδαία νίκη με 2-1 επί του Βόλου στο Πανθεσσαλικό Στάδιο, παίρνοντας βαθμολογική ανάσα στη μάχη της παραμονής. Οι γηπεδούχοι άνοιξαν το σκορ με τον Λάμπρου, όμως η είσοδος του Βέρμπιτς στο 62’ άλλαξε τα δεδομένα. Ο Σλοβένος μεσοεπιθετικός ισοφάρισε, ενώ στο 95’ έδωσε την ασίστ για το «χρυσό» γκολ του Πεντρόσο, ολοκληρώνοντας μια μεγάλη ανατροπή για τους Βοιωτούς.

ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ – ΠΑΝΣΕΡΡΑΪΚΟΣ 1-0
Ατρόμητος και Πανσερραϊκός είχαν τις φάσεις για να σκοράρουν στον αγώνα του Περιστερίου αλλά τελικά ο νικητής κρίθηκε από μια εκτέλεση πέναλτι. Ο Ατρόμητος επέστρεψε στα «τρίποντα» κι έμεινε «ζωντανός» στο κυνήγι της πρώτης οκτάδας και δη της «ζώνης» των play off για τις θέσεις 5-8. Ο Γκουγκεσασβίλι έμοιαζε… ανίκητος, διατηρώντας το «μηδέν» με εντυπωσιακές επεμβάσεις για την ομάδα των Σερρών, όμως οι Περιστεριώτες έφτασαν στην πολύτιμη νίκη, χάρις στο εύστοχο (έστω και με δόση… τύχης) πέναλτι του Γιουμπιτάνα στο 88’.

ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΟΦΗ 1-3
Τρία «χτυπήματα» σε διάστημα 15 λεπτών ήταν αρκετά για τον ΟΦΗ για να φύγει νικητής απ’ τη Λεωφόρο απέναντι στην Καλλιθέα. Η ηρακλειώτικη ομάδα επικράτησε με 3-1 στο εναρκτήριο παιχνίδι της αγωνιστικής κι εδραίωσε την παρουσία της στη ζώνη των play off για τις θέσεις 5-8. Ο Νους με απίθανο γκολ στο 28’ έδωσε το προβάδισμα στον ΟΦΗ, με τον Σαλσίδο να διπλασιάζει τα τέρματα της κρητικής ομάδας δύο λεπτά μετά (30’). Στο 43’ ο Μεγιάδο με αυτογκόλ ανέβασε το δείκτη του σκορ στο 3-0. Στο 60’ ο Μεγιάδο με κεφαλιά μείωσε για την αθηναϊκή ομάδα.

Όσα είπαν Τραμπ και Μακρόν στο Λευκό Οίκο

0

Η Ευρώπη να έχει κεντρικό ρόλο στην ασφάλεια της Ουκρανίας ◘ Ειρήνη δε σημαίνει παράδοση

Σε κλίμα συνεννόησης αλλά και με σαφή μηνύματα για την Ευρώπη και την Ουκρανία, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 24/2 η κοινή συνέντευξη Τύπου του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και του Γάλλου ομολόγου του, Εμανουέλ Μακρόν, στο Λευκό Οίκο.
Ο Τραμπ υπογράμμισε ότι η Ευρώπη πρέπει να αναλάβει κεντρικό ρόλο στη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης ασφάλειας της Ουκρανίας, σημειώνοντας ότι το κόστος και η ευθύνη για την ειρήνη δεν μπορούν να βαραίνουν μόνο τις Ηνωμένες Πολιτείες. Τόνισε, μάλιστα, ότι η Ουάσιγκτον έχει προσφέρει «πολύ περισσότερη» βοήθεια στο Κίεβο σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χώρα και ότι κάποια στιγμή η συνεισφορά αυτή πρέπει να εξισορροπηθεί. Παράλληλα, αναφέρθηκε στην ανάγκη επίτευξης συμφωνίας με την Ουκρανία για κρίσιμα ορυκτά και σπάνιες γαίες, ώστε –όπως είπε– οι ΗΠΑ να ανακτήσουν μέρος των τεράστιων οικονομικών πόρων που έχουν διαθέσει.
Από την πλευρά του, ο Εμανουέλ Μακρόν εξέφρασε τη δέσμευση της Ευρώπης για τη διαμόρφωση μιας διαρκούς ειρήνης, υπογραμμίζοντας ότι οι ευρωπαϊκές χώρες αντιλαμβάνονται πλήρως τις ευθύνες τους και είναι έτοιμες να αναλάβουν μεγαλύτερο ρόλο στην ασφάλεια και την άμυνα της ηπείρου, σημειώνοντας ωστόσο πως η επίτευξη ειρήνης δεν πρέπει να συνεπάγεται και παράδοση για την Ουκρανία. Αποκάλυψε, μάλιστα, ότι η Γαλλία έχει ήδη συζητήσει με τη Βρετανία το ενδεχόμενο ανάπτυξης ειρηνευτικών δυνάμεων στην Ουκρανία, ενώ και άλλες χώρες είναι έτοιμες να συνδράμουν σε αυτήν την προσπάθεια. Ο Μακρόν τόνισε ότι η υποστήριξη των ΗΠΑ θα είναι κρίσιμη, προσθέτοντας ότι Παρίσι και Ουάσιγκτον μοιράζονται την ίδια επιθυμία: την ταχεία αποκατάσταση της ειρήνης και μια διεθνή τάξη όπου όλοι θα αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους.

ΜΑΚΡΟΝ: Η ΕΥΡΩΠΗ ΘΕΛΕΙ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ
ΣΤΕΡΕΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΗ ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ
Η Ευρώπη θέλει μια διαρκή ειρήνη στην Ουκρανία και για το λόγο αυτό θα πρέπει να έχει κεντρικό ρόλο για τη διασφάλιση της ειρήνης, τόνισε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, κατά την κοινή συνέντευξη Τύπου με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.
Θέλουμε μια ειρήνη «στέρεη και διαρκή», είπε μεταξύ άλλων. Κάναμε πολύ ουσιώδη βήματα μπροστά στις συνομιλίες μας, αλλά και με τη συλλογική μας ασφάλεια, είπε ο Μακρόν για τις συζητήσεις του με τον πρόεδρο των ΗΠΑ.
Οι δύο χώρες έχουν μια «κοινή επιθυμία να χτίσουν την ειρήνη», είπε ο Μακρόν και τόνισε ότι η εκεχειρία πρέπει να είναι «μετρήσιμη, επαληθεύσιμη και να διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις για μια διαρκή ειρήνη». Αυτό όμως «δε θα πρέπει να σημαίνει ότι η Ουκρανία πρέπει να συνθηκολογήσει», πρόσθεσε ο Γάλλος ηγέτης, μεταφέροντας το πνεύμα των συζητήσεών του με δεκάδες Ευρωπαίους ηγέτες.
Η Ουκρανία είναι μια χώρα στην οποία θα πρέπει να μοιραστούμε τις ευθύνες μας, ώστε να διασφαλίσουμε τη σταθερότητα και την ασφάλεια, για την Ουκρανία και όλη την περιοχή. Για εμάς στην Ευρώπη είναι υπαρξιακό ζήτημα, όπως είπε. Ο Μακρόν εξέφρασε την πίστη του ότι η Γαλλία και οι ΗΠΑ «έχουν την ίδια επιθυμία: μόνιμη, σταθερή ειρήνη το συντομότερο δυνατό και την ανανέωση μιας διεθνούς κατάστασης, όπου όλοι είμαστε σε θέση να αναλάβουμε τις ευθύνες μας».
Τόνισε δε ότι «έχουμε δεσμευτεί ως Ευρωπαίοι να οικοδομήσουμε μια διαρκή ειρήνη, να είμαστε συμμέτοχοι και σε αυτές τις εγγυήσεις ασφαλείας» για να προσθέσει ότι «οι Ευρωπαίοι είναι έτοιμοι να κάνουν ακόμη περισσότερα και να προχωρήσουν ακόμη περισσότερο». Σχετικά, τέλος, με τη συμφωνία για τα ουκρανικά ορυκτά, ο Γάλλος πρόεδρος είπε ότι θα βοηθήσει στη διασφάλιση της κυριαρχίας της Ουκρανίας.

ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΣΤΟ ΟΒΑΛ ΓΡΑΦΕΙΟ
Νωρίτερα οι δύο άνδρες είχαν κατ’ιδίαν συνάντηση στο Λευκό Οίκο, με την Ουκρανία και την επόμενη ημέρα της να κυριαρχούν. Στη σύντομη συζήτηση που είχαν μπροστά στις κάμερες, ο Τραμπ ερωτήθηκε από δημοσιογράφους αν θα χαρακτήριζε και τον Βλαντιμίρ Πούτιν «δικτάτορα», όπως έκανε και με τον πρόεδρο της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι.
«Δε χρησιμοποίησα τις λέξεις ελαφρά τη καρδία, θα δούμε πώς θα πάει αυτό» είπε, για να προσθέσει ότι «έχουμε ελπίδα για ένα πολύ καλό συμβιβασμό μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας». Γιατί, όπως πρόσθεσε, «ένας πόλεμος που δεν έχει επιλυθεί μεταξύ δύο χωρών, μπορεί να οδηγήσει σε Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο».
Αναμένει τον Βολοντίμιρ Ζελένσκι στην Ουάσιγκτον «αυτή ή την άλλη εβδομάδα» για τη συμφωνία σχετικά με τις σπάνιες γαίες της Ουκρανίας. Για τη συνάντησή του με τον Βλαντιμίρ Πούτιν, την οποία έχει προαναγγείλει, ο Τραμπ δεν είχε να δώσει κάποια ημερομηνία. Είπε ότι θα ήταν πρόθυμος να πάει στη Μόσχα «την κατάλληλη στιγμή», αλλά θεωρεί ότι η 9η Μαΐου, όταν η Ρωσία γιορτάζει την Ημέρα της Νίκης απέναντι στη ναζιστική Γερμανία, «είναι ίσως πολύ νωρίς» για να προγραμματίσει μια επίσκεψη.
Σε άλλο ερώτημα για τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο Τραμπ είπε ότι «μπορεί να τελειώσει σύντομα, μέσα σε λίγες εβδομάδες, αν είμαστε έξυπνοι», αλλά «αν δεν είμαστε έξυπνοι, θα συνεχιστεί… δεν το θέλουμε αυτό».
Όπως σημειώνει το BBC, o Τραμπ ερωτήθηκε αν πιστεύει ότι η Ουκρανία θα πρέπει να παραχωρήσει εδάφη στο πλαίσιο τυχόν ειρηνευτικών διαπραγματεύσεων. «Θα το δούμε», απάντησε, «είναι μια διαπραγμάτευση που μόλις τώρα αρχίζει. Το να πάρουμε πίσω ουκρανικά εδάφη που έχουν καταληφθεί από τη Ρωσία δεν είναι εύκολο».
Για τις εγγυήσεις ασφαλείας που ζητά το Κίεβο, ο Τραμπ σχολίασε ότι ο ίδιος δε βλέπει να υπάρχει κάποιο πρόβλημα με την αποστολή ευρωπαϊκών στρατευμάτων στην Ουκρανία, ως ειρηνευτική δύναμη.
Σε προηγούμενες δηλώσεις του ο Τραμπ έχει προτείνει, ότι η Ουκρανία θα μπορούσε να πάρει πίσω «κάποια από τα εδάφη της» και την περασμένη εβδομάδα δήλωσε ότι η κατοχή ουκρανικών εδαφών από τη Ρωσία σημαίνει ότι «έχει τα χαρτιά» στις διαπραγματεύσεις.

ΤΙ ΔΗΛΩΣΕ Ο ΜΑΚΡΟΝ
Από την πλευρά του, ο Εμανουέλ Μακρόν δήλωσε ότι ο στόχος της χώρας του είναι να οικοδομήσει μια σταθερή, μακροχρόνια ειρήνη στην Ουκρανία. Η Ευρώπη είναι πρόθυμη να γίνει ισχυρότερος εταίρος και να κάνει περισσότερα στον αμυντικό τομέα, πρόσθεσε.
Αναφερόμενος στη σύνοδο της G7 νωρίτερα την ίδια ημέρα, ο Γάλλος πρόεδρος είπε ότι «είχαμε μια καλή συζήτηση». Όπως ακόμη τόνισε, η Ευρώπη είναι έτοιμη να παράσχει εγγυήσεις ασφαλείας στην Ουκρανία στην περίπτωση μιας εκεχειρίας.
Ο Γάλλος πρόεδρος είπε ότι ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες θα ήταν πρόθυμες να στείλουν ειρηνευτικές δυνάμεις στην Ουκρανία, ως εγγύηση ασφαλείας, αφού υπογραφεί η ειρηνευτική συμφωνία. Ωστόσο, οι στρατιώτες δε θα σταλούν στην πρώτη γραμμή του μετώπου.
Μιλώντας δίπλα στον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, στο Λευκό Οίκο, ο Μακρόν είπε ότι η ειρηνευτική συμφωνία θα έρθει στο δεύτερο στάδιο, έπειτα από την «εκεχειρία», όπως την αποκάλεσε. Ο Τραμπ είπε ότι οι ΗΠΑ στηρίζουν την ιδέα αποστολής Ευρωπαίων στρατιωτών στην Ουκρανία και διαβεβαίωσε ότι ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμιρ Πούτιν, στον οποίο έθεσε αυτήν την ιδέα, θα το δεχόταν.
© ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Ta NEA volume 19-08

0

The current issue of the Greek Canadian News Ta NEA volume 19-08 published February 28th, 2025.
Covering news from Greece, local news, politics, sports and other newsworthy events.
(Click on the image to read the paper.)

Το Πρωτόκολλο του Κιότο

0

Συμφωνία 141 χωρών για την αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής

Το Πρωτόκολλο του Κιότο τέθηκε σε ισχύ την 7η πρωϊνή της 16ης Φεβρουαρίου 2005. Πρόκειται για μία φιλόδοξη όσο και περίπλοκη συμφωνία 141 χωρών (ανάμεσά τους και η Ελλάδα), με δεσμευτικό χαρακτήρα, που στοχεύει στην αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής.
Πήρε το όνομά του από την παλιά πρωτεύουσα της Ιαπωνίας Κιότο, όπου υπογράφτηκε το 1997 και προέκυψε από τη Διεθνή Σύμβαση για την κλιματική αλλαγή, που είχε υπογραφεί στη Διάσκεψη του Ρίο το 1992.

ΟΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
Τι προβλέπει το Πρωτόκολλο και ποια τα καθήκοντα των χωρών που συμμετέχουν; Το βάρος πέφτει κυρίως στις βιομηχανικές χώρες, οι οποίες θα πρέπει να μειώσουν υποχρεωτικά τους 6 βασικούς ρύπους (διοξείδιο του άνθρακα, μεθάνιο, πρωτοξείδιο του αζώτου, υδροφθοράνθρακες, υπερφθοριωμένοι υδρογονάνθρακες και εξαφθοριούχο θείο), που συνθέτουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και κυρίως το διοξείδιο του άνθρακα κατά 5,2% ως το 2012, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.
Οι ρυπαντές αυτοί σχηματίζουν ένα είδος φράγματος που καλύπτει τη Γη και λειτουργεί σαν τη γυάλινη οροφή του θερμοκηπίου. Το φράγμα αυτό επιτρέπει την είσοδο της ηλιακής ακτινοβολίας, αλλά αποτρέπει τη διαφυγή θερμικής ακτινοβολίας προς το διάστημα, με αποτέλεσμα να συμβάλει στην αύξηση της μέσης ατμοσφαιρικής θερμοκρασίας. Αυτό είναι με λίγα λόγια το «Φαινόμενο του Θερμοκηπίου», που τόσος λόγος γίνεται γι’ αυτό τα τελευταία χρόνια.
Όσες χώρες δεν μπορέσουν να πραγματοποιήσουν τους στόχους του Πρωτοκόλλου, έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σ’ ένα ιδιότυπο «χρηματιστήριο ρύπων». Αντί να μειώσουν τις δικές τους εκπομπές, μπορεί να χρηματοδοτήσουν προγράμματα για τη μείωση των εκπομπών σε αναπτυσσόμενες χώρες ή εάν έχουν ξεπεράσει το όριο να «πουλήσουν» το επιπλέον δικαίωμα ρύπανσης σε άλλη χώρα.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες λάμπουν δια της απουσίας τους από το Πρωτόκολλο του Κιότο. Ο μεγαλύτερος ρυπαντής του κόσμου αποχώρησε το 2001, όταν ο πρόεδρος Μπους αμφισβήτησε την επιστημονική βασιμότητα του Φαινομένου του Θερμοκηπίου, θεωρώντας τη συνθήκη πολύ ακριβή για την αμερικανική οικονομία. Χωρίς τη συμμετοχή των ΗΠΑ, όμως, το Πρωτόκολλο του Κιότο, δεν έχει και πολλές ελπίδες επιβίωσης, ισχυρίζονται οι σκεπτικιστές.
Για την Ελλάδα, αντίθετα με τις βιομηχανικές χώρες, η συμφωνία προέβλεπε την αύξηση των ρύπων κατά 25% έως το 2012. Όμως η χώρα μας είχε ξεπεράσει το πλαφόν αυτό ήδη από το 2002. Αυτό σήμαινε ότι, αν δε λαμβάνονταν επείγοντα μέτρα, η χώρα μας θα αντιμετώπιζε μια σειρά από κυρώσεις, όπως και οι ανεπτυγμένες χώρες που δε θα πιάσουν τους στόχους τους.
Ο μεγαλύτερος ρυπαντής στην Ελλάδα εξακολουθούσε να παραμένει η ΔΕΗ. Η ενεργειακή υπερδύναμη της χώρας εξαρτούσε ακόμη την παραγωγή της από τα ορυκτά καύσιμα που θεωρούνται ιδιαιτέρως ρυπογόνα.

Η ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΘΗΚΗΣ
Στη 18η Διάσκεψη των Συμβαλλομένων Μερών (COP18), που πραγματοποιήθηκε στη Ντόχα του Κατάρ το 2012, οι αντιπρόσωποι συμφώνησαν να παρατείνουν το Πρωτόκολλο του Κιότο μέχρι το 2020. Επαναβεβαίωσαν επίσης τη δέσμευσή τους από την COP17, που είχε πραγματοποιηθεί στο Ντέρμπαν της Νότιας Αφρικής το 2011, να δημιουργηθεί μια νέα, συνολική, νομικά δεσμευτική κλιματική συμφωνία μέχρι το 2015, η οποία θα απαιτούσε από τις χώρες που εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου—συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων εκπομπών, όπως η Κίνα, η Ινδία και οι Ηνωμένες Πολιτείες—να περιορίσουν και να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων του θερμοκηπίου. Η νέα συμφωνία, προγραμματισμένη να εφαρμοστεί το 2020, θα αντικαθιστούσε πλήρως το Πρωτόκολλο του Κιότο.
Έπειτα από μια σειρά διασκέψεων γεμάτες διαφωνίες, οι αντιπρόσωποι στην 21η Διάσκεψη των Συμβαλλομένων Μερών (COP21), που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι της Γαλλίας το 2015, υπέγραψαν μια παγκόσμια, αλλά μη δεσμευτική συμφωνία, για τον περιορισμό της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας του κόσμου σε όχι περισσότερο από 2°C πάνω από τα επίπεδα της προβιομηχανικής εποχής. Η ιστορική αυτή συμφωνία, που υπεγράφη από τα 196 συμβαλλόμενα κράτη της Σύμβασης-Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCCC), αντικατέστησε ουσιαστικά το Πρωτόκολλο του Κιότο. Επίσης, προβλέπει μια ανασκόπηση της προόδου κάθε πέντε χρόνια και την ανάπτυξη ενός ταμείου ύψους 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2020 – το οποίο θα ανανεώνεται ετησίως – για να βοηθήσει τις αναπτυσσόμενες χώρες να υιοθετήσουν τεχνολογίες που δεν παράγουν αέρια του θερμοκηπίου.
© SANSIMERA.GR

Πρόταση Νόμου της ΝΙΚΗΣ για την ακύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών

0

Ιδού ο μόνος τρόπος που απέμεινε για να ακυρωθεί η Συμφωνία των Πρεσπών

Η Συμφωνία των Πρεσπών αποτελεί ένα σοβαρό ακρωτηριασμό της εθνικής μας ταυτότητας. Με την υπογραφή της, αναγνωρίστηκε η ύπαρξη ενός λαού που αποκαλεί τη χώρα του «Κάτι Μακεδονία», αυτοπροσδιορίζεται ως «Μακεδόνες», ονομάζει τη γλώσσα του «μακεδονική» και τα προϊόντα και τις δραστηριότητές του «μακεδονικά». Ωστόσο, το «κάτι» (δηλαδή το «Βόρεια») που συνοδεύει το όνομα του κράτους, έχει στην πράξη απορριφθεί από τους ίδιους, με το «μακεδονισμό» τους να ενισχύεται αντί να περιορίζεται.
Το Διεθνές Δίκαιο διέπει όλες τις διεθνείς συνθήκες, μεταξύ αυτών και η Σύμβαση της Βιέννης του 1969, την οποία η Ελλάδα κύρωσε το 1991. Σύμφωνα με αυτήν, οι διεθνείς συμφωνίες μπορούν να ακυρωθούν για διάφορους λόγους, όπως απάτη (άρθρο 49), δωροδοκία (50), εξαναγκασμός (51, 52), αντίθεση με αναγκαστικούς κανόνες διεθνούς δικαίου (53, 64), συναίνεση των μερών (54, 57, 58), απουσία πρόβλεψης καταγγελίας (56), αντικατάσταση από μεταγενέστερη συνθήκη (59), ουσιώδης παραβίαση (60), καθώς και λόγω αιφνίδιας μεταβολής συνθηκών (61, 62).
Ο δρόμος που απομένει για την ακύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών, είναι η τεκμηρίωση ουσιωδών παραβιάσεων, όπως προβλέπει το άρθρο 60 (δείτε σχετικά και απόσπασμα από το βιβλίο του Άγγελου Συρίγου), με τη διαδικασία του άρθρου 65. Το όνομα του κράτους αποτελεί την πλέον ουσιώδη διάταξη της Συμφωνίας, και από το Μάιο του 2024 καταγράφονται συστηματικές και επαναλαμβανόμενες παραβιάσεις από την πλευρά των Σκοπίων.
Μέχρι τότε, είχαν ήδη καταγραφεί περίπου 400 παραβιάσεις. Η πλέον κραυγαλέα παραβίαση ήρθε με την ορκωμοσία της νέας Προέδρου των Σκοπίων, Γκορντάνα Σιλιάνοφσκα, η οποία δήλωσε δημόσια ότι ορκίζεται «Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Μακεδονίας». Έκτοτε, σε περισσότερες από 150 δημόσιες τοποθετήσεις της, συνεχίζει να χρησιμοποιεί το όνομα «Μακεδονία» αντί του συνταγματικά κατοχυρωμένου «Βόρεια Μακεδονία», ακόμη και σε επίσημες συναντήσεις με διεθνείς αξιωματούχους.
Στις 4 Οκτωβρίου 2024, ευρωβουλευτής της ΝΙΚΗΣ κατέθεσε σχετική ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καταγγέλλοντας τις συνεχείς παραβιάσεις. Η απάντηση της Επιτροπής, που ήρθε στις 27 Ιανουαρίου 2025, ήταν σαφής: «Η ΕΕ εξέφρασε τη λύπη της για το γεγονός ότι η νέα Πρόεδρος της Βόρειας Μακεδονίας δε χρησιμοποίησε το συνταγματικό όνομα της χώρας κατά την τελετή ορκωμοσίας». Αυτή η δήλωση αποτελεί επίσημη επιβεβαίωση της ουσιώδους παραβίασης.
Την ίδια ημέρα, στις 27 Ιανουαρίου 2025, η Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΙΚΗΣ κατέθεσε Πρόταση Νόμου με την αντίστοιχη Αιτιολογική Έκθεση. Σε αυτά τα έγγραφα, περιγράφεται αναλυτικά το νομικό πλαίσιο που επιτρέπει τη λύση και κατάργηση της Συμφωνίας των Πρεσπών. Επίσης, καταγράφονται οι ουσιώδεις παραβιάσεις και προτείνονται τα επόμενα βήματα:
1] Αποστολή επιστολής προς τα Σκόπια, δηλώνοντας την πρόθεση της Ελλάδας να αποχωρήσει από τη Συμφωνία λόγω ουσιωδών παραβιάσεων.
2] Αναφορά των λόγων που καθιστούν τις παραβιάσεις ουσιώδεις.
3] Προθεσμία τριών μηνών για συμμόρφωση, σύμφωνα με τη Σύμβαση της Βιέννης.
4] Ανάληψη μέτρων μετά την προθεσμία, τα οποία περιλαμβάνουν:
◘ Παύση αναγνώρισης του συνταγματικού τους ονόματος.
◘ Επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς (πΓΔΜ, όπως ίσχυε πριν τη Συμφωνία των Πρεσπών).
◘ Επανεκκίνηση διαπραγματεύσεων για το όνομα.
◘ Παύση αναγνώρισης της γλώσσας τους ως «μακεδονικής».
◘ Παύση αναγνώρισης της ταυτότητάς τους ως «μακεδονικής» στα διαβατήρια.
◘ Ανάκτηση του δικαιώματος βέτο στους διεθνείς οργανισμούς.
◘ Πρόβλεψη μεταβατικής περιόδου για τα διαβατήριά τους.
Η ΝΙΚΗ έχει διαμορφώσει το πλήρες νομικό πλαίσιο για την ακύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών. Το μόνο που απαιτείται πλέον είναι πολιτική βούληση:
1] Η κυβέρνηση να επιτρέψει τη συζήτηση της Πρότασης Νόμου στην Ολομέλεια της Βουλής – κάτι που, αν και αποτελεί θεμελιώδη αρχή της Δημοκρατίας, σπάνια συμβαίνει στην Ελλάδα.
2] Και οι 300, πλέον, βουλευτές να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να λάβουν θέση ψηφίζοντας υπέρ της πρότασης.
Αν η Πρόταση Νόμου εγκριθεί, η κυβέρνηση θα είναι νομικά υποχρεωμένη να ακολουθήσει τη διαδικασία για την καταγγελία της Συμφωνίας. Ο ελληνικός λαός απαιτεί την ακύρωσή της – ο δρόμος έχει χαραχθεί, η λύση έχει τεθεί στο τραπέζι, και το μόνο που απομένει είναι να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους.
Ανδρέας Σταλίδης

Μπάσκετ: Κυπελλούχος Ελλάδας ο Παναθηναϊκός

0

Ο πολυνίκης του Κυπέλλου Ελλάδας, Παναθηναϊκός, επέστρεψε στο θρόνο του μετά από τρία «ερυθρόλευκα» χρόνια κυριαρχίας στο θεσμό! Οι «πράσινοι» επικράτησαν με 79-75 του Ολυμπιακού στον τελικό του Final-8, που φιλοξενήθηκε στα «Δύο Αοράκια» του Ηρακλείου και πρόσθεσαν στην τροπαιοθήκη τους το 21ο Κύπελλο Ελλάδας (1979, 1982, 1983, 1986, 1993, 1996, 2003, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2019, 2021 και 2025).
Σε έναν τελικό ανατροπών, ο Παναθηναϊκός είχε την ψυχραιμία, τον MVP του καταληκτικού αγώνα, Κώστα Σλούκα, την αφύπνιση του Κέντρικ Ναν στον… επίλογο και την τεράστια προσφορά του Χουάντσο Ερνανγκόμεθ στη συγκομιδή των ριμπάουντ (17), για να στεφθεί μετά από τέσσερα χρόνια και πάλι Κυπελλούχος Ελλάδας.
Ο αρχηγός του Παναθηναϊκού ήταν αυτός που σήμανε την αντεπίθεση στην τρίτη περίοδο, μετά από ένα πρώτο ημίχρονο που ο Ισπανός φόργουορντ πάλευε σχεδόν μόνος του και ο Κέντρικ Ναν ήταν… άφαντος. Ο Αμερικανός NBAer συνέχισε να βρίσκεται σε λειτουργία… πτήσης και στο τρίτο δεκάλεπτο, για να μπει στο τέταρτο και να φορτώσει το αντίπαλο καλάθι με 15 πόντους, τελειώνοντας τον αγώνα με 17 (οι 2 ήταν από το πρώτο ημίχρονο). Αυτή η τριάδα άλλωστε, μαζί με τον εξαιρετικό για μία ακόμα φορά Τζέριαν Γκραντ, σήκωσε και το τρόπαιο στην απονομή!
Όσο για την ψυχραιμία; Το τριφύλλι βρέθηκε στο -4 (71-75) στο 1:45΄ πριν το φινάλε, μετά το τρίποντο του Φουρνιέ, που ολοκλήρωσε ένα σερί 0-11 για τον Ολυμπιακό. Ωστόσο, Σλούκας, Ναν και Γκραντ ήταν εκεί, απαντώντας με δικό τους 8-0 για το τελικό 79-75.
Πρώτοι σκόρερ των θριαμβευτών οι Κώστας Σλούκας και Κέντρικ Ναν, σημειώνοντας από 17 πόντους, ενώ 11 πρόσθεσε ο Mr… double-double και των 17 ριμπάουντ, Χουάντσο Ερνανγκόμεθ. Οι λίστα με τους… διψήφιους του Παναθηναϊκού, ολοκληρώθηκε από τον Τζέριαν Γκραντ των 10 πόντων.
Από τον Ολυμπιακό, που έχασε και τη μάχη της ρακέτας, στην οποία θεωρητικά υπερτερούσε, ξεχώρισε ο Σάσα Βεζένκοφ με 17 πόντους, ενώ 10 πόντους και 10 ριμπάουντ ήταν η συγκομιδή του Μουσταφά Φαλ. Ο Εβάν Φουρνιέ πρόσθεσε 11 και ο Νάιτζερλ Ουίλιαμς-Γκος 10.
ΤΑ ΔΕΚΑΛΕΠΤΑ: 16-21, 30-34, 59-54, 79-75
ΔΙΑΙΤΗΤΕΣ: Τσαρούχα, Τσιμπούρης, Μαγκλογιάννης
Οι συνθέσεις:
ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΚΟΣ (Εργκίν Αταμάν): Καλαϊτζάκης, Μπράουν 2, Σλούκας 17 (3), Όσμαν 7, Παπαπέτρου 5 (1), Γκραντ 10 (1), Ναν 17 (1), Γκέιμπριελ 3, Ερνανγκόμεθ 11 (1), Μήτογλου 7 (1)
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ (Γιώργος Μπαρτζώκας): Ουίλιαμς-Γκος 10 (1), Λαρεντζάκης 7 (1), Φαλ 10, Βεζένκοφ 17 (2), Παπανικολάου 6 (2), Πίτερς 3, Μιλουτίνοφ 4, ΜακΚίσικ 7, Φουρνιέ 11 (2)

Νέο μπαράζ προκλήσεων από τον Μίτσκοσκι

0

Ενώ ο Μητσοτάκης δεν ακυρώνει την επαίσχυντη Συμφωνία των Πρεσπών, ο πρωθυπουργός των Σκοπίων θέτει στο Μόναχο ζητήματα «μακεδονικής ταυτότητας και γλώσσας»

Τα Σκόπια συνεχίζουν το όργιο προκλήσεων, η ούτως ή άλλως επαίσχυντη Συμφωνία των Πρεσπών έχει καταστρατηγηθεί πλήρως και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κωφεύει, παριστάνοντας πως «δεν ξέρει, δεν είδε, δεν άκουσε» για το ρεσιτάλ δηλώσεων του Σκοπιανού πρωθυπουργού.
Αντί να λάβει επιτέλους δράση και να καταγγείλει τη Συμφωνία των Πρεσπών, το Μέγαρο Μαξίμου περί άλλα τυρβάζει, ασχολούμενο καταπώς φαίνεται με το πώς θα συγκαλύψει τις ευθύνες της κυβέρνησης στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, αντί να προσπαθήσει έστω και τώρα να διασώσει την τιμή της χώρας μας.
Κι όμως, μέσα στο Σαββατοκύριακο 15-16/2, σε δημόσια παρέμβασή του σε πάνελ συζήτησης με θέμα τη Γεωστρατηγική και την Ενεργειακή Ασφάλεια, στο πλαίσιο της Διάσκεψης Ασφάλειας του Μονάχου, ο Σκοπιανός πρωθυπουργός Μίτσκοσκι δε σταμάτησε στιγμή να αναφέρεται στη χώρα του ως «Μακεδονία» και να θέτει ζήτημα «μακεδονικής ταυτότητας και γλώσσας». Ο ίδιος προκάλεσε ευθέως την Ελλάδα, ομολογώντας πως τα Σκόπια άλλαξαν όνομα μόνο και μόνο για να γίνουν μέλος του NATO, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «πλήρωσαν υψηλό τίμημα» γι’ αυτό και ζήτησε μετ’ επιτάσεως την ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ξεκαθαρίζοντας ότι «δε θα δεχτεί νέους εξευτελισμούς».
Όσο και εάν ακούγεται αδιανόητο, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έπραξε απολύτως τίποτα, κάνοντας πως δεν άκουσε όσα ειπώθηκαν διά χειλέων Μίτσκοσκι, σε δημόσια μάλιστα φόρα, παρόλο που αυτά συνιστούν ξεκάθαρα ακόμα μία παραβίαση τής (ούτως ή άλλως) επαίσχυντης Συμφωνίας των Πρεσπών.
Η αδιαφορία και η ατολμία της ελληνικής κυβέρνησης δε ρίχνουν παρά μύλο στο νερό της γείτονος, με το Σκοπιανό πρωθυπουργό να επανέρχεται λίγες ώρες μετά για να γράψει στη σελίδα του στο facebook για όσα είπε στο Μόναχο. «Η Μακεδονία», έγραψε προκλητικά, αρνούμενος πεισματικά να χρησιμοποιήσει τη συμφωνηθείσα ονομασία της χώρας του, «αξίζει μια δίκαιη και βέβαιη πορεία προς την Ε.Ε.!

AΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Η χώρα μας πλήρωσε υψηλό τίμημα για την ένταξη στο ΝΑΤΟ, αλλά ακόμα και σήμερα αντιμετωπίζουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά. Αν παλεύουμε για τις αρχές, γιατί υπάρχει σιωπή όταν αρνούνται τη μακεδονική ταυτότητα και γλώσσα; Η Μακεδονία δε θα δεχτεί νέους εξευτελισμούς, το μέλλον μας είναι στην Ε.Ε., αλλά με σεβασμό και αξιοπρέπεια!».
Στο ίδιο μήκος κύματος, ισχυρίστηκε πως η χώρα του άλλαξε το όνομά της για να γίνει μέλος του ΝΑΤΟ και τώρα βρίσκεται ξανά αντιμέτωπη με απαιτήσεις για νέες παραχωρήσεις, προκειμένου να ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε.
Υπενθυμίζεται πως από την πρώτη στιγμή της αλλαγής σκυτάλης στη γείτονα το μπαράζ των προκλήσεων δεν έχει τέλος. Η πολιτική και η πολιτειακή ηγεσία των Σκοπίων παραβιάζουν συνεχώς τη Συμφωνία των Πρεσπών, τόσο στο εσωτερικό τού κράτους όσο και στο εξωτερικό, με τον κατάλογο των παραβιάσεων ουσιωδών όρων της συμφωνίας συνεχώς να αυξάνεται τους τελευταίους μήνες και την ελληνική κυβέρνηση να μην κάνει απολύτως τίποτα!
Εξάλλου, και πριν από λίγες μόλις εβδομάδες, η Αθήνα απάντησε στον Κρίστο Μίτσκοσκι και στις πρόσφατες δηλώσεις του από τις ΗΠΑ περί «άλυτου, υπαρκτού, ανοικτού μακεδονικού ζητήματος, που σιγοκαίει διαρκώς επί αιώνες…» περιοριζόμενη σε προειδοποιήσεις για την «ομαλή πορεία» των Σκοπίων στην Ε.Ε. αλλά και με… ερωτήσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
© dimokratia.gr

Με ποιους θα συγκυβερνήσουνοι Χριστιανοδημοκράτες;

0

Την Κυριακή 23/2 η Γερμανία έχει κατά γενική ομολογία μια από τις πιο σημαντικές εκλογικές αναμετρήσεις στη μεταπολεμική της ιστορία, με τρία σημαντικά θέματα να κυριαρχούν – εν μέσω επαναλαμβανόμενων τρομοκρατικών επιθέσεων – στον προεκλογικό αγώνα: Μεταναστευτικό – ασφάλεια, οικονομία – ενέργεια, πόλεμος!
Το ιδιαίτερο αυτή τη φορά δεν είναι το γεγονός ότι η Γερμανία βρίσκεται για πρώτη φορά μεταπολεμικά στον τρίτο συνεχόμενο χρόνο οικονομικής ύφεσης, με παράλληλη γεωπολιτική υποβάθμιση, αλλά το λεγόμενο «προστατευτικό τείχος» (Brandmauer), μία πολιτική περιχαράκωσης και «δημοκρατικού» αποκλεισμού πολιτικών αντιπάλων, για την ακρίβεια του κόμματος AfD («Εναλλακτική για τη Γερμανία»).
Την πολιτική αυτή εισηγήθηκαν και επέβαλλαν από κοινού τα τρία γερμανικά παραδοσιακά κόμματα εξουσίας (Χριστιανοδημοκράτες / CDU, Σοσιαλδημοκράτες / SPD, Πράσινοι / Grüne). Τα τρία αυτά κόμματα συνεπικουρούνται από την Αριστερά (Die Linke), την Προτεσταντική Εκκλησία και από όλα τα γερμανικά κατεστημένα media, τα οποία χρησιμοποιούν ακραία, μονομερή, έως υβριστική – προσβλητική ρητορική ενάντια στο «εν μέρη ακροδεξιό» και «φιλορωσικό» AfD.
Έτσι, επικαλούμενα σταθερά τη ναζιστική περίοδο της Γερμανίας, αποκλείουν, «όλοι εναντίον ενός», κάθε μετεκλογική συνεργασία με το AfD. Ένα κόμμα που σήμερα βρίσκεται δημοσκοπικά στη δεύτερη θέση, με πάνω από 20% και που όπως όλα δείχνουν θα είναι τα επόμενα χρόνια στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Επιπλέον, το AfD έχει ήδη κερδίσει την εύνοια της κυβέρνησης Τραμπ, αλλά και – όπως αναμένονταν – του Πούτιν.
Αυτός ο αποκλεισμός βέβαια δεν εμποδίζει τους Χριστιανοδημοκράτες να έχουν «αντιγράψει» τις τελευταίες εβδομάδες μεγάλο μέρος από το πρόγραμμα του AfD, κυρίως στο μεταναστευτικό. Επίσης, να προσπαθούν στην τελευταία συνεδρίαση της γερμανικής Βουλής να υπερψηφιστεί (χωρίς όμως επιτυχία) μαζί με «ακροδεξιούς» του AfD μια πιο αυστηρή νομοθεσία για το άσυλο και τη μετανάστευση. Μια άλλη ιδιαιτερότητα σε αυτές τις εκλογές είναι ότι γνωρίζουμε ήδη ποιο κόμμα θα τις κερδίσει (Χριστιανοδημοκράτες), αλλά και ποιος θα είναι σε μια κυβέρνηση συνασπισμού ο επόμενος χριστιανοδημοκράτης καγκελάριος (Φρίντριχ Μερτζ), ο «άτυπος» αρχηγός του «κόμματος του πολέμου» στη Γερμανία, με πολυετή θητεία στη Blackrock και «άσπονδος φίλος» της κ. Μέρκελ.

ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ
ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ;
Το μοναδικό ζητούμενο, που κάνει τις εκλογές όντως συναρπαστικές, είναι αν στην επόμενη κυβέρνηση συμμαχιών θα συμμετέχουν δύο ή τρία από τα προαναφερθέντα κόμματα εξουσίας. Σημειωτέον, ότι και τα τρία έχουν εντελώς διαφορετικές, ή και εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις στα προαναφερθέντα τρία κυρίαρχα ζητήματα, ενώ και αυτά τα ίδια τα κόμματα είναι διχασμένα ως προς τις επικείμενες, αναγκαστικές συμμαχίες τους.
Το παράδειγμα της αποτυχημένης διακυβέρνησης του «φωτεινού σηματοδότη» μεταξύ Σοσιαλδημοκρατών, Πράσινων και Φιλελεύθερων, αποτελεί φόβητρο και κακό παράδειγμα συγκυβέρνησης για όλους, αν και ο επόμενος καγκελάριος είναι πεπεισμένος ότι θα επιβάλλει με πυγμή τις απόψεις του στο νέο συνασπισμό που θα ηγείται. Αν και είναι σαφές πως όσοι περισσότεροι συμμετέχουν σ’ ένα κυβερνητικό συνασπισμό και μάλιστα με «ακλόνητες» ιδεολογίες (π.χ. Πράσινοι) τόσο μεγαλύτερα και τα προβλήματα αναγκαίων συμβιβαστικών λύσεων.
Το σημαντικό είναι ότι με τα σημερινά δημοσκοπικά δεδομένα, απαιτείται πλειοψηφία 45% για το σχηματισμό κυβέρνησης (από δημοσκόπηση της Κυριακής 16/2 για τις γερμανικές εκλογές της 23ης Φεβρουαρίου 2025): CDU: 30% / AfD: 21% / SPD: 15% / Grüne: 13% / Linke: 6% / BSW: 5% / FDP: 4%.
Και αυτό επιτυγχάνεται σήμερα, μετά βίας, μόνο από ένα συνασπισμό Χριστιανοδημοκρατών και Σοσιαλδημοκρατών. Δεν επαρκεί όμως για μια συμμαχία Χριστιανοδημοκρατών και Πράσινων, όπως θα επιθυμούσε ο Μερτζ, αλλά αποκλείει μετά βδελυγμίας ο κομματικός συνοδοιπόρος του από τη Βαυαρία, ο Markus Söder, που προβάλλει ως «αντιπράσινο» επιχείρημα την πανθομολογούμενη αποτυχία της τρικομματικής κυβέρνησης Σολτς και τα «παράλογα» πράσινα ιδεολογήματα.

«ΚΛΕΙΔΙ» Η ΕΙΣΟΔΟΣ
ΒΑΓΚΕΝΚΝΕΧΤ
Το εντυπωσιακό είναι όμως ότι, μια εβδομάδα πριν τις εκλογές, αυτό που θα κρίνει αν υπάρξει τρικομματική ή δικομματική κυβέρνηση στο Βερολίνο, είναι αν το κόμμα της Σάρας Βάγκενκνεχτ (BSW) καταφέρει να μπει στη γερμανική Βουλή, όπως άλλωστε και το κόμμα της Αριστεράς. Αν αποτύχει να αποσπάσει το 5% της εισόδου στη Βουλή, τότε επαρκεί για τη συγκρότηση κυβέρνησης συνασπισμού το 43%.
Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, πάντα με τα σημερινά δεδομένα, οι Χριστιανοδημοκράτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στους Σοσιαλδημοκράτες και τους Πράσινους. Ενώ διαφορετικά, απαιτείται το 45%, οπότε αν τα δύο κόμματα της συγκυβέρνησης δε φτάσουν αθροιστικά στο 45%, τότε ο μόνος δρόμος είναι η τρικομματική κυβέρνηση των κομμάτων εξουσίας. Με ό,τι και αυτό να σημαίνει ως προς τις δυνατότητες σύγκλισης των στέρεων προγραμματικών τους θέσεων, ιδιαίτερα στο μεταναστευτικό, αλλά και για τις επόμενες εκλογές το αργότερο το… 2029. Όμως, «κοντός ψαλμός αλληλούια»!

Βασίλης Στοϊλόπουλος*
© slpress.gr
*Ο Βασίλης Στοϊλόπουλος έχει πτυχίο Γεωλογίας από το Πανεπιστήμιο του Μονάχου και μεταπτυχιακό στην Οργάνωση Επιχειρήσεων και τον Προγραμματισμό. Επίσης μεταπτυχιακό με θέμα «Τεχνολογίες προστασίας περιβάλλοντος» από το Πολυτεχνείο Μονάχου.