Home Blog Page 119

Πού πάν’ εκείνα τα παιδιά…

Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας με τα ανάκατα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην Ελλάδα, πριν οκτώμισι δεκαετίες. Είναι ο μήνας που για μια ακόμη φορά, από την αρχαιότητα και εντεύθεν, μας ανέδειξε ήρωες και υπέρ-πατριώτες, όταν αδίστακτοι εισβολείς διεκδικούσαν την εδαφική μας ακεραιότητα και τη στέρηση της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας μας.
28η Οκτωβρίου 1940. Ημερομηνία Ιστορική! Ημερομηνία που ο ελληνικός λαός είπε το ηρωικό «ΟΧΙ» που παραμένει και θα παραμείνει ορόσημο στην ελληνική ιστορία.

«ΟΧΙ», είπαν μια χούφτα Έλληνες δια στόματος του πρωθυπουργού Ιωάννη Μεταξά, με όπλα την παλικαριά, τον ηρωισμό και το σθένος, σε μια πανστρατιά σύγχρονα εξοπλισμένη και δε δίστασαν να δώσουν το αίμα και την ψυχή τους υπερασπιζόμενοι τα ιδανικά της πατρίδας τους.

Όλοι στον αγώνα. Μαχόμενος και άμαχος πληθυσμός. Οι γυναίκες της Πίνδου κουβαλώντας στη ράχη τους πυρομαχικά και οι αστές πλέκοντας με το φως του λυχναριού κάλτσες και φανέλες για τους μαχόμενους, που εκτός από τον εχθρό είχαν να αντιμετωπίσουν τον απειλητικό χειμώνα στα δύσβατα και απόκρημνα βουνά της Αλβανίας.

Κι όμως, όλα τα αψηφούσαν και κέρδιζαν τις μάχες. Τα τραγούδια της αθάνατης τραγουδίστριας της νίκης Σοφίας Βέμπο, και του ανεπανάληπτου τροβαδούρου Νίκου Γούναρη, τους εμψύχωναν. Εκείνες τις στιγμές, μόνο την Ελλάδα είχαν στο νου και στην καρδιά τους.
Το έπος του ’40 έμεινε ιστορικό. Ήταν όμως και η αρχή για μια πολύχρονη περιπέτεια για την πατρίδα με τη Γερμανική επέμβαση σ’ αυτό τον άδικο πόλεμο, ο οποίος μας επέφερε μεγάλες καταστροφές.
Δεν υπάρχει ελληνικό χωριό και πόλη από τον Έβρο ως την Κρήτη που να μη θρηνεί και να μην τελεί κάθε χρόνο επιμνημόσυνες δεήσεις για τους πεσόντες. Παντού στημένα μνημεία και τύμβοι για την τιμή αθώων ηρώων.

Δίδαγμα που εξάγεται απ’ όλη αυτή την Ιστορία «Ποτέ πια πόλεμος…».

Όταν γιορτάζουμε την επέτειο του 1940 γιορτάζουμε και τιμούμε τα γεγονότα αλλά και τα διδάγματά της. Τιμούμε τον ηρωισμό των αγωνιστών και τη θυσία τους, καθώς και τις αξίες και τα ιδανικά που τους ενέπνευσαν να αφιερώσουν στον αγώνα το υπέρτατο αγαθό, τη ζωή τους…

Παρά ταύτα, οι αεικίνητοι σημερινοί «ταγοί», για λόγους κατανοητούς ή ακατανόητους, βάλθηκαν να περιθωριοποιήσουν τους αγωνιστές της ελευθερίας, την ένδοξη ιστορία μας και τη θρησκεία, «τροποποιώντας» σχολικά βιβλία, μετονομάζοντας οδούς και καταργώντας παρελάσεις, χαρακτηρίζοντας τες ως αναχρονιστικές…

Ζούμε, δυστυχώς, σε πονηρούς και δύσκολους καιρούς. Οι «φίλοι» και γείτονες Τούρκοι καιροφυλακτούν και απειλούν με τρόπο ολοένα και πιο προκλητικό, διεκδικώντας εδάφη και χωρικά ύδατα, ενώ οι υποτιθέμενοι «σύμμαχοι» και «εταίροι» μας (στη μοιρασιά εννοείται) παραμένουν απλοί θεατές…

Και στην κρίσιμη αυτή καμπή της ιστορίας μας, ακολουθώντας τη γνώριμη πλέον αμήχανη πολιτική κατευνασμού, παραχωρούμε απλόχερα ιστορία, γλώσσα και πολιτισμό… Αλήθεια,

Πού παν’ εκείνα τα παιδιά              

της θύελλας και του βοριά

που πέθαιναν για λευτεριά

πού πάνε…

Ποια ελευθερία Τύπου;

Η έλλειψη ελεύθερου Τύπου είναι ένα σοβαρό ζήτημα, που επηρεάζει την κοινωνία σε πολλαπλά επίπεδα. Όταν οι δημοσιογράφοι δεν μπορούν να εκφράσουν ελεύθερα τις απόψεις τους ή να αναφέρουν γεγονότα χωρίς φόβο αντιποίνων, η ίδια η δημοκρατία τίθεται σε κίνδυνο.

Πολλοί δημοσιογράφοι έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με σοβαρές συνέπειες λόγω της δουλειάς τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, έχουν απολυθεί, έχουν δεχθεί απειλές ή ακόμα και βία. Αυτές οι ενέργειες έχουν ως στόχο να σιωπήσουν τις φωνές που τολμούν να αμφισβητήσουν το κατεστημένο. Η απώλεια της δουλειάς τους δεν είναι μόνο ένα προσωπικό πλήγμα, αλλά και ένα μήνυμα προς άλλους δημοσιογράφους να αυτολογοκριθούν, για να αποφύγουν παρόμοια μοίρα.

Σε ορισμένες χώρες τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα για τους δημοσιογράφους. Στις χώρες αυτές όσοι είναι αντίθετοι στο καθεστώς, οδηγούνται στις φυλακές και βασανίζονται, ενώ σε μερικές άλλες χώρες θανατώνονται.

Η διεθνής κοινότητα πρέπει να παίξει  ρόλο στην προστασία της ελευθερίας του Τύπου. Οι οργανισμοί ανθρωπίνων δικαιωμάτων και οι διεθνείς οργανισμοί πρέπει να συνεχίσουν να πιέζουν για την προστασία των δημοσιογράφων και την προώθηση της ελευθερίας του Τύπου. Οι κυβερνήσεις πρέπει να λογοδοτούν για τις ενέργειές τους και να διασφαλίζουν ότι οι δημοσιογράφοι μπορούν να εργάζονται χωρίς φόβο αντιποίνων.

Αυτό όπως είναι ουτοπία.

Το γνωρίσαμε πολύ καλά με το «φίμωτρο» που μπήκε στους δημοσιογράφους που είχαν σοβαρές αμφιβολίες για τα όσα γινόντουσαν με την «πανδημία». Ακόμα και σε δημοκρατίες της Ευρώπης, ΗΠΑ και Καναδά, η «ενημέρωση» ήταν ελεγμένη και όχι αντικειμενική. Όποιος λοιπόν από τους δημοσιογράφους δε «συμμορφωνόταν» έχανε τη δουλειά του και έπεφτε… σύρμα να μην τον προσλάβουν αλλού!

ΓΙΑ ΜΙΑ ΥΓΙΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Η ελευθερία του Τύπου είναι θεμελιώδης για τη λειτουργία μιας υγιούς δημοκρατίας. Χωρίς αυτήν, οι πολίτες δεν έχουν πρόσβαση σε ανεξάρτητες και αξιόπιστες πληροφορίες, κάτι που είναι απαραίτητο για τη λήψη ενημερωμένων αποφάσεων. Όταν οι δημοσιογράφοι φοβούνται να μιλήσουν, η πληροφόρηση γίνεται μονομερής και ελεγχόμενη, οδηγώντας σε μια κοινωνία όπου η αλήθεια είναι παραμορφωμένη και η διαφάνεια ανύπαρκτη.

Η αυτολογοκρισία είναι ένα από τα πιο επικίνδυνα αποτελέσματα της έλλειψης ελεύθερου Τύπου. Όταν οι δημοσιογράφοι αρχίζουν να αποφεύγουν θέματα που μπορεί να θεωρηθούν αμφιλεγόμενα ή επικίνδυνα, η ποιότητα της δημοσιογραφίας υποβαθμίζεται. Οι αναγνώστες, οι ακροατές και οι θεατές λαμβάνουν μια παραμορφωμένη εικόνα της πραγματικότητας, καθώς οι σημαντικές ειδήσεις και οι κριτικές απόψεις παραμένουν ανείπωτες.

Η κατάσταση αυτή έχει επίσης σοβαρές επιπτώσεις για την κοινωνία στο σύνολό της. Χωρίς ελεύθερο Τύπο, η διαφθορά και η κατάχρηση εξουσίας μπορούν να ανθίσουν ανεξέλεγκτα. Οι πολίτες δεν έχουν τα μέσα να γνωρίζουν τι πραγματικά συμβαίνει στις κυβερνήσεις τους ή στις μεγάλες επιχειρήσεις, και έτσι δεν μπορούν να λογοδοτήσουν στους ηγέτες τους. Η έλλειψη διαφάνειας οδηγεί σε μια κοινωνία, όπου η αδικία και η ανισότητα μπορούν να επικρατήσουν χωρίς αντίσταση.

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε και να υποστηρίξουμε τους δημοσιογράφους που τολμούν να μιλήσουν, παρά τους κινδύνους. Αυτοί οι επαγγελματίες διακινδυνεύουν πολλά για να διασφαλίσουν ότι το κοινό έχει πρόσβαση στην αλήθεια. Η υποστήριξη της ελευθερίας του Τύπου δεν είναι μόνο ζήτημα προστασίας των δημοσιογράφων, αλλά και ζήτημα προστασίας της ίδιας της δημοκρατίας.

Συνοψίζοντας, η έλλειψη ελεύθερου Τύπου είναι ένα σοβαρό πρόβλημα, που επηρεάζει όχι μόνο τους δημοσιογράφους αλλά και την κοινωνία στο σύνολό της. Η απώλεια της δουλειάς πολλών δημοσιογράφων, λόγω δηλώσεων κατά του κατεστημένου, είναι ένα ανησυχητικό φαινόμενο που υπονομεύει τη δημοκρατία και την ελευθερία της πληροφόρησης. Είναι απαραίτητο να υποστηρίζουμε την ελευθερία του Τύπου και τους δημοσιογράφους που εργάζονται για να μας ενημερώνουν με αλήθεια και ακεραιότητα.

ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ

Στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Τρίτης 22 Οκτωβρίου, η διοίκηση για πολλοστή φόρα «έκλεισε» τα στόματα των παρευρισκόμενων δημοσιογράφων, με το να αφαιρέσει την περίοδο ερωτήσεων. Συγκεκριμένα, με… πάσα που έδωσε ο πρόεδρος, Δημήτρης Σμυρνιός, απευθυνόμενος στον πρόεδρο της κοινότητας Δρ. Γιώργο Τσούκα: «Και τώρα βρισκόμαστε στην περίοδο ερωτήσεων των Μέσων Μαζικής ενημέρωσης…». Προς απάντηση, ο πρόεδρος είπε «είναι αργά, είμαστε κουρασμένοι…».

Κι έτσι δεν μπόρεσα, καθώς και οι συνάδελφοι Παπαδόπουλος και Μανίκης, να κάνουμε ερωτήσεις πάνω στα πεπραγμένα του διοικητικού συμβουλίου, που μόλις είχε ψηφίσει τον προϋπολογισμό για το οικονομικό έτος 2024-2025.

Την παραπάνω πολιτική «φίμωτρο στα ενημερωτικά μέσα» έκαναν και οι προηγούμενες κοινοτικές διοικήσεις. Ακόμα και με την απαγόρευση των ενημερωτικών μέσων ως και παρατηρητές…

Υπενθυμίζω για την τωρινή διοίκηση ότι πριν εκλεγεί η κοινοτική της ομάδα, διατυμπάνιζε ότι αυτό θα αλλάξει και τα ενημερωτικά μέσα – ως ίσοι συνεργάτες της κοινότητας – θα συμμετέχουν στα διοικητικά συμβούλια.

Στα δύο τελευταία χρόνια -δυστυχώς- όποτε μπορεί η διοίκηση βάζει «φίμωτρο» στις συνεδριάσεις στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Το μόνο που δεν έχει κάνει ακόμα η διοίκηση, μιας και «υποχρεώνει» πλέον τα ΜΜΕ να… πληρώνουν την είσοδό τους στις εορταστικές εκδηλώσεις των επετείων, είναι να βάλει και… αντίτιμο στις ερωτήσεις στα διοικητικά συμβούλια. Να πληρώνουμε, με άλλα λόγια, για να κάνουμε… ερωτήσεις! Το αναφέρουμε βέβαια μεταξύ… σοβαρού και αστείου. Μην τους βάζουμε και ιδέες…

Κουτράκη-Faycal: Η κυβέρνηση μας ήταν κοντά στους Καναδούς

0

Του Martin C. Barry

Δύο από τους τέσσερις φιλελεύθερους βουλευτές της περιοχής Λαβάλ – σε συνέντευξή τους στα ΝΕΑ – πιστεύουν ότι υπάρχει πιθανότητα οι Καναδοί να προσέλθουν στις κάλπες πολύ νωρίτερα από τον ερχόμενο Οκτώβριο του 2025. Ενδεχομένως τον Ιανουάριο!

«Για μένα, η απάντησή μου είναι ότι είναι πιθανό», απάντησε ο φιλελεύθερος βουλευτής του Laval-Les Îles, Fayçal El-Khoury, όταν του τέθηκε το ερώτημα των πρόωρων εκλογών. «Το ίδιο πιστεύω κι εγώ», απάντησε και η Άννυ Κουτράκη, επίσης βουλευτής των Φιλελεύθερων του Καναδά.

«Προσωπικά, δε νομίζω ότι θα συμβεί πριν από τα Χριστούγεννα ή ακόμα τα τέλη Ιανουαρίου», δήλωσε. «Υποψιάζομαι ότι υπάρχει πιθανότατα να συμβεί πριν από την άνοιξη».

ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΣΤΟΝ ΤΡΟΥΝΤΟ

Όσοι παρακολουθούν τις ειδήσεις γνωρίζουν, ότι υπάρχει μια αυξανόμενη αναταραχή στις τάξεις των Φιλελευθέρων για το μέλλον του πρωθυπουργού Τζάστιν Τρουντό. Η δημοτικότητά του μεταξύ των Καναδών βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, οδηγώντας σε ένα αυξανόμενο ρήγμα εντός της ομάδας των Φιλελευθέρων, μεταξύ των βουλευτών που θέλουν να φύγει και άλλων που παραμένουν πιστοί.

Σε αυτό το θέμα, η Κουτράκη και ο El-Khoury δεν άφησαν καμία αμφιβολία για τα συναισθήματά τους και τη θέση τους για το μέλλον του Τζάστιν Τρουντό. «Εγώ, θα μπορούσα να σας πω ότι είναι ο πρωθυπουργός του Καναδά», είπε ο El-Khoury.

«Επικεντρώνεται στο να κάνει μια δουλειά προς όφελος των Καναδών. Αυτή είναι η κύρια αποστολή του αυτή τη στιγμή. Υποστηρίζω τον πρωθυπουργό και νομίζω, πιστεύω και είμαι πεπεισμένος, ότι πρέπει να παραμείνει ως ηγέτης για να μας οδηγήσει στις επόμενες εκλογές».

Με τη σειρά της η Κουτράκη τόνισε: «Νομίζω ότι μόνο αυτός [ο Τρουντό] έχει την απάντηση στο θέμα αυτό που ξέρει ότι υπάρχει». Πρόσθεσε δε, όταν βλέπει τους πολίτες στην περιοχή της όταν κάνει «πόρτα με πόρτα», τις εκφράζουν τον προβληματισμό τους.

«Πολλά από τα σχόλια στην πόρτα λένε ότι, ξέρετε, ήρθε η ώρα για τον πρωθυπουργό να αποσυρθεί. Αλλά δεν έχουν απαντήσεις όταν τους πιέζεις και τους ρωτάς, πως θα ήταν αυτή η αλλαγή για σένα; Μου λέτε ότι θέλετε αλλαγή μετά από εννέα χρόνια και το καταλαβαίνω, είμαι κι εγώ ψηφοφόρος».

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ COVID-19

Τόσο ο El-Khoury όσο και η Κουτράκη στέκονται σταθερά στα επιτεύγματα των Φιλελευθέρων από το 2015, όταν ο Justin Trudeau σχημάτισε την πρώτη του κυβέρνηση. Τόνισαν το χειρισμό από την κυβέρνηση της κρίσης Covid-19 που διαρκεί περισσότερο από τρία χρόνια, με γενναιόδωρα ποσά επιδοτήσεων σε άτομα, επιχειρήσεις και οργανισμούς, που αντιμετώπιζαν οικονομικές δυσκολίες.

«Δόξα τω Θεώ ήταν αυτή η κυβέρνηση, δόξα τω Θεώ ήταν αυτός ο πρωθυπουργός», δήλωσε η Κουτράκη, υποστηρίζοντας ότι οι Καναδοί θα ζήσουν τέσσερα χρόνια περισσότερο από τους ομολόγους τους στις Ηνωμένες Πολιτείες, λόγω της γενναιόδωρης ανακούφισης από την πανδημία που παρέχεται στον Καναδά σε σύγκριση με τις ΗΠΑ.

«Οι δαπάνες ήταν απαραίτητες», ανέφερε ο El-Khoury. «Εμείς επενδύουμε για το καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενιές. Αν δεν επενδύαμε κατά τη διάρκεια του Covid, υπήρχε πιθανότητα να κατέρρεε η οικονομία μας, το σύστημα υγείας, να χάσουμε ζωές και να χάσουμε θέσεις εργασίας», πρόσθεσε.

ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΝΑΔΟΥΣ

Οι δύο βουλευτές ανέφεραν τα ομοσπονδιακά προγράμματα οδοντιατρικής περίθαλψης και φαρμακευτικής περίθαλψης που εισήχθησαν τα τελευταία χρόνια, ως παραδείγματα θετικών κυβερνητικών δαπανών.

«Καλύπτει φάρμακα για διαβητικούς ανθρώπους», δήλωσε η Κουτράκη για τη νέα φαρμακευτική περίθαλψη. «Αν κοιτάξετε τον πληθυσμό μας, και έχω τον αριθμό εδώ επειδή ήθελα να βεβαιωθώ ότι το έκανα σωστά, ο διαβήτης επηρεάζει το 9,4% των Καναδών ή περίπου 3,7 εκατομμύρια ανθρώπους σε ολόκληρο τον Καναδά.

«Τα περισσότερα φάρμακα διαβήτη τύπου 1 και τύπου 2 κοστίζουν 1.000 δολάρια το μήνα. Αυτά είναι χρήματα που οι άνθρωποι μπορούν τώρα να βγάλουν από το μηνιαίο προϋπολογισμό τους και να τα χρησιμοποιήσουν για τα παιδιά τους αγοράζοντας ένα ποδήλατο π.χ.».

Οι γενναιόδωρες δαπάνες της κυβέρνησης Τρουντό οδήγησαν επίσης τους Φιλελεύθερους σε ελλείμματα ρεκόρ. Ωστόσο, κατά την άποψη του El-Khoury, οι δαπάνες είναι απαραίτητες για την επιτυχία.

Η «Μαγεία της Ελπίδας» του PinkintheCity συγκέντρωσε 325.000 δολάρια για τον καρκίνο του μαστού

0

Του Martin C. Barry

Πώς κρατάς ζωντανή την ελπίδα; Για 600 υποστηρικτές του ιδρύματος Pink in the City για τον καρκίνο του μαστού, το φετινό γκαλά Magic of Hope είχε να κάνει με τη δημιουργία και τη διατήρηση της ελπίδας – ακόμη και απέναντι στον καρκίνο.

Σχεδόν 600 υποστηρικτές του οργανισμού προσήλθαν στο Château Royal – το βράδυ της Παρασκευής 18/10 – για να διασκεδάσουν, να απολαύσουν ένα γκουρμέ γεύμα, να ακούσουν και να χορέψουν με συναρπαστική μουσική και να ανταποκριθούν στο κάλεσμα για να βοηθήσουν στη συγκέντρωση του αναμενόμενου ποσού των 325.000 δολαρίων, προς όφελος των ασθενών στο Κέντρο Μαστού του Κέντρου Υγείας του Πανεπιστημίου McGill.

ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΟ ΓΙΑ ΒΟΗΘΕΙΑ

Το Pink in the City ιδρύθηκε το 2006 όταν ο 11χρονος Lawrence Vourtzoumis, ενώ οδηγούσε στο σχολείο με τη μητέρα του Denise, άκουσε μια διαφήμιση στο ραδιόφωνο που ζητούσε από εθελοντές να ξυρίσουν τα κεφάλια τους, ως ένδειξη αλληλεγγύης για όσους είχαν χάσει τα μαλλιά τους λόγω χημειοθεραπειών για καρκίνο του μαστού.

Γοητεύτηκε από την ιδέα και ρώτησε τη μητέρα του αν μπορούσε να συμμετάσχει. Ήθελε να ξυρίσει το κεφάλι του για να δείξει υποστήριξη, κάτι που ήταν πολύ γενναίο για έναν προ-έφηβο. Η Denise συμφώνησε και βοήθησε τον Lawrence να συγκεντρώσει το απαιτούμενο χρηματικό ποσό για να μπορέσει να συμμετάσχει.

ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΟ MUHC

Σχεδόν δύο δεκαετίες και πολλές βραδιές συγκέντρωσης χρημάτων αργότερα, το Pink in the City έχει συγκεντρώσει πάνω από 3 εκατομμύρια για το Ίδρυμα MUHC, το οποίο μεταφέρει κεφάλαια στο Πρόγραμμα Ευεξίας της Κλινικής Μαστού του Κέντρου Υγείας του Πανεπιστημίου McGill.

Το Pink in the City ξεκίνησε ως ένα ενιαίο γεγονός. Αυτό αύξησε την ήδη υπάρχουσα ευαισθητοποίηση σχετικά με τον καρκίνο του μαστού και την ανάγκη υποστήριξης όσων είχαν επηρεαστεί από την ασθένεια. Ενσωμάτωσε επίσης την ιδέα ότι κάθε ανιδιοτελής χειρονομία υποστήριξης κάνει τη διαφορά.

Με την πάροδο του χρόνου, εθελοντές, χορηγοί, συνεργάτες και ιατρικοί σύμβουλοι, επέτρεψαν στο Pink in the City να επιτύχει και να υπερβεί τους στόχους του. Οι κοινοτικοί εταίροι έχουν επίσης διαδραματίσει βασικό ρόλο υποστηρίζοντας και παρακολουθώντας το Pink στις διάφορες εκδηλώσεις και εκδηλώσεις της πόλης. Οι συνεργασίες έχουν επεκταθεί σε προγράμματα ηγεσίας στα γυμνάσια της περιοχής Laval μέσω του προγράμματος Model the Way.

Στο πρόσφατο γκαλά Magic of Hope, ο μακροχρόνιος εκπαιδευτικός και διαχειριστής του, Sir Wilfrid Laurier School Board, Daniel Johnson, ο οποίος ήταν βασικός παράγοντας στην εφαρμογή του Model the Way, ήταν μεταξύ των τιμώμενων προσκεκλημένων στους οποίους απονεμήθηκαν πλακέτες, για να τιμήσουν τη σημαντική συμβολή τους στο Pink in the City.

Joe Ortona: «Το EMSB είναι πολύ καλύτερα σήμερα από ό,τι πριν από τέσσερα χρόνια»

0

Του Martin C. Barry

Εκτός από την εκλογή μιας νέας ομάδας επιτρόπων, οι εκλογές της 3ης Νοεμβρίου για το Αγγλικό Σχολικό Συμβούλιο του Μόντρεαλ-EMSB θα είναι επίσης μια ψήφος έγκρισης για τις συνολικές προσπάθειες της ομάδας Ortona για την προώθηση της εκπαίδευσης, καθώς και των δικαιωμάτων της αγγλικής γλώσσας, λέει ο Joe Ortona, ο σημερινός πρόεδρος του Συμβουλίου Επιτρόπων του EMSB.

«Μια ψήφος για μένα είναι μια ψήφος για την αναγνώριση ότι με κάθε αντικειμενικό μέτρο, το EMSB είναι σε καλύτερη θέση σήμερα από ό,τι ήταν πριν από τέσσερα χρόνια», δήλωσε ο Ortona, σε συνέντευξή που μας παραχώρησε πρόσφατα.

Ο Ortona ρωτήθηκε αν πιστεύει ότι αυτές οι εκλογές για το σχολικό συμβούλιο είναι διαφορετικές από τις προηγούμενες εκλογές του EMSB τα προηγούμενα χρόνια.

«Με μια επαρχιακή κυβέρνηση που είναι όλο και πιο εχθρική προς τις μειονότητες και την αγγλόφωνη κοινότητα ειδικότερα, αυτές οι εκλογές διασφαλίζουν ότι έχουμε ισχυρή εκπροσώπηση για να υπερασπιστούμε το δικαίωμά μας να διαχειριζόμαστε και να ελέγχουμε τους αγγλικούς θεσμούς μας, τα δημόσια σχολεία μας», δήλωσε ο Ortona.

ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΥΨΗΛΟΤΕΡΗ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ

Αν και η συμμετοχή των ψηφοφόρων στις εκλογές των σχολικών επιτροπών είναι συνήθως χαμηλή, σε σύγκριση με άλλους τύπους εκλογών, ο Ortona πιστεύει ότι η προσέλευση των ψηφοφόρων γι’ αυτό θα είναι υψηλότερη, λόγω του τι διακυβεύεται. «Αναμένουμε να ανέβει – ειδικά τώρα», είπε.

«Ο κόσμος καταλαβαίνει πόσο σημαντικές είναι αυτές οι εκλογές. Και γνωρίζουμε ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τη χαμηλή προσέλευση ψηφοφόρων για να δικαιολογήσει την κατάργηση των σχολικών επιτροπών και τη δημιουργία κέντρων εξυπηρέτησης. Έτσι, νομίζω ότι αυτό είναι σίγουρα ένα κίνητρο, που οι άνθρωποι θα χρησιμοποιήσουν για να βγουν και να ψηφίσουν».

Ο Ortona σημείωσε ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ο ίδιος και οι επίτροποι της ομάδας του ήταν στην πρώτη γραμμή για να αμφισβητήσουν νομικά το νομοσχέδιο 21, το νομοσχέδιο 40 και το νομοσχέδιο 96 της κυβέρνησης του Κεμπέκ.

ΤΡΕΙΣ ΝΟΜΙΚΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

«Όταν εμείς τα σχολικά συμβούλια αμφισβητήσαμε την κυβέρνηση του Κεμπέκ, το κάναμε σύμφωνα με το άρθρο 23 του Καναδικού Χάρτη Δικαιωμάτων και Ελευθεριών, το οποίο δεν εμπίπτει στη ρήτρα παρέκκλισης που επικαλέστηκε η κυβέρνηση και προστατεύει τα σχολικά συμβούλια, και εγγυάται ότι διοικούνται και ελέγχονται από τη γλωσσική κοινότητα στο Κεμπέκ», είπε.

«Έτσι, είμαστε πραγματικά οι μόνοι θεσμοί που μπορούν να πολεμήσουν το νομοσχέδιο 40, το νομοσχέδιο 21 και το νομοσχέδιο 96 σύμφωνα με το άρθρο 23. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι δικαστικές προκλήσεις είναι τόσο σημαντικές. Και είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί, ότι έχουμε κερδίσει όλες εκτός από μία από αυτές τις δικαστικές προκλήσεις μέχρι στιγμής.

«Η μόνη εξαίρεση είναι το νομοσχέδιο 21 στο Εφετείο. Αλλά στο νομοσχέδιο 40, και στο νομοσχέδιο 96, ακόμη και στο νομοσχέδιο 21, κερδίσαμε όλες τις άλλες υποθέσεις, και στο νομοσχέδιο 21 προσφεύγουμε στο Ανώτατο Δικαστήριο, οπότε θα υπάρξει τελική απόφαση εκεί. Έτσι, ως επί το πλείστων, κερδίζουμε αυτές τις προκλήσεις. Όλοι το βλέπουν αυτό, και νομίζω ότι αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όλοι είναι περήφανοι για τη δουλειά που κάνουμε. «Μια ψήφος για μένα είναι μια ψήφος έγκρισης για την ισχυρή στάση που πήραμε στις δικαστικές προκλήσεις». πρόσθεσε.

Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΚΤΟΞΕΥΤΗΚΕ

«Έχουμε το υψηλότερο ποσοστό επιτυχίας στην επαρχία του Κεμπέκ», υποστήριξε. «Πετύχαμε ποσοστό επιτυχίας 95,9% πέρυσι. Ξεπεράσαμε τον ιδιωτικό τομέα, κάτι που είναι αξιοσημείωτο, κάτι που καμία σχολική επιτροπή δεν είχε κάνει ποτέ πριν. Επενδύσαμε μαζικά στις υποδομές μας και σε σημαντικές ανακαινίσεις για τα παλαιότερα κτίριά μας. Φροντίσαμε να παρέχουμε υπηρεσίες στις τάξεις, ότι υπάρχουν οι πόροι, ότι έχουμε όλες τις περιπολίες που είναι απαραίτητες για να μπορέσουν τα παιδιά να πετύχουν. Όλα αυτά τα πράγματα τα έχουμε καταφέρει τα τελευταία τέσσερα χρόνια».

Ta NEA volume 18-38

0

The current issue of the Greek Canadian News Ta NEA volume 18-38 published October 25th, 2024.
Covering news from Greece, local news, politics, sports and other newsworthy events.
(Click on the image to read the paper.)

Η Μαρία Διαμαντή και ο Δημήτρης Ηλίας τιμήθηκαν με το Μετάλλιο Στέψης του Βασιλιά Καρόλου Γ’

0

Την Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2024, μέσα στη Γερουσία του Καναδά, δύο εξέχουσες προσωπικότητες της κοινότητάς μας τιμήθηκαν σε μια ιδιαίτερη τελετή. Ο γερουσιαστής Λεωνίδας Χουσάκος απένειμε στους λυρικούς τραγουδιστές και μουσικούς διευθυντές, Μαρία Διαμαντή και Δημήτρη Ηλία, το Μετάλλιο Στέψης του Βασιλιά Καρόλου Γ’, μια διάκριση που απονέμεται με εντολή του Βασιλιά και εκ μέρους του Γενικού Κυβερνήτη του Καναδά.

Ο γερουσιαστής Χουσάκος, που πρότεινε το καλλιτεχνικό ζευγάρι για τη διάκριση, εξήρε τις άοκνες προσπάθειές τους να φέρουν τη μουσική στη ζωή των παιδιών σε όλο τον Καναδά, πάντα με ταπεινότητα και με στόχο τη μουσική εκπαίδευση. «Η αφοσίωσή τους στο να εμπλουτίζουν τις ζωές των παιδιών μέσω της μουσικής είναι ασύγκριτη», δήλωσε ο γερουσιαστής κατά τη διάρκεια της τελετής.

Ο Δημήτρης Ηλίας, εξέφρασε τη βαθιά του ευγνωμοσύνη για το βραβείο: «Η Μαρία κι εγώ αισθανόμαστε μεγάλη τιμή γι’ αυτή τη διάκριση. Ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου τον Γερουσιαστή Λεωνίδα Χουσάκο, που για σχεδόν 15 χρόνια μας υποστηρίζει και μας ενθαρρύνει στις προσπάθειές μας να ποτίσουμε με τη μουσική τις ζωές πολλών παιδιών μέσα στην παροικία αλλά και ευρύτερα».

Το Μετάλλιο Στέψης δημιουργήθηκε για να τιμήσει τη στέψη της Α.Μ. του Βασιλιά Καρόλου Γ’ στις 6 Μαΐου 2023 και είναι το πρώτο καναδικό αναμνηστικό μετάλλιο για στέψη. Το πρόγραμμα διαχειρίζεται το Γραφείο του Γραμματέα του Γενικού Κυβερνήτη και θα απονεμηθούν 30.000 μετάλλια σε άτομα που έχουν συμβάλει σημαντικά στις κοινότητές τους ή που έχουν προσδώσει τιμή στον Καναδά μέσω εξαιρετικών επιτευγμάτων. Η διαδικασία επιλογής διαχειρίζεται από συνεργαζόμενους οργανισμούς και δε γίνονται αποδεκτές δημόσιες υποψηφιότητες.

Σχεδιασμένο από την Καναδική Αρχή Ευγενούς Εραλδικής και κατασκευασμένο από το Βασιλικό Νομισματοκοπείο του Καναδά, το μετάλλιο φέρει στη μία όψη του (πρόσοψη) την εικόνα του Βασιλιά Καρόλου Γ’ με τη στέψη, ενώ στην πίσω όψη φέρει το Βασιλικό Μονόγραμμα και την επιγραφή «VIVAT REX» (Ζήτω ο Βασιλιάς).

Η αναγνώριση της Μαρίας Διαμαντή και του Δημήτρη Ηλία αποτελεί μαρτυρία για τη μακροχρόνια συνεισφορά τους στις τέχνες και την εκπαίδευση, ειδικά μέσω της αφοσίωσής τους να εμπνεύσουν την επόμενη γενιά μουσικών με την απαράμιλλη τους δέσμευση.

Η Τράπεζα του Καναδά αναμένεται να συνεχίσει τις μειώσεις επιτοκίων

0

Η καναδική οικονομία βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, καθώς η Τράπεζα του Καναδά εξετάζει περαιτέρω μειώσεις επιτοκίων, με την πρόθεση να ενισχύσει την ανάπτυξη και να αποτρέψει μια πιο σοβαρή επιβράδυνση.

Με τον πληθωρισμό υπό έλεγχο και την ανάπτυξη να παραμένει αργή, τα σημάδια δείχνουν ότι η Τράπεζα του Καναδά θα προχωρήσει σύντομα σε νέα μείωση κατά 50 μονάδες βάσης. Αυτή η κίνηση έρχεται ως συνέχεια των πρόσφατων περικοπών επιτοκίων, οι οποίες αποσκοπούν στη στήριξη της καναδικής οικονομίας, η οποία παλεύει με αυξημένα κόστη και μια συνολική επιβράδυνση​.

ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Το 2024 έχει αποδειχθεί μια δύσκολη χρονιά για την καναδική οικονομία, με την ανάπτυξη να επιβραδύνεται αισθητά. Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) αυξήθηκε μόλις κατά 1,2% στο τρίτο τρίμηνο, μια ανάπτυξη αρκετά κάτω από το ιστορικό μέσο όρο της χώρας. Παρά τις επιμέρους ενδείξεις ανάκαμψης, οι οικονομολόγοι παραμένουν επιφυλακτικοί για την πορεία της οικονομίας στο τέταρτο τρίμηνο, αναμένοντας μικρές βελτιώσεις.

Ο πληθωρισμός, ωστόσο, έχει σταθεροποιηθεί και αυτή είναι μια θετική εξέλιξη. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα, ο πληθωρισμός τον Αύγουστο του 2024 διαμορφώθηκε στο 2%, εντός του στόχου της Τράπεζας του Καναδά. Αυτό επέτρεψε στην Τράπεζα να επανεξετάσει την πολιτική της και να κινηθεί πιο επιθετικά, όσον αφορά τις μειώσεις επιτοκίων​.

ΟΙ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΠΙΤΟΚΙΩΝ ΩΣ ΑΝΤΙΔΟΤΟ

ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΣΗ

Η Τράπεζα του Καναδά έχει ήδη εφαρμόσει τρεις μειώσεις επιτοκίων το 2024, με την πιο πρόσφατη να γίνεται το Σεπτέμβριο. Η αναμενόμενη μείωση κατά 50 μονάδες βάσης θα είναι η μεγαλύτερη μείωση μέχρι στιγμής φέτος και αναμένεται να έχει σημαντική επίδραση στην αγορά. Το επιτόκιο αυτό θα καταστήσει τη χρηματοδότηση πιο προσιτή, τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις, ελπίζοντας να τονώσει τη ζήτηση​.

Οι αξιωματούχοι της Τράπεζας πιστεύουν, ότι αυτή η μείωση των επιτοκίων θα μπορούσε να στηρίξει την κατανάλωση και τις επενδύσεις, παρέχοντας ταυτόχρονα ανακούφιση στις επιχειρήσεις που παλεύουν με υψηλότερα κόστη δανεισμού και αβέβαιη ζήτηση. Οι καταναλωτές θα μπορούν να επωφεληθούν από τα χαμηλότερα επιτόκια στεγαστικών δανείων, ενώ οι επιχειρήσεις θα έχουν πρόσβαση σε φθηνότερη χρηματοδότηση για την ενίσχυση των δραστηριοτήτων τους​.

ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παρόλο που οι μειώσεις επιτοκίων φαίνεται να είναι η σωστή κίνηση, υπό τις τρέχουσες συνθήκες, υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις που παραμένουν. Μία από τις βασικές ανησυχίες αφορά την αγορά ακινήτων, η οποία εξακολουθεί να παρουσιάζει υψηλές τιμές και αύξηση κόστους. Οι τιμές των κατοικιών έχουν σημειώσει σημαντική αύξηση, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως το Τορόντο και το Βανκούβερ, κάνοντας την ιδιοκτησία ακινήτων μη προσιτή για πολλούς Καναδούς​.

Επιπλέον, η αύξηση των μισθών, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, αν και βοηθά τους εργαζόμενους να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος ζωής, δεν είναι απόλυτα συμβατή με την παραγωγικότητα. Η διαφορά αυτή μπορεί να προκαλέσει νέες πιέσεις στον πληθωρισμό, γεγονός που καθιστά τη μείωση των επιτοκίων μια πιο σύνθετη απόφαση για την Τράπεζα του Καναδά. Ο κίνδυνος είναι ότι οι υψηλές τιμές στις υπηρεσίες και τις κατοικίες μπορεί να συνεχίσουν να επηρεάζουν το γενικό δείκτη πληθωρισμού​.

ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Η Τράπεζα του Καναδά φαίνεται αποφασισμένη να συνεχίσει τη χαλαρή νομισματική πολιτική, προκειμένου να επιταχύνει την ανάπτυξη. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι μειώσεις των επιτοκίων θα συνεχιστούν και τους επόμενους μήνες, με στόχο τη μείωση του επιτοκίου στο 2,5% μέχρι το τέλος του 2025. Αυτή η στρατηγική αναμένεται να δώσει ώθηση στην οικονομία, παρά τις προκλήσεις που ενδέχεται να παρουσιαστούν στον τομέα των ακινήτων και στους μισθούς​.

Σε κάθε περίπτωση, η Τράπεζα του Καναδά αναγνωρίζει ότι οι μειώσεις επιτοκίων αποτελούν ένα ισχυρό εργαλείο για την τόνωση της ζήτησης και την υποστήριξη της ανάπτυξης, αλλά απαιτείται προσοχή για να μη δημιουργηθούν νέες πληθωριστικές πιέσεις. Καθώς οι μειώσεις επιτοκίων θα συνεχιστούν, οι αξιωματούχοι της Τράπεζας θα παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, ώστε να προσαρμόσουν την πολιτική τους ανάλογα.​

Πολλοί ηλικιωμένοι στο Κεμπέκ λαμβάνουν ακατάλληλα φάρμακα!

0

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη

Μια πρόσφατη μελέτη ανέδειξε ένα ανησυχητικό ζήτημα, σχετικά με τους ηλικιωμένους στο Κεμπέκ: πολλοί από αυτούς λαμβάνουν ακατάλληλα φάρμακα, γεγονός που ενδέχεται να θέτει σε κίνδυνο την υγεία τους!

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση του Ζορζ Μαρκού, ο οποίος είχε μια επιτυχημένη καριέρα, αλλά βρέθηκε αντιμέτωπος με ακραίο άγχος και αϋπνία. Όταν επισκέφθηκε το γιατρό του, του χορηγήθηκε Oxazepam που περιέχει βενζοδιαζεπίνη, που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία του άγχους.

Το φάρμακο τον βοήθησε και έτσι ξεκίνησε να το λαμβάνει καθημερινά για 35 χρόνια. «Ήταν μια ρουτίνα», λέει ο Μαρκού. «Ποτέ δεν αναρωτήθηκα γιατί. Ποτέ δε σκέφτηκα να το σταματήσω». Αυτό που είναι ανησυχητικό στην ιστορία του Μαρκού είναι ότι, καθ’ όλη τη διάρκεια αυτών των ετών, κανένας γιατρός ή φαρμακοποιός δεν αμφισβήτησε τη μακροχρόνια χρήση του φαρμάκου, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε εθισμό και να αυξήσει τον κίνδυνο ατυχημάτων.

Ο Μαρκού αποφάσισε να σταματήσει το φάρμακο, μόνο όταν άρχισε να μαθαίνει περισσότερα για τις παρενέργειές του. «Θα μπορούσα να πέσω, να έχω προβλήματα στην οδήγηση», αναφέρει. «Επίσης, έχασα πέντε αδέρφια από Αλτσχάιμερ και δεν ήθελα να ακολουθήσω τον ίδιο δρόμο».

Η Δρ. Έμιλι ΜακΝτόναλντ, διευθύντρια του Καναδικού Δικτύου Καταλληλότητας Φαρμάκων και Αποαπονομής, τονίζει ότι οι ηλικιωμένοι είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στη λήψη δυνητικά ακατάλληλων φαρμάκων. Αυτό συμβαίνει επειδή συνήθως αντιμετωπίζουν πολλαπλές ασθένειες ταυτόχρονα, ενώ ο χρόνος με το γιατρό τους είναι περιορισμένος. «Όταν βρίσκεσαι στο ιατρείο του γιατρού, υπάρχει μεγάλη πίεση χρόνου», εξηγεί η ΜακΝτόναλντ. «Είναι πιο γρήγορο να γράψεις μια συνταγή παρά να εξηγήσεις γιατί δεν έχουμε απαραίτητα λύση για το πρόβλημα που έχουμε μπροστά μας. Μερικές φορές δεν υπάρχει καλή φαρμακευτική επιλογή και καταλήγουμε να επιλέγουμε τη μόνη που έχουμε».

Μια μελέτη που διεξήχθη από την ομάδα της στο Ερευνητικό Ινστιτούτο του Κέντρου Υγείας του Πανεπιστημίου McGill (MUHC) ανέλυσε δεδομένα συνταγών που συλλέχθηκαν μεταξύ 2013 και 2021. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 42% των ατόμων άνω των 65 ετών λαμβάνουν τουλάχιστον ένα ακατάλληλο φάρμακο, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε πτώσεις και γνωστική εξασθένηση.

Τα τρία πιο υπέρ-συνταγογραφημένα φάρμακα είναι:

1] Γκαμπαπεντινοειδή: φάρμακο για την επιληψία,

2] Αναστολείς αντλίας πρωτονίων: θεραπεία για τη γαστρο-οισοφαγική παλινδρόμηση,

3] Αντιψυχωσικά: χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία διαταραχών διάθεσης και ύπνου.

Η ΜακΝτόναλντ επισημαίνει ότι, ενώ αυτά τα φάρμακα είναι αποτελεσματικά, πολλά από αυτά δεν προορίζονται για μακροχρόνια χρήση, και καθώς γερνάμε, ο τρόπος με τον οποίο μεταβολίζουμε τα φάρμακα αλλάζει.

«Οι ασθενείς πρέπει πραγματικά να ενδυναμωθούν ώστε να ρωτούν: Ποιες είναι οι παρενέργειες αυτού του φαρμάκου; Θα ήταν καλύτερα αν δεν έπαιρνα κανένα φάρμακο; Υπάρχει κάποια μη φαρμακευτική θεραπεία γι’ αυτό;», προσθέτει.

Η ίδια υπογραμμίζει την ανάγκη για περισσότερη συμμετοχική λήψη αποφάσεων μεταξύ του γιατρού και του ασθενούς. Τον Ιανουάριο, το Κολέγιο Ιατρών του Κεμπέκ ανακοίνωσε περισσότερα μέτρα για την παρακολούθηση των γιατρών που μπορεί να υπέρ-συνταγογραφούν φάρμακα, όπως οπιοειδή και βενζοδιαζεπίνες.

Η ΜακΝτόναλντ αναφέρει, ότι υπάρχει αυξανόμενη επίγνωση του προβλήματος και περισσότεροι πόροι για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να σταματήσουν τα ακατάλληλα φάρμακα. Όσοι ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για τα φάρμακα που λαμβάνουν και να βρουν υποστήριξη, μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του Καναδικού Δικτύου Καταλληλότητας Φαρμάκων και Αποαπονομής.

Η συμμετοχή του Μαρκού σε μια μελέτη για τον ύπνο, τον βοήθησε να σταματήσει το Oxazepam. Όπως αναφέρει, η διαδικασία διήρκεσε ένα χρόνο και ήταν δύσκολη, αλλά τώρα αισθάνεται καλύτερα και κοιμάται πολύ πιο ήρεμα. Η περίπτωση του Ζορζ Μαρκού είναι μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα ανθρώπων που επηρεάστηκαν από την υπέρ-συνταγογράφηση φαρμάκων, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία της προσοχής στη χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής, ειδικά στους ηλικιωμένους.

Για ποιο «παράθυρο ευκαιρίας» μιλάμε;

0

Γράφει ο Σάββας Καλεντερίδης

Ενώ ο Ερντογάν συνεχίζει ακάθεκτος τη νέο-οθωμανική του «επέλαση» στα Βαλκάνια ενισχύοντας, μεταξύ άλλων, και τις στρατιωτικές σχέσεις με Σκόπια, Κοσσυφοπέδιο και Αλβανία, παραμένει ερωτηματικό το «παράθυρο ευκαιρίας» που επικαλείται ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών κ. Γεραπετρίτης, για το οποίο δεν κάνει καμία έστω και απλή αναφορά σε τι συνίσταται.

Τι είναι δηλαδή αυτό το περίφημο «παράθυρο ευκαιρίας», το οποίο εάν σπεύσουμε να εκμεταλλευθούμε και οριοθετήσουμε ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα με την Τουρκία, θα εξασφαλίσει την ειρήνη για τις επόμενες γενιές;

Ο ίδιος ο κ. Γεραπετρίτης, μάλιστα, σε συνέντευξη που παρεχώρησε στο δημοσιογράφο Παύλο Τσίμα, στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, είπε: «Αν είναι να αφήσω μια μεγάλη παρακαταθήκη για τη χώρα μου για τις επόμενες γενιές, να είναι μια γειτονιά η οποία θα είναι ήρεμη, μια Ελλάδα της αυτοπεποίθησης, της σταθερότητας, της υπερηφάνειας, ας χαρακτηριστώ και μειοδότης».

Επειδή αρκετοί στην Ελλάδα παρακολουθούμε τις αντίστοιχες δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων αλλά και του ιδίου του Χακάν Φιντάν, ομολόγου του Έλληνα ΥΠΕΞ, δεν είδαμε να ξεστομίζει ποτέ τη λέξη μειοδότης ή κάποια άλλη αντίστοιχης έννοιας, γιατί για να χαρακτηριστεί κάποιος μειοδότης, θα πρέπει να προβεί σε πράξεις που δικαιολογούν αυτό το χαρακτηρισμό.

Σημειωτέων, ότι με βάση το λεξικό της κοινής νεοελληνικής, εθνικός μειοδότης είναι «αυτός που κάνει παραχωρήσεις που βλάπτουν τα εθνικά συμφέροντα».

Ο κ. Γεραπετρίτης, αν σέβεται τον ελληνικό λαό, θα πρέπει να εξηγήσει σε ποιες παραχωρήσεις είναι διατεθειμένος να προχωρήσει προς τους Τούρκους, για να πετύχει το αποτέλεσμα που εύχεται.

Πάντως, η δημοσιογράφος της εφημερίδας Hürriyet και υπεύθυνη του πολιτικού ρεπορτάζ στην εφημερίδα, Χαντέ Φιράτ, αναφερόμενη σε συνέντευξη που παραχώρησε ο Έλληνας ΥΠΕΞ στην εφημερίδα Καθημερινή, αφού περιγράφει τα όσα είπε ο κ. Γεραπετρίτης, γράφει:

«Σε δηλώσεις του, ο Έλληνας Υπουργός επέστησε την προσοχή στη σημασία του διαλόγου μεταξύ των δύο χωρών. Δεν έχουν αλλάξει, λοιπόν, οι κόκκινες γραμμές της Ελλάδας, αλλά της Τουρκίας; Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι σχέσεις των δύο χωρών;

Ζήτησα από ανώτερες διπλωματικές πηγές τις απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις, κεφάλαιο προς κεφάλαιο.

Ζήτησα από ανώτερες διπλωματικές πηγές τις απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα που γεννά αυτή η συνέντευξη.

»Λέγοντας ότι υπάρχει πολιτική βούληση και από τις δύο πλευρές για συνέχιση του διαλόγου, ας περάσουμε στους λόγους έναρξης αυτών των συνομιλιών και στις θέσεις της Τουρκίας. Τα σημεία που υπογράμμισαν υψηλόβαθμες διπλωματικές πηγές είναι τα εξής:

»Πρώτον, οι αρχές της Τουρκίας και της Ελλάδας πρέπει να συνεργαστούν για την ενίσχυση της σταθερότητας και της ειρήνης στην περιοχή. Υπάρχουν θέματα για τα οποία οι δύο χώρες δε συμφωνούν, αλλά ο αριθμός των θεμάτων που μπορούν να συμφωνηθούν δεν είναι μικρός.

»Δεύτερον, δεν υπάρχει αλλαγή στις θέσεις των δύο χωρών για τα θέματα του Αιγαίου. Για την Τουρκία δεν είναι δυνατό να περιοριστούν οι διαφορές των θέσεων των δύο χωρών στο Αιγαίο σε ένα μόνο θέμα. Η συντριπτική πλειονότητα των θαλάσσιων και αεροπορικών ζητημάτων είναι νομικά αλληλένδετα. Είναι νομική απαίτηση να αντιμετωπιστούν αυτά τα ζητήματα από κοινού.

»Τρίτον, στόχος της Άγκυρας είναι να μην αφήσει άλυτα ζητήματα που μπορεί να δημιουργήσουν εν συνεχεία ένταση και κρίσεις, καθώς στόχος του διαλόγου είναι να επιτευχθεί μια μόνιμη ηρεμία στις σχέσεις των δύο χωρών. Η Άγκυρα επιθυμεί μια μόνιμη, συνολική και δίκαιη λύση, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, σε διαφορές όπως είναι τα χωρικά ύδατα και το εύρος του εναέριου χώρου, για τους γεωγραφικούς σχηματισμούς των οποίων η κυριαρχία δεν έχει καθοριστεί, για το καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης των νησιών και τη διαχείριση του FIR. Αν δε δοθεί λύση διαπραγματευτική σε αυτά διμερώς, η Άγκυρα σκέφτεται να τα πάει όλα πακέτο στη διεθνή δικαιοδοσία.

»Υπάρχει και το θέμα των μειονοτήτων. Η Άγκυρα γνωρίζει ότι η Ελλάδα τείνει να παρουσιάζει το ζήτημα ως ένα διεθνές ζήτημα θρησκευτικής ελευθερίας ή ανθρωπίνων δικαιωμάτων που απασχολεί τη διεθνή κοινότητα. Θα γράψω όμως τις απόψεις ανώτερων διπλωματικών πηγών σε αυτό το θέμα: Δεν είναι δυνατόν η Άγκυρα να δεχτεί μια συνεννόηση του τύπου “Η ελληνική μειονότητα είναι υπόθεση της διεθνούς κοινότητας, ενώ η τουρκική μειονότητα της Δυτικής Θράκης είναι μόνο εσωτερικό ζήτημα της Ελλάδας”.

»Η Ελλάδα πρέπει να σταματήσει τις προσπάθειές της να αρνείται την εθνική ταυτότητα της τουρκικής μειονότητας, να μην αναγνωρίζει τους εκλεγμένους θρησκευτικούς ηγέτες της, να περιορίζει ουσιαστικά τις δυνατότητες εκπαίδευσης, να υποσκάπτει τα μειονοτικά θεμέλια, εν ολίγοις, να εκφοβίζει την τουρκική μειονότητα. Όπως η Τουρκία βλέπει την ελληνική μειονότητα ως πλούτο και γέφυρα φιλίας μεταξύ των δύο χωρών, η προσδοκία είναι ότι η τουρκική μειονότητα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τον ίδιο τρόπο από την Ελλάδα.

» Η Ελλάδα θα πρέπει επίσης να αναθεωρήσει την προσέγγισή της για τους συμπατριώτες μας που δεν καλύπτονται από τη Συνθήκη της Λοζάνης. Όσοι κατοικούν σε Θεσσαλονίκη, Ρόδο και Κω δεν εμπίπτουν στο μειονοτικό πλαίσιο που ορίζει η Συνθήκη της Λοζάνης. Απαίτηση της Άγκυρας είναι η ελληνική πολιτεία να λάβει μέτρα προς αυτούς στη βάση των οικουμενικών αξιών και σύμφωνα με τα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα».

Αυτά μας λέει η κυρία Χαντέ Φιράτ, η οποία, μάλιστα, επικαλείται «υψηλόβαθμες διπλωματικές πηγές». Με δεδομένο ότι στην Τουρκία οι διπλωματικές πηγές είναι αδιανόητο να μιλούν έστω και υπό καθεστώς ανωνυμίας στους δημοσιογράφους, αν δεν εκφράζουν την πολιτική της κυβέρνησης και με δεδομένο ότι ο Χακάν Φιντάν δε μίλησε για κινήσεις από πλευράς του σε αυτήν τη διαδικασία, που θα τον χαρακτηρίσουν «μειοδότη», είναι αδήριτη ανάγκη να περιγράψει ο ίδιος ο κ. Γεραπετρίτης ή έστω υψηλόβαθμες διπλωματικές πηγές, ποιες είναι εκείνες οι κινήσεις που έχει αποφασίσει να κάνει η κυβέρνηση, που θα καταχωρίσουν τον Έλληνα ΥΠΕΞ στους εθνικούς μειοδότες.